În programul de joi, 18 februarie, al Filarmonicii de Stat Oradea se regăsesc, mai rar, două simfonii, una de Mozart şi una de Schubert. La pupitrul dirijoral se va afla, pentru prima dată la Oradea, tânărul dirijor Alexandru Mija.
[eadvert]
Prima lucrare propusă spre audiţie este Simfonia nr. 35 „Haffner” în Re major, K. 385 de Wolfgang Amadeus Mozart. În anul 1776, Mozart a fost solicitat să compună o serenadă pentru nunta fiicei primarului din Salzburg, Sigmund Haffner. „Aşa numita Serenadă Haffner este cea mai extinsă serenadă a lui Mozart şi cuprinde opt mişcări. Şase ani mai târziu, când Mozart locuia deja la Viena, a fost din nou căutat de familia Haffner pentru a compune o piesă cu ocazia înnobilării lui Sigmund Haffner junior, prieten din copilărie al compozitorului. Astfel, în 1782 s-a născut o nouă serenadă, care ulterior a fost transformată într-o simfonie”, precizează directorul artistic al Filarmonicii, Kurucz Tibor. Premiera acestei simfonii a avut loc pe 23 martie 1783, la Viena.
În partea a doua se va putea audia Simfonia a IV-a „Tragica” în do minor de Franz Schubert. Lucrarea a fost finalizată în aprilie 1816, când compozitorul avea doar 19 ani. Schubert i-a acordat celei de a patra simfonii subtitlul „Tragica”. „Există câteva momente de melancolie obsedantă, de nelinişte profundă, mai ales în introducerea primei mişcări. Dar în ansamblu este multă vitalitate tânără şi fierbinte în această lucrare”, punctează directorul artistic. Premiera acestei simfonii a avut loc abia în 19 noiembrie 1849, la Leipzig, după 20 de ani de la moartea compozitorului.
Alexandru Mija s-a născut în 1989, la Mărăşeşti, în judeţul Vrancea. De mic a studiat vioara, timp de 12 ani, ca apoi în facultate să se orienteze spre arta dirijorală. A absolvit cursurile de dirijat de orchestră ale Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, Facultatea de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie Muzicală, Master în stilistică dirijorală, la clasa maeştrilor Petru Andriesei şi Horia Andreescu.
Încă din timpul studenţiei, Alexandru Mija a ocupat poziţia de dirijor şi manager a numeroase ansambluri muzicale orchestrale şi corale. Este pasionat de repertoriul muzical contemporan, participând ca dirijor la numeroase festivaluri de muzică modernă, prezentând lucrări în primă audiţie absolută.
De asemenea, vocea lui Alexandru Mija s-a făcut auzită timp de doi ani în cadrul postului Radio România Muzical ca şi realizator de emisiuni. A făcut parte şi din managementul Festivalului şi Concursului Internaţional George Enescu, reuşind să contribuie activ la patru ediţii de festival şi două de concurs. În lumea muzicală europeană intră în 2016, în cadrul agenţiei Harrison Parrot din Londra, iar în 2017 ca manager al Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene, post pe care îl ocupă şi astăzi.
Program adaptat
Alexandru Mija este foarte fericit că se află pentru prima dată invitat la Oradea şi mărturiseşte că a găsit un colectiv de muzicieni însetaţi de a face muzică, cu toţii fiind dornici de a reveni nu atât pe scenă cât alături de public. Dirijorul apreciază ca un mare plus faptul că acum pot avea 50% din capacitatea sălii cu public la concert.
Despre repertoriu, Alexandru Mija spune că l-a ales împreună cu directorul artistic al Filarmonicii judecând şi după contextul în care ne aflăm şi care ţine cont şi de chestiuni logistice precum numărul de instrumentişti pe scenă şi posibilităţile de poziţionare a acestora. „Este o muzică energizantă, o muzică ce emană foarte mult entuziasm în ciuda denumirii de «Tragica» pe care însuşi Schubert i-a acordat-o acestei simfonii. Se găsesc şi câteva elemente de tragism în introducerea simfoniei, care de altfel abundă de momente de exuberanţă. Cât despre Mozart, este una dintre cele mai cunoscute simfonii ale compozitorului austriac, o lucrare magistrală”.
Neavând în program concert cu solişt ci două simfonii, dirijorul spune ca a avut timp să lucreze mult mai în detaliu cu instrumentiştii şi este de fapt o provocare, pentru că, fiind pentru prima dată la Oradea, nu ştia exact la ce să se aştepte din partea orchestrei. „Nu e uşor pentru un dirijor să pătrundă pe scenele orchestrelor simfonice din ţară şi nu numai, dar treptat îţi creezi realţii.
Alexandru Mija cochetează şi cu dirijatul coral cameral, apreciind că muzica corală este o lume fascinantă care trebuie exploatată cât de mult posibil pentru că repertoriile sunt vaste, sonorităţile ansamblurilor vocale diferind foarte mult de cele orchestrale.
Şansa scenei
Pasionat de repertoriul muzical contemporan, primul lucru pe care îl caută este să colaboreze cu tinerii compozitori. A avut norocul să studieze alături de tineri compozitori valoroşi, care ulterior au confirmat la nivel internaţional, realizând că tinerii compozitori, la fel ca tinerii dirijori, nu au atât de multe oportunităţi de a ieşi pe scene. A cântat multe piese compuse de Sebastian Androne, Diana Rotaru, Şerban Marcu, Cristian Benţe Muk şi ale unei tinere japoneze care s-a stabilit de foarte mult timp în România, Megumi Okuda. Ceea ce îi place foarte mult la muzica contemporană românească este varietatea şi bogăţia ritmică, pentru că de nenumprate ori a avut şansa de a parcurge piese care îmbină câteva elemente subtile din folclorul românesc, „care se coagulează foarte bine cu toate tehnicile de compoziţie modernă”.
Alexandru Mija vrea să dea şansa fiecărui tânăr compozitor de a-şi asculta compoziţiile pe scenă, aşa cum fiecare dirijor merită şansa de a experimente lucruri cu orchestra. „Învăţăm foarte multe în timpul facultăţii, lucruri extram de importante de la maeştrii noştri, dar experienţa lucrului direct cu muzicienii din orchestră este unică şi sunt anumite aptitudini pe care nu le poţi dobândi decât atunci când interacţionezi cu omul care poartă instrumentul şi care cântă la acel instrument”, spune dirijorul.
Fără buget, doar din venituri proprii
Directorul artistic al Filarmonicii, Kurucz Tibor, a dorit să precizeze că a ales acest program de două simfonii împreună cu tânărul dirijor Alexandru Mija tocmai pentru ca acesta să se poată familiariza cu orchestra având în vedere că este pentru prima dată la Oradea
Dar în acelaşi timp, a subliniat faptul că acest început de an a fost foarte dificil pentru Filarmonica orădeană. „În primele două luni chiar am fost lăsaţi să ne descurcăm din venituri proprii, fără mulţi colaboratori. Sperăm ca din luna martie să avem totuşi un sprijin financiar în acest sens din partea Consiliului Judeţean, nu doar pentru salarii. Ştiţi foarte bine că din 30% capacitatea sălii cât a fost până acum îţi intră puţini bani din bilete. Am avut concerte cu camerata, cu corul, cu ansamblul de suflători, am încercat din resurse proprii să ne descurcăm, dar de luna următoare sperăm să primim totuşi ceva”, spune Kurucz Tibor.
Alexandru Mija a dorit să întărească această idee adăugând că, fiind pentru prima dată în Oradea, ce vezi atunci când intri în oraş este fascinant. „Te gândeşti că este un oraş înfloritor din toate punctele de vedere. Şi atunci, într-un oraş precum Oradea, care este ca o cutie muzicală preţioasă, nu concepi ca cei responsabili să nu susţină actul de cultură”.
Referitor la întrebarea ce a revenit des din partea melomanilor care nu reuşesc să prindă bilete, dacă se vor relua concertele şi online, directorul Kurucz Tibor a precizat că toate concertele sunt înregistrate, dar s-au difuzat online doar pe perioada când publicul nu a avut acces în sală, însă se va gândi la o variantă pentru a mulţumi publicul Filarmonicii.
Trimite articolul
XDoamne cat de frumos ar fi sa vedem si inregistrarea video a concertului! asa cum era la sfarsitul anului trecut…