Tenorul argentinian José Cura s-a aflat pentru prima oară la Oradea, invitat la Sounds of Music Festival. Publicul român a putut însă să îl vadă în 2007 cântând Carmen la Opera Naţională Bucureşti, sau în 2021 la Festivalul „George Enescu”, când a dirijat trei compoziţii proprii.
A fost un privilegiu ca orădenii să îl poată vedea pe scena din Piaţa Unirii pe unul din cei mai mari tenori ai lumii, graţie diijorului David Giménez Carreras, directorul artistic Sounds of Oradea Festival, care înainte de eveniment spunea că nu a fost deloc dificil să îl convingă pe José Cura să vină la Oradea. Nu doar pentru că sunt prieteni, ci pentru că nu este un star de operă obişnuit, are o personalitate foarte interesantă şi abordabilă, care mereu pregăteşte surprize în timpul concertului.
FOTO: Alexandru Nițescu
Aşa s-a întâmplat şi duminică seara. Artistul şi-a început concertul pornind din public, salutând câţiva spectatori până să urce pe scena unde era acompaniat de orchestra Filarmonicii de Stat Oradea dirijată de David Giménez Carreras. I s-a alăturat mezzosoprana cehă Ester Pavlů, o artistă cu numeroase premii în competiții internaționale, pe care José Cura a descoperit-o în 2017 la un masterclass.
Programul celor doi artişti a cuprins compoziţii dramatice din repertoriul operei precum: Paiațe de Ruggiero Leoncavallo, Carmen de Bizet, Aida de Verdi sau Cavalleria Rusticana de Mascagni. De la distanţă, din public, atent la sunet, a supravegheat concertul dirijorul din prima seară a festivalului, Noam Zur.
[eadvert]
„Am descoperit un loc uimitor şi frumos”
După o oră şi jumătate de concert, ropotele de aplauze ale spectatorilor au chemat artiştii la bis. Au răsunat Habanera din Carmen de Bizet sau Granada, de Agustin Lara. José Cura a mulţumit dirijorului David Giménez Carreras – directorul artistic al festivalului, lui Alexandru Chira – director general Visit Oradea, dar şi minunatei orchestre orădene. „Este important de spus asta. Acum şase luni nu ştiam că un oraş numit Oradea există. Şi acum am descoperit un loc uimitor şi frumos, cu o incredibilă viaţă culturală.
Este al doilea an al acestui festial, şi este doar începutul. Anul viitor va trebui ca fiecare scaun să fie ocupat, pentru că văd şi scaune goale. De câte ori pe an aveţi un asemenea eveniment pentru a avea scaune goale? Nu e posibil! Anul viitor voi veni să verific!”, a spus mai în glumă, mai dojenitor José Cura. Scaunele goale, însă, au fost compensate oarecum de publicul de la marginea spaţiului îngrădit.
Tenorul a mărturisit că în urmă cu două săptămâni urma să anuleze concertul de la Oradea, pentru că luna trecută a avut Covid-19, o formă destul de severă. În urmă cu două săptămâni nu avea voce deloc. A sunat, şi-a cerut scuze, anunţând că va trebui să găsească pe altcineva în locul lui. „Dar iată-mă aici! Astăzi susţin primul meu concert după Covid. Nu e o plăcere, dar cu răbdare şi sprijin nu e atât de dureros. Dacă aţi avut Covid ştiţi cum v-aţi simţit. Însă concertul a fost uimitor!”, a spus José Cura.
A anunţat apoi piesa pe care urma să o interpreteze şi pe care cu siguranţă nu ar fi recunoscut-o nimeni. A fost vorba despre un bolero al compozitorului mexican Armando Manzanero. „Boleroul este unul dintre cele mai romatice stiluri muzicale care au existat vreodată. Iar Manzanero a fost şeful tuturor bolerourilor. Aşadar, cred că pentru prima oară în Oradea veţi auzi acest bolero de Manzanero.”
„Yesterday”
După piesa compozitorului mexican, José Cura a luat apoi o chitară acustică, povestind publicului că pe la vârsta de 7-8 ani tatăl său l-a dus să înveţe pianul. După o lună, profesoara l-a trimis acasă cu un bilet pe care scria: „José nu este interesat de muzică”. „Şi avea dreptate! Aşa că am avut o copilărie minunată fără muzică. Când aveam 12 ani, am mers la şcoala gimnazială. Hormoni… Şi deodată, era un băiat care cânta la chitară. Erau anii ’70 (nu sunt bătrân!). Şi toate fetele erau cu el! Şi mi-am zis: cred că ar trebui să învăţ să cânt la chitară. Şi am învăţat, şi una peste alta, după aproape 50 de ani sunt aici, în faţa dumneavoastră, mulţumită acelei zile. Viaţa este uimitoare!”
Prima piesă pe care a învăţat-o la chitară a fost „Hey, Jude” – The Beatles, şi tot de la trupa britanică a fost cea de a doua învăţată, „Yesterday”, piesă pe care a cântat-o în continuare alături de Ester Pavlu.
Seara tenorul a încheiat-o cu Nessun dorma, arie din actul final al operei Turandot, a compozitorului italian Giacomo Puccini. La sfârşit, José Cura a rugat spectatorii să aplaude oamenii „fără chip”, oamenii din spatele scenei fără de care festivalul nu ar fi putut avea loc. „Aplauze pentru toată armata de oameni din spatele nostru, fără de care nu am fi putut face nimic”, a spus tenorul felicitându-i, dorind mulţi ani festivalului orădean de acum înainte, cu promisiunea că va reveni în Oradea.
Trimite articolul
XDa si??? Mai crede cineva in isteria covid???