A primit în schimb pantofi de sport pentru copii, iar când a încercat să ceară lămuriri vânzătorului, a avut la dispoziție doar o adresă de e-mail la care nu a răspuns nimeni. După mai multe luni de investigații, procurorii au decis să renunțe la cercetările făcute sub acuzația de înșelăciune pe motiv că ancheta ar costa mai mult decât prejudiciul de 500 de lei suferit de orădean.
[eadvert]
Măsura a fost confirmată de Judecătoria Oradea care l-a îndrumat pe reclamant spre instanțele civile ori spre Protecția Consumatorului.
Colet trimis prin intermediar
În sesizarea depusă, în luna octombrie a anului trecut, la Parchetul Oradea, reclamantul susținea că în luna august 2023 văzuse pe Facebook o reclamă prin care era oferit spre vânzare un telefon la prețul de 500 de lei. A accesat anunțul și a ajuns pe o pagina de internet al cărui nume nu l-a reținut, unde a plasat o comandă.
După o săptămână, coletul i-a fost livrat de o firmă de curierat. Cumpărătorul i-a plătit curierului 500 de lei, valoarea telefonului comandat, după care a deschis cutia. Nu mică i-a fost surpriza când a constatat că înăuntru se afla o pereche de pantofi sport pentru copii, în locul aparatului pe care și-l dorise. A încercat să obțină returnarea banilor de la compania care a livrat coletul, însă aceasta a refuzat, ”întrucât se ocupă doar cu livrarea coletelor și l-a îndrumat să ia legătura cu organele de poliție”, au consemnat procurorii.
Neavând o altă modalitate de contact, păgubitul a încercat să ia legătura cu vânzătorul la o adresă de e-mail găsită pe un bilețel aflat în interiorul coletului, dar fără succes. Nici societatea de curierat nu l-a putut ajuta în acest sens, deoarece avea doar adresa intermediarului – o firmă din România de la care preluase coletul și care achitase serviciul de livrare.
Procurorii au aflat că banii plătiți de orădean în schimbul coletului au ajuns într-un cont din Polonia, care aparținea unui centru comercial din Varșovia.
Anchetă prea scumpă în comparație cu prejudiciul
La finalul lui 2023, procurorii orădeni au decis să renunțe la urmărirea penală în acest caz și au cerut confirmarea măsurii de către Judecătoria Oradea. Magistrații au observat că reclamantul a menționat în fața procurorilor că nu
are nicio pretenție penală, materială sau de orice altă natură față de reprezentanții site-ului de unde a comandat telefonul.
În plus, instanța a stabilit că fapta reclamată nu este de ”o periculozitate deosebită” și că, în ciuda numeroaselor acte de urmărire penală, nu au fost găsite probe care să ducă la identificarea autorului. În plus, ”prin administrarea unui amplu probatoriu şi îndeplinirea tuturor garanţiilor legale prevăzute în favoarea suspecţilor şi inculpaţilor se ajunge la situaţia în care cheltuielile efectuate în cursul urmăririi penale să exceadă cu mult valoarea socială lezată prin fapta cercetată, ceea ce în mod evident rezultă lipsa interesului public in urmărirea acesteia”, a mai arătat Judecătoria Oradea.
Judecătorul de caz a explicat că fapta reclamată nu poate fi considerată înșelăciune, ci un diferend de natură civilă, comercială între expeditor-destinatar, cel din urmă având posibilitatea să se adreseze instanțelor civile sau Protecției Consumatorului.
Trimite articolul
Xasa sunt incurajate escrocheriile, de-acum inainte o sa dea multi tepe de valori din astea …