De doi ani România e fruntaşă la numărul de accidente mortale, iar în Bihor, tot de doi ani, numărul accidentelor mortale e similar: 211 accidente mortale în 2013 soldate cu 49 de morţi şi 210 accidente mortale cu 49 de morţi anul trecut. Lipsa autostrăzilor sporeşte riscul de accidente. Lipsa psihologilor măreşte riscul ca supravieţuitorii accidentelor mortale, iar aparţinătorii persoanelor decedate în accidente rutiere să recurgă la gesturi extreme – suicid.
De aici probabil s-a născut de vreo trei ani Asociaţia Pentru Educaţie şi Siguranţa Rutieră (E.S.R.), cu membri specializaţi în domenii precum social, juridic, tehnic, psihologie/psihiatrie, care susţine şi realizează campanii de informare educativ-preventive, programe educaţionale cu scopul reducerii numărului de accidente rutiere în care sunt implicaţi copiii şi tinerii. În vederea realizării acestui obiectiv, E.S.R. colaborează cu instituţiile abilitate: Poliţia Română, inspectoratele şcolare şi instituţiile publice locale şi centrale, cu scopul reducerii numărului de accidente în care sunt implicaţi elevii.
Viaţa după doliu
Dacă anul trecut ESRE s-a implicat într-o campanie pentru donare de sânge, pe plan naţional, acum a demarat un proiect întins pe un an, numit sugestiv „Viaţa după doliu”.
Liceenii, mai ales cei de clasa a XII-a, din Oradea, dar şi de la Ştei, Salonta, Marghita, Beiuş, Valea lui Mihai vor fi informaţi prin materiale tematice, filme şi dezbateri despre urmările unui accident rutier ce privesc nu doar suferinţele fizice cât şi cele sufleteşti şi dezechilibrele ce pot apărea apoi în viaţa supravieţuitorilor accidentelor rutiere sau aparţinătorilor victimelor decedate în accidente rutiere. Membrii ESRE spun că victimele accidentelor rutiere şi aparţinătorii acestora au dreptul să cunoască şi să participe la şedinţe de intervenţie psihologică clinică primară pentru reducerea impactului psihoemoţional cauzat de accidentele rutiere.
Astfel, timp de un an, pe lângă activitatea de prevenire şi informare, ERSRE oferă consiliere psihologică gratuită supravieţuitorilor accidentelor rutiere mortale şi aparţinătorilor persoanelor decedate în astfel de tragedii. „În urma accidentelor victimele pot să sufere traume psihice şi/sau alte tulburări care pot fi ameliorate în urma intervenţiei psihologice. Mai apoi, aparţinătorii victimelor accidentelor rutiere (decedate sau nu) traversează anumite etape care sunt marcate de distres şi/sau de alte modificări la nivelul stării emoţionale. Cu ajutorul unei intervenţii psihologice de specialitate, impactul psihic negativ al accidentului, respectiv al pierderii, va avea consecinţe mai reduse ca intensitate asupra individului”, transmit reprezentanţii ESRE.
Să se ştie
În final se doreşte şi schimbarea mentalităţii cu privire la utilizarea serviciilor psihologice.
Proiectul, susţinut de Primăria Oradea, Poliţia Bihor, Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor şi Direcţia de Sănătate Publică Bihor, e reprezentat în Bihor de Andreea Dungaru, vicepreşedinte ESR – coordonator de proiect şi Andrei Amariţei, vicepreşedinte ESR. Ieri, la lansarea proiectului, s-au iscat şi alte propuneri pentru sporirea rezultatelor. Dr. Daniela Rahotă, directorul Direcţiei de Sănătate Publică Bihor, a propus organizatorilor să relaţioneze cu cadrele medicale de la unităţile şi compartimentele de primiri-urgenţe din spitale, unde ajung răniţii din accidente şi aparţinătorii lor. Dr. Carmen Oros, medic inspector la DSP, responsabil cu igiena şcolară, a atras atenţia asupra transferurilor din sistemul de învăţământ, multe având la bază traume, iar unele dintre ele nu se rezolvă doar prin transferuri ci prin ajutor psihologic.
În fine s-a abordat şi utilitatea solicitării către instituţiile judeţene şi centrale abilitate în vederea reparării urgente a drumurilor judeţene şi a finalizării autostrăzilor, fapte ce ar micşora probabil numărul accidentelor de pe şoselele din Bihor şi din celelalte judeţe ale ţării.
Membrii ESRE au promis că vor ţine la curent opinia publică despre etapele proiectului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!