Un procent de 94% dintre șoferii chestionați în cadrul unei cercetări sociologice realizate de IRES pentru Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), consideră că introducerea unui preț de referință orientativ în privința reparațiilor auto este o măsură benefică.
[eadvert]
Astfel, un preț de referință ar permite o mai bună informare a celor care doresc să își repare autovehiculul în ceea ce privește costurile. Mai mult, măsura ar acționa ca un barometru și ar permite celor interesați să facă o alegere în cunoștință de cauză.
Este un motiv în plus pentru părțile implicate, care au dezbătut marți, 21 septembrie 2021, într-un grup de lucru, Ordonanta de Urgență privind modificarea legii privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto. Dezbaterea a fost urgentată și de faptul că cel mai mare asigurator RCA – CITY Insurance – este în insolvență.
Ce prevede ordonanța?
Actul normativ prevede, printre altele, decontarea directă obligatorie între asiguratorii RCA și prețul de referință pentru reparațiile auto. Prin ordonanță se propune introducerea pretului de referință, care este definit ca „prețul orei de manoperă mediu practicat de către unitățile reparatoare auto în cazul reparațiilor de vehicule sau, în cazul înlocuirii temporare a vehiculului avariat sau a despăgubirii pentru lipsa de folosință, prețul mediu practicat pe piață de către operatorii economici care desfășoară activități de închiriere autovehicule fără șofer cu plata anticipată a prestației contractate”.
În ceea ce privește decontarea directă între asiguratorii RCA, aceasta se aplică la îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiții: accidentele auto se produc pe teritoriul României; vehiculele implicate în accidentele auto sunt înmatriculate în România; prejudiciile au rezultat în urma unui eveniment produs exclusiv între două vehicule; ambele vehicule implicate în accidentul auto au asigurare RCA valabilă la data evenimentului; din accident s-au produs prejudicii exclusive vehiculelor. Astfel, persoana prejudiciară avizează dauna la propriul asigurator RCA.
„Reiterăm faptul că industria de asigurări susține introducerea unui preț de referință pentru reparațiile auto, cu titlu informativ. Acest instrument nu este o co-plată și nu ar impune o plafonare pentru tarifele aferente reparațiilor auto. În România există, deja, un tarif de referință a primelor RCA. Astfel, pentru existența unui echilibru între primele încasate și despăgubirile plătite și a unei simetrii de tratament cu asigurătorii RCA, în cazul reparațiilor de vehicule, despăgubirea ar trebui să se raporteze la rândul ei la un nivel al prețurilor de referință practicat pe piețele de profil. Or, proiectul prevede, printre altele, introducerea unui preț de referință orientativ pentru evaluarea despăgubirii atât în ceea ce privește partea de reparații auto, cât și de rent-a-car. Practic, întrucât asigurătorii RCA sunt terți față de contractul de reparații dintre unitatea service și persoanele prejudiciate, aceștia nu au niciun control asupra modului de formare a prețului pieselor și manoperei, dar sunt totuși obligați prin lege să le suporte fără nicio obiecție sau opoziție. Introducerea unor prețuri de referință la reparații ar preveni abuzurile operatorilor economici din domeniu în practicarea unor prețuri exagerate care nu au legătura cu piața”, au precizat reprezentanții UNSAR.
Despăgubirile plătite de companiile de asigurare în baza polițelor RCA au urcat cu peste 26% în primul trimestru din 2021, conform informațiilor făcute publice de către ASF. Astfel, valoarea totală a despăgubirilor plătite în baza polițelor RCA a depășit 1 miliard de lei în T1 2021.
De altfel, și dauna medie platită de asiguratori în baza polițelor RCA în ultimii 5 ani se află în continuă creștere: în comparație cu anul 2016, dauna medie RCA a fost cu 27,5% mai mare, evoluând de la 7.061 lei la 9.005 lei în 2020, în timp ce prima medie RCA achitată de șoferi s-a redus cu aproape 23% în aceeași perioadă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!