Consiliul Judeţean şi Aeroportul Oradea par puşi pe repede înainte! După ce până de curând Aeroportul Oradea părea o incintă părăsită, ţinută în viaţă doar de plăpândele curse Tarom, iată că aerul s-a schimbat. Nu bine s-a finalizat pista aeroportuară nouă, cu tot cu platforma de îmbarcare, că se are în vedere construirea unui nou terminal. Evreii sunt cei care cer acest terminal nou, de vreme ce, începând cu luna aprilie, la Oradea vor ateriza primele curse charter cu turişti israelieni, iar terminalul actual, reabilitat în 2010 – 2012, devine prea mic. Mai cu seamă că operatorul aerian de stat din Israel – El Al – are în vedere curse regulate Oradea – Tel Aviv, pe viitor.
Pe structură metalică
Directorul Aeroportului Oradea, Gheorghe Pasc avansează termenul de realizare al noului terminal chiar în acest an! Curajul lui Pasc vine din sprijinul masiv pe care i-l acordă Consiliul Judeţean Bihor, dar şi de faptul că pista a fost reabilitată la termen, anul trecut, tot printr-un proiect comun CJ Bihor – Aeroport, din fonduri europene. „Pista este o realizare de excepţie. Nu am crezut că se poate termina în timp aşa de scurt. A început să se înţeleagă şi la noi că o asemenea infrastructură generează o dezvoltare pe orizontală”, a declarat ieri directorul Romatsa, Aleodor Frâncu, prezent în Băile Felix la întâlnirea Asociaţiei Aeroporturilor din România.
Preşedintele Consiliului Judeţean, Cornel Popa, se fereşte să dea termen pentru noul terminal de pasageri, dar se exprimă aşa: „Termenul este „cât mai repede”. Noi ne-am raportat la numărul de zboruri, dar iată că vin companii care impun altceva. Atunci am luat decizia pe loc, chiar în cadrul discuţiilor cu El Al, am zis că până în toamnă încercăm să facem încât să nu mai poată spune că noi îi împiedicăm prin faptul că nu avem să le punem la dispoziţie ceea ce ne cer”, afirmă Cornel Popa.
Directorul Pasc dă detalii: firma Iptana din Bucureşti lucrează la studiul de fezabilitate, s-au luat deja măsurători topografice la Aeroport, iar în lunile martie sau aprilie Consiliul Judeţean va aproba indicatorii tehnico-economici ai investiţiei! Pasc afirmă că se are în vedere ridicarea unei construcţii pe structură metalică, cu panouri de sticlă. „Terminalul care se proiectează nu va fi foarte mare, nu va fi ceva grandios. Va fi pe un singur nivel, de 2.500 – 3.000 mp, cu o valoare de 5 milioane de euro, predat la cheie”, informează Pasc, precizând că o astfel de construcţie poate fi edificată în patru luni de la începerea şantierului.
Clădirea noului terminal este prevăzută chiar în faţa noii platforme de îmbarcare. Va avea acces la DN 79, iar intersecţia va fi amenajată sub forma unui sens giratoriu.
Fonduri UE sau credit
Se doreşte ca noul terminal să beneficieze de o finanţare europeană, mai cu seamă că la întâlnirea naţională a aeroportuarilor, găzduită de Lotus Therm din Băile Felix, a participat şi Nicuşor Marian Buică – secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene. Însă, chiar dacă finanţarea europeană nu va veni, Consiliul Judeţean pare decis să finanţeze investiţia, fie şi prin accesarea a încă unui credit, transmite purtătorul de cuvânt al CJ Bihor, Horia Carţiş.
Terminal necesar
Aeroportul Oradea avea deja în sertar un proiect de terminal nou, pe mai multe nivele, însă destul de scump – cu o valoare estimată la 40 de milioane de euro. Noile nevoi cer, însă, o construcţie care să poată fi ridicată rapid, având în vedere faptul că Aeroportul Oradea devine cu adevărat internaţional în acest an. Şi sunt şanse reale ca de la Oradea să se zboare spre 5-6 destinaţii încă din acest an.
Din aprilie, Air Bucharest va aduce la Oradea primele curse charter cu turişti din Israel, pentru ca Blue Air să facă aceste curse charter, din vară. Tot Blue Air a anunţat deja două curse săptămânale de Torino, începând din august – septembrie. Tot de atunci, compania LCD Denmark este aşteptată să genereze patru curse externe săptămânale de la Oradea, preferate fiind destinaţiile Londra, Barcelona, Milano şi Stuttgart.
Să vină Air Serbia!
Consiliul Judeţean ţine legătura şi cu Air Serbia, ce ar putea conecta Oradea cu restul lumii, din toamnă, via Belgrad. Compania aeriană Etihad Airways, a doua companie aeriană a Emiratelor Arabe Unite, după Emirates, deţine 49% din acţiunile Air Serbia (fosta Jat Airways), iar Guvernul sârb majoritatea de 51%. Air Serbia are 40 de destinaţii euro-mediteraneene directe şi intermediează alte 200 de zboruri ale Etihad, prin hub-ul său, stabilit pe Aeroportul Nikola Tesla din Belgrad. Dacă Air Serbia va trece Oradea pe harta sa, orădeanul va putea să ajungă la New York, Rio de Janeiro, Tokyo, Sydney sau Dubai, via Belgrad.
Citiți principiile noastre de moderare aici!