Apariția unei mase critice de consumatori de film european va atrage după sine amenajarea de săli de cinematograf pentru aceste producții respectiv pentru acest public și în Oradea. Logica e simplă, aplicată cu succes în altă parte, iar spațiul țintit de organizatorii Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), ajuns pentru prima dată în Oradea în acest an, nu este deloc modest – sălile fostei Cinema Libertatea din Palatul Vulturul Negru ar putea deveni un fel de sediu orădean al celui mai important festival de film din țară.
„Sunt premise ca în 2, 3 ani să putem vorbi despre deschiderea unei săli noi de cinematograf, probabil la Palatul Vulturul Negru, așa încât și TIFF-ul și orădenii, în timpul anului, să se bucure de un cinematograf pentru filme românșți și europene, așa cum, probabil datorită TIFF-ului, în Cluj, lucrul acesta există. Am reușit împreună cu municipalitatea să îi convingem că e important să conservăm sălile vechi de cinema”, a spus Tudor Giurgiu, directorul TIFF, în conferința de presă premergătoare deschiderii festivalului.
Apariția infrastructurii este, deci, primul scop al extinderii TIFF în Oradea.
Mihai Jurca, directorul Agenției de Promovare Turistică în Oradea și Regiune, coorganizator al TIFF Oradea spune că Primăria are ca intenție amenajarea sălii principale a fostului Cinema Libertatea pentru proiecții de filme, adiacent altor evenimente care ar putea susține financiar această funcțiune.
„Ambiția mea și a echipei noastre este de a ne înhăma împreună cu municipalitatea (orădeană n.r.) la un proiect pe termen lung, de a ajuta cu expertiza pe care o avem, cu cunoştinţele noastre în domeniu. Ar fi, pentru mine, un pariu pierdut la modul neplăcut dacă în trei, patru maxim cinci ani nu vom reuși să avem o sală civilizată pentru evenimente și premiere. Altfel, va fi foarte greu să facem festivalul. Sigur că se poate și fără dar e un consum de energie și resurse. În toate spațiile pe care le-am găsit trebuie să venim noi cu echipamente și nu e deloc puțin”, a mai spus directorul festivalului. El a arătat că există variante de sprijin european pentru cinematografele de acest gen dar „acestea vin atunci când ai deja sala pusă pe roate”.
Fără cinema
Astfel, prima ediție a TIFF Oradea consfințește un paradox: cel mai mare festival de film din țară își va desfășura oferta în spații dintre cele mai diverse, mai puțin la cinematograf.
Evenimente „mai de gală” sunt anunțate în Piața Unirii – proiecția „România sălbatică” – și la Teatrul Regina Maria – filmele „Nu mă atinge-mă” și „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”.
Sala pusă la dispoziție de Universitatea Partium va servi proiecțiilor de filme de autor iar Sinagoga Sion va adăposti și recitalul Dorel Vișan și proiecția fimului mut Independența României.
În spațiile publice, Piața Unirii și amfiteatrul din Cetate vor fi proiectate filmele mai comerciale.
„Singurul mare regret e că nu am reușit, anul ăsta, să facem o serie de evenimente în zona palatului Baroc, un recital de poezie în palat și proiecții în curte. Episcopul ne-a convins să nu forțăm lucrurile anul acesta, pentru că palatul e în șantier. Sper, totuși, să devină o locație importantă în șirul de evenimente speciale în anii următori”, a punctat Giurgiu.
Premiere
Al doilea obiectiv asumat cu venirea la Oradea ar fi prezentarea de noi premiere românești, în acest eveniment de toamnă. „Apar multe filme românești lansate la Cannes sau Veneția, filme care în luna iunie când începem noi festivalul, ajungeau să fie nu neapărat perimate dar văzute pe torenți și alte canale de internet. Ideea de a avea un eveniment în toamnă e bună, Oradea are ce trebuie pentru a fi o gazdă bună a TIFF-ului, sper să nu fie doar așa, de expozie limitată la doar o primă ediție. Sper să devină un eveniment recurent și mi-aș dori foarte mult să aducem cât mai mulți invitați. La prima ediție avem un număr mare de invitați din lumea filmului și a teatrului din București, sperăm în viitor să convingem invitați, regizori sau actori, din Ungaria și din alte țări europene. Sigur, asta va depinde de existența unor săli de cinematograf”, a insistat Tudor Giurgiu.
Curaj, orădeni!
El a prezentat și două istrumente personale de cuantificare a evenimentului. Unul ar fi modul în care orădenii vor reuși să lege dialog cu actorii și regizorii invitați, la finalul proiecțiilor. A duce experiența cinematografică dincolo de a vedea un film este „favoarea” pe care o câștigă participanții la festivalurile de profil față de simplii spectatori din sălile de cinema.
„Cea mai mare curiozitate a mea legată de ce se va întâmpla în weekend la Oradea e în ce măsură publicul va răspunde unui obicei pe care îl avem la Cluj, acela de a organiza sesiunile de întrebări și răspunsuri cu realizatorii filmelor. Asta dă viață unui festival și asta e cel mai important. Sper ca orădenii să fie curioși și să fie și curajoși să pună întrebări”, a îndemnat Giurgiu.
Vor fi la Oradea, în weekend, Magda Catone alături de Cătălin și Georgiana Saizescu, la proiecția filmului Scurtcircuit; actorii Alexandru Papadopol și Crina Semciuc, la proiecția filmului Povestea unui pierde-vară. La Sinagoga Sion regizorul Csaba Bereczki se va întâlni cu publicul la proiecția specială a celui mai nou film al său, Exod de suflete / Soul Exodus.
Al doilea instrument de testare a publicului orădean va fi atenția acordată evenimentelor – „sunt foarte curios unde vor veni orădenii. Sunt filme și evenimente care se adresează unor categorii diferite. Cele în aer liber sunt mai comerciale, cu potențial de public iar cele de la universitate, de exemplu, unde e o sală de proiecții mai mică și asigură o atmosferă mai specială, sunt filme din zona filmelor de autor, filme arthaus românești și europene”.
Recomandarea casei?
„Dacă e să vă recomand un singur film din program, despre care lumea știe prea puțin dar va fi distribuit în săli de la începutul anului viitor, e filmul O vară rock’n’roll/Leto de Kiril Serebrenikov, regizor rus arestat la domiciliu din cauza poziției față de regimul Puțin. E un film minunat despre rock-ul sovietic din finalul anilor 80. Filmul a făcut furori la Cannes și încă nu s-a difuzat în țară, până acum”, a insistat directorul.
Filmele la care s-au vândut cele mai multe bilete sunt producțiile românești controversatul „Nu mă atinge-mă!”, filmul câștigător al Ursului de Aur la Berlin și „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”, propunerea României pentru Oscar 2019.
După film urmează o sesiune de întrebări și răspunsuri la care vor participa actorii Alex Bogdan și Ilinca Manolache.
[related-post post_id=”2103402″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!