Conform Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), rentierii se pot prezenta la oricare Centru judeţean al APIA, personal ori prin mandatar, curator, tutore, cu carnetul de rentier agricol, actul de identitate al solicitantului şi decizia de la comisia de expertiză medicală – pentru solicitanţii pensionaţi pe caz de boală gradele I şi II / decizia de la comisia de expertiză medicală şi decizia de pensionare la limită de vârstă – pentru solicitanţii pensionaţi pe caz de boală gradele I şi II, a căror pensie de invaliditate devine pensie pentru limită de vârstă.
De asemenea, aceştia trebuie să aibă şi procură notarială autentificată, curatelă sau hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, din care să reiasă că solicitantul este tutore legal al rentierului agricol, în original, numai pentru cazurile în care solicitarea vizării carnetului de rentier agricol este făcută de un reprezentant legal, dar şi contractul de arendare încheiat până la data de 30 septembrie 2011, precum şi extras de cont pe numele rentierului agricol, deschis la oricare bancă de pe teritoriul României, în lei.
Persoana desemnată din cadrul Centrului judeţean al APIA va verifica conformitatea documentelor originale cu copiile existente la dosar şi va certifica pe copiile documentelor „conformitatea cu originalul”. În cazul în care se constată că datele declarate de solicitanţi nu corespund realităţii, dreptul de a primi rentă viageră agricolă se suspendă, până la data completării dosarului conform prevederilor legale în vigoare.
Plăţi
Plata rentei viagere agricole se efectuează într-o singură rată anuală, până la data de 30 noiembrie a anului următor celui pentru care aceasta este datorată, prin raportarea la cursul mediu de schimb valutar calculat de Banca Naţională a României din anul pentru care aceasta se datorează, prin mandat poştal sau virament bancar.
Renta viageră agricolă încetează la data decesului rentierului. În cazul decesului rentierului, renta datorată acestuia în anul 2018 poate fi încasată de moştenitorii săi până la data limită de 15.10.2019, pe baza cererii de moştenitor, însoţită de mai multe documente justificative.
La depunere se prezintă documentele în original, în baza cărora funcţionarul APIA va certifica pe copia depusă la dosarul rentierului „conform cu originalul”.
În cazul persoanelor pentru care s-a efectuat plata, până la data de 30 noiembrie a anului următor celui pentru care aceasta este datorată, dar care nu au intrat în posesia rentei, procedura de plată se poate relua şi după acest termen, în termen de până la 3 ani de la data-limită anuală de plată, inclusiv în caz de deces, către moştenitorii acestora.
Citiți principiile noastre de moderare aici!