UDMR a elaborat un pachet de propuneri legislative de modificare în mai multe aspecte a Legii Educației, în vederea promovării unui sistem educațional centrat pe elev și a soluțiilor necesare pentru depășirea subfinanțării sistemului educațional.
Pachetul complet de propuneri a fost elaborat, după consultarea cu experți, de mai mulți parlamentari în frunte cu orădeanul Szabó Ödön, viceliderul grupului UDMR și Kelemen Hunor, președintele UDMR.
Szabó Ödön spune că Legea Educației adoptată în 2011 a fost modificată de mai multe ori în ultimii ani, dar nu întotdeauna în direcția cea bună. Uniunea a inițiat o serie de consultări ample în acest sens în baza cărora a elaborat, ulterior, pachetul cuprinzător de propuneri, care nu se va concentra numai asupra prevederilor care reglementează educația în limbile minorităților naționale, ci propune schimbări care vizează tot sistemul educațional românesc, pentru ca acesta să fie centrat în mod real pe nevoile și prioritățile copilului, elevului, studentului.
Bacalaureat diferențiat
Modificarea UDMR ar introduce susținerea Bacalaureatului pe două nivele care, în practică, se bazează pe modelul altor țări din UE. Este vorba despre un examen de Bacalaureat diferențiat după gradul de dificultate al subiectelor pe două nivele, oferind posibilitatea ca elevul, după finalizarea studiilor liceale, să aleagă între Bacalaureatul standard și cel cu nivel ridicat.”În prezent, doar 50% dintre elevi participă, cu succes, la examenele de maturitate, în timp ce cealaltă jumătate nu corespunde așteptărilor, poate nici nu ajung la această testare. Dacă propunerea noastră de modificare va fi adoptată, vom avea posibilitatea susținerii unui examen de Bacalaureat pe două nivele: examenele standard ar putea include subiecte de dificultate medie, în timp ce examenul de Bacalaureat de nivel ridicat ar consta în subiecte mai dificile.
Însă, elevii care aleg să susțină acest tip de examen ar putea beneficia de numeroase avantaje pe parcursul anilor de facultate”, a declarat deputatul Szabó Ödön.Programele”After-school”și”O masă caldă la școală” – obligatorii în unitățile de învățământ preuniversitar
În anii precedenți, inclusiv la presiunea UDMR, Guvernul a lansat un program pilot cu scopul de a introduce în școli programul „o masă caldă la școală”. „Din păcate, doar 27 din cele 50 de instituții de învățământ care au participat la program au reușit să pună în practică prevederile acestuia.Modificările propuse de UDMR au stabilit un nou cadru comun pentru programul de masă caldă și pentru cel de after-school, în așa fel încât până în 2030 toate instituțiile de învățământ, autoritățile locale să fie obligate să pregătească infrastructura necesară implementării acestor două programe”, spune Szabó Ödön.
Astfel, acele administrații locale care investesc și îndeplinesc cerințele legale vor deveni parte a programului finanțat din bugetul de stat imediat în anul școlar următor.
After-school vs abandon
În același timp, deputatul a menționat că în localitățile în care deja funcționează programul after-school / școală după școală, și în care s-a rezolvat problema mesei de prânz pentru copii, a scăzut semnificativ rata abandonului școlar și a crescut nivelul de performanță al elevilor.
“În cadrul programului educațional after-school, practic, se oferă îndrumare educațională de către profesori copiilor, iar cei care au un nivel mai slab de performanță sunt ajutați să se dezvolte și să atingă în mod real media de cunoștință a clasei. Totodată, se pot dezvolta mai bine și progresează și acei copii care sunt capabili de performanță superioară și care pot fi dezvoltați spre excelență educațională. Astfel, nu doar diminuăm sarcina părintelui, dar ajutăm și copilul să fie fiecare mai performant după propriile capacități”, a precizat Szabó Ödön.
Trebuie redus numărul obligatoriu de elevi pentru funcționarea claselor și este nevoie de un sistem de finanțare mai previzibil
Modificările propuse de Uniune ar prevedea posibilitatea funcționării claselor școlare și cu un efectiv mai mic de elevi.
„Numeroase instituții de învățământ au fost dezavantajate de acea prevedere din Legea Educației care reglementează efectivul claselor, motiv pentru care este necesar să se modifice aceste cifre: să se reducă limita inferioară, dar și media copiilor din clasă”,a declarat Szabó Ödön. adăugând că Uniunea propune, de asemenea, modificări și în finanțarea normativă, în școlile în care există clase simultane. În acest ultim caz, clasele simultane ar primi în mod obligatoriu un normativ per capita dublu. Astfel, dacă propunerea de modificare va fi adoptată, în școlile cu predare în clase simultane, din comunitățile dispersate geografic sau lingvistic, salariile profesorilor ar putea fi acoperite din finanțarea normativă.
Totodată, propunerile Uniunii vizează o finanțare integrală a claselor gimnaziale din educația alternativă, rezolvând, astfel, spre exemplu, problemele claselor cu predare în regim Step by Step și Waldorf.
Educație centrată pe elevi, reducerea materiei de studiu
„Așa cum am formulat în programul electoral al UDMR de la alegerile parlamentare, propunem o educație centrată pe elevi. Milităm pentru reducerea materiei de studiu, pentru că elevii sunt suprasolicitați, iar curricula școlară va trebui elaborată ținând cont de adaptarea la specificul vârstei, a capacității de asimilare de cunoștințe noi, fără a realiza o hiperaglomerare a planurilor de învățământ”,a arătat viceliderul grupului UDMR din Camera Deputaților, Szabó Ödön, adăugând că Uniunea propune și reducerea temelor de casă.
Conform inițiativei, profesorii ar putea da elevilor teme de casă doar la fiecare a doua oră, dar ar primi mai multă autonomie în organizarea educației din clase printr-o curriculă școlară mai flexibilă.
Învățământ dual universitar
O altă prevedere a propunerii legislative ar extinde sprijinirea așa numitului învățământ dual – care presupune și o formare practică, în cadrul companiilor – de la nivelul liceelor la nivelul universitar.„A fost o cerință exprimată de sfera antreprenorială. Întreprinderile ar dobândi, astfel, angajați mai bine pregătiți, cu o formare practică, iar această formare s-ar socoti drept experiență în domeniu. Întreprinderile și-au exprimat interesul de a investi în această formă de învățământ și la nivel universitar”, a spus deputatul.
Importanța educației timpurii
Potrivit proiectului, ar putea fi înființate grupuri pregătitoare pentru îngrijirea copiilor cu vârsta cuprinsă între doi și trei ani, în condițiile în care copiii de doi ani sunt inserați mai greu în învățământul preșcolar, prin urmare au apărut o serie de probleme. „Prevederea vine în ajutorul părinților care trebuie să se întoarcă la muncă după 2 ani de concediu de creștere a copilului, dar ai căror copii sunt înscriși cu dificultate în grupa mică de grădiniță”, a arătat Szabó Ödön. Acesta a adăugat că propunerea ar integra și profesia de bonă, în educația timpurie, în special antepreșcolară. Totodată, deputatul UDMR a subliniat faptul că, în conformitate cu proiectul, administrația locală poate stimula întoarcerea părinților la locul de muncă prin acordarea unor tichete de creșă, ca și ajutor, pentru a fi folosite la achitarea contribuției lunare de întreținere datorată de părinți, respectiv reprezentații legali ai copilului, atât în cadrul sistemului public, cât și cel privat de educație timpurie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!