Antreprenorul Dragoș Anastasiu, fondatorul SuperTeach, i-a provocat pe profesori să spună ce notă ar da sistemului de educație. Iar media abia a fost de trecere. Unii au dat și 4,50. La eveniment au fost prezenți și oameni care au reușit să impună local schimbări în sistem, după ce sistemul i-a traumatizat. Este cazul profesoarei Mona Șerban, fondatoarea unei școli de succes cu predare în limba engleză.
„E un proiect născut din durere. Am trecut prin școală cu foarte multă frică, anxietate, cu teama că nu o să reușesc nimic în viață, cu teama că nu sunt destul de bună. Eram un copil de 10, timid, timorat. În jurul meu se țipa foarte mult. Chiar dacă nu se țipa la mine, ci la alții, eu internalizam că nu sunt bună de nimic. Am rămas cu ideea că nu o să mă ridic niciodată la înălțimea standardelor cerute de profesori. Știam să răspund la orice întrebare a profesorilor, dar nu aveam curaj să ridic mâna decât dacă simțeam că profesorul este în toane bune. Am înteles apoi, la terapie că suferisem de o traumă prin expunere”, a povestit Mona Șerban.
Dezamăgită de sistemul de învăţământ din România, învechit și scolastic, Mona Şerban a înfiinţat la Piteşti un centru de învăţare a limbilor străine.
„Ce am înțeles acum este că noi, profesorii, avem impact. Rolul meu ca dascăl nu este să controlez copiii, să-i corectez tot timpul sau să dau sentințe. Rolul meu este să mă conectez cu copiii și să mă uit la ei așa cum aș fi vrut să se uite și profesorii mei la mine”, spune Mona Șerban.
Scopul Conferinței SuperTeach este consolidarea comunității profesorilor cu mentalitate deschisă, care transformă în bine România secolului al XXI-lea.10.000 de profesori au luat parte până acum la conferințele SuperTeach. Peste 460 de profesori au fost prezenți la Conferința SuperTeach Oradea, care a avut loc sâmbătă, la Filarmonica de Stat. Organizatorii își propun ca la final, 50.000 de profesori să participe la aceste conferințe, unde poți găsi inspirație pentru schimbarea procesului de educație din România.
„Să nu mai fim găști, gașca profesorilor buni, gașca directorilor, gașca părinților, a antreprenorilor, fiindcă nu există proiecte în care vâslașii să vâslească în mai multe direcții și să ajungă undeva. Trebuie să facem acest efort împreună, copiii merită. Să vedem cum trecem de coronavirus, de isteria aceasta și să ne punem pe treabă”, a spus unul dintre fondatorii SuperTeach, în deschiderea conferinței de la Oradea.
SuperTeach, născut din egoism
Dragoș Anastasiu spune că SuperTeach s-a născut la un summit al Romanian Business Leaders, acolo unde a fost lansată întrebarea: „Vreți să creșteți PIB-ul României? Atunci trebuie să investiți în profesori”, a fost sentința. „SuperTeach e un proiect născut din egoism! Ca să crește PIB-ul, trebuie să lucrăm cu oameni bine pregătiți”, consideră antreprenorul.
Și când spune asta, Dragoș Anastasiu spune că a identificat și punctele slabe, faptul că din punct de vedere numeric, există puțini profesori, că este și o problemă de calitate, dar cea mai gravă este atitudinea profesorilor. Pentru a genera schimbarea în sistemul de educație, programul SuperTeach e gândit să se deruleze pe trei piloni. În primul rând, Conferințele SuperTeach, organizate în marile orașe din țară, cu durata de o zi.
Acesta e locul unde profesorii intră în contact cu antreprenori, oameni de business și alte cadre didactice, care au aplicat cu succes metode inovatoare de predare și de la care își pot lua doza necesară de inspirație. Există apoi Programul de formare Mentalitatea Deschisă în Educație (MDE) – un program al Institutului Arbinger, lider mondial în schimbarea mentalităților și care, în premieră mondială, este implementat la nivelul unui sistem educațional național.
În România, este susținut de Institutul Dezvoltării Personale (IDP), fiind un curs certificat, în urma căruia profesorii participanți vor obține acreditare. Ulterior, ei pot parcurge și modulul Formare de Formatori, care le oferă oportunitatea de a deveni traineri pentru alți profesori interesați de program. Programul de formare pentru profesori este complet GRATUIT. Și în ultima fază, profesorii-formatori SuperTeach creează comunități locale de profesori cu mentalitate deschisă, motivați și pasionați de ceea ce fac. Ei devin factori de schimbare pentru colegii lor și pentru comunitatea în care trăiesc.
Școala, loc al fericirii
Profesorii din aceste comunități caută metodele de predare utile pentru ca școala să devină un loc al fericirii. De numele Cristinei Gheorghe se leagă mai multe proiecte de succes: crearea Școlii Varlaam din Iași, o alternativă educațională, care a început cu o clasă cu 12 copii.
Al doilea, este Institutul de Dezvoltare Personală, care își propune să fie o școală pentru liderii secolului al XXI-lea, oameni care vor să ia decizii cu sens și care sunt preocupați de impactul pe care îl au în viața celor din jurul lor. Inspirată de ploaia de afară, Cristina Gheorghe le-a vorbit participanților despre cum să faci soare în interiorul nostru, atunci când afară plouă. Propunerea ei a fost să încercăm să găsim soarele în cel de lângă noi. Aceasta fiindcă de obicei, oamenii cu mentalitate închisă uită că și ceilalți contează la fel de mult ca ei înșiși.
„Adesea ne alcătuim «to do list» cu ceea ce ne-am propus să facem astăzi, pentru ca adesea să uităm chiar de cel pentru care am scris ceea ce trebuie să facem. Se întâmplă atunci să-i vedem pe cei de lângă noi ca pe niște obiecte, care dacă mă ajută să-mi îndeplinesc obiectivele sunt vehicule – copiii care scriu frumos ce le spun, în liniște; dacă îmi pun întrebări, devin obstacole, iar dacă nici nu mă ajută, nici nu mă încurcă, devin scaune, mobile. Mentalitatea e suma credințelor nostre, iar copiii acestei generații chiar nu vor să fie tratați ca obiecte și fac orice, pentru a ne provoca să îi vedem ca personae. Și atunci când se întâmplă asta, o să văd că și copilul din fața mea e la fel de important ca și mine, o să fiu curioasă să aflu ce pasiune, ce vise, ce frământări are. Fără scannerul meu, care spune că e bine sau rău. Când realizăm că și ceilalți sunt la fel de importanți, atunci îmi pasă, iar când și cei din fața ta realizează că sunt importanți, dau tot ceea ce e mai bun din ei. Aceasta e cheia”, consideră Cristina Gheorge. Cristina Gheorghe a lansat celor 460 de dascăli aflați la conferință provocarea de a se gândi la cineva drag, apoi la un mentor. „Ce au cei doi în comun? Îți dau o stare de bine, te energizează, în prezența lor avem energie, suntem capabili să muncim și 12 ore pe zi. Cum ar fi să facem asta cu toți oamenii, cu copiii, cu părinții? Simțiți că în sinea noastră tânjim după asta?”, consideră Cristina Gheorghe.
Chestionată la rândul ei să spună cum a schimbat mentalități la Școala Varlam, care numără acum 450 de copii, Cristina Gheorghe a vorbit despre faptul că folosește curricula românească, dar alte concepte și instrumente. De exemplu, abordează altfel problema curățeniei în clasă: avem o mentalitate închisă dacă abordăm problema certându-i, atrăgându-le atenția și făcând în locul lor.
„Am decis să-i implicăm, i-am pus să scrie problemele pe care le identifică ei și soluțiile găsite. Cei mai mici au fost cei mai creativi, cei mari au spus ca școală să facă, să se facă. Am aplicat soluțiile copiilor și acum ei își atrag atenția unul altuia. Am folosit piramida influenței. Copiii sunt la fel de capabili ca noi și trebuie implicați. Când îl văd pe copil cu ce are el mai bun, ca o persoană, în măreţia lui, ştiu ce are el nevoie şi iau din sertarele mele exact ce îi trebuie. Nu îl îndop cu cunoştinţele mele ca să fie aşa cum aş vrea eu să fie. Esenţial este să mă pun eu în slujba lui. Şi să scot ce are el mai bun”, a explicat Cristina Gheorghe.
„Starea ta este magnetul cu care îți atragi realitatea”, consideră specialistul în tehnici de respitație Michelle Pacheco, care i-a introdus pe cei prezenți în lumea programelor de gândire limitativă – ”nu pot”, ”nu sunt în stare”, ”nu sunt bun de nimic”. El le-a arătat, prin tehnici simple, cum ne putem elibera de ele, dar și cum ne putem reconecta cu bucuria de a trăi. Pe parcursul întregii zile, participanții la SuperTeach au avut acces la o serie de discursuri și ateliere practice. Cu ajutorul acestora, ei au descoperit cum pot transforma educația din România, plecând de la propriile mentalități și acțiuni.
„Am trecut prin școală cu multă frică”
„Am trecut prin școală cu foarte multă frică, anxietate, cu teama că nu o să reușesc nimic în viață, cu teama că nu sunt destul de bună. Eram un copil de 10, timid, timorat. În jurul meu se țipa foarte mult.Chiar dacă nu se țipa la mine, ci la alții, eu internalizam că nu sunt bună de nimic. Am rămas cu ideea că nu o să mă ridic niciodată la înălțimea standardelor cerute de profesori. Știam să răspund la orice întrebare a profesorilor, dar nu aveam curaj să ridic mâna, decât dacă simțeam că profesorul este în toane bune. Am înteles apoi, la terapie, că suferisem de o traumă prin expunere. Tot la terapie am înțeles că dorința de a pleca în altă țară e fuga de sentimentul de neacceptare. În Turcia, am predat la un centru privat unde profesorii de engleză, colegii de catedră îmi admirau foarte mulți engleza, unii dintre ei nici nu o vorbeau bine. În Columbia am predat pentru adolescenți și adulți, era un sistem de evaluare a profesorilor și feedbackul era că primeam numai note de 4,50, de 5. Îmi spuneau că Mona e carismatică, că am cursuri dinamice, că vin cu drag. Am început să am o stimă de sine bună, nu mai eram Mona mică și timorată. Mi-au cerut să rămân încă trei ani, dar sora mea era în Anglia și mi-am dorit să fim împreună. Acolo am început cu joburi mici, la o recepție, doică, nu mă gândeam să predau în engleză, deși predatul era în sufletul meu. Totuși am aplicat și surprinzător, am fost acceptată”, a povestit Mona Șerban.
La Londra, Mona Șerban a predat IELTS şi şi-a obţinut calificarea internaţională CELTA. Viața la Londra nu a fost ușoară. În paralel cu predatul, Mona şi-a mai luat un job part-time pentru a-şi putea plăti cursurile şi chiria la locuinţa. Alerga de la un job la altul. A adormit în tren de oboseală. La una dintre conferințele SuperTeach, Mona a povestit că din cauza ritmului infernal de muncă de la Londra, corpul său a cedat.
„Am făcut un abces cerebral. Am căzut pur şi simplu în autobuz. M-au dus la Urgenţe, m-au operat, mi-au scanat corpul şi au descoperit un abces cerebral în zona occipitală. Au aflat şi de operaţia la inimă pe care o făcusem la 11 ani. După ce a ieşit din spital, Mona a trecut printr-o perioadă foarte dificilă: „Nemailucrând, a trebuit să stau acasă şi am trecut printr-o depresie groaznică, am vrut să mă sinucid, am crezut că s-a terminat viaţa mea. Într-o zi, m-am decis: mi-am luat un bilet de avion doar dus pentru România şi m-am întors acasă. Şi în România am avut depresie. Însă din acea depresie, s-a născut lucrul cel mai frumos: mi-am dat seama că aici e locul meu şi m-am ridicat“.
Dezamăgită de sistemul de învăţământ din România, învechit și scolastic, Mona Şerban a înfiinţat la Piteşti un centru de învăţare a limbilor străine, în care rolul principal îi revine educaţiei interactive şi nu memorării mecanice, aşa cum se întâmplă de multe ori în instituţiile de învăţământ de stat. Acolo, învățarea e centrată mai mult pe distracţie, pe joacă, pe activităţi interactive şi în primul rând, pe abilitatea de a vorbi.
„Școala românească e cu foarte multă tristețe Ce am înțeles acum este că noi, profesorii, avem impact. Rolul meu, ca dascăl, nu este să controlez copiii, să-i corectez tot timpul sau să dau sentințe. Rolul meu este să mă conectez cu copiii și să mă uit la ei așa cum aș fi vrut să se uite și profesorii mei la mine”, spune Mona Șerban.
Despre faptul că elevii își doresc să fie văzuți, nu priviți, a vorbit și profesorul Ana Stoica, din Târgu Mureș. Acesta spune că de șase luni experimentează întâlnirea de dimineață cu copiii în curtea școlii, a învățat să vadă obiectivul final pe care îl are cu elevii săi.
Tribul profesorilor care vor schimbare
Ana Soica crede că participând la SuperTeach, și-a găsit tribul și din această perspectivă, se raportează altfel și la părinți, nu doar la copii. După participările la SuperTeach, ședințele cu părinții nu mai sunt cu părinții în bănci. Acum, la ședințele cu părinți se fac tarte, părinții sunt provocați să scrie aprecieri pentru copiii lor, profesoara a înțeles că părinte și profesor au aceeași misiune. Profesoara Andrada Sorca, formator SuperTeach și professor Merito, a vorbit din perspectiva de beneficiar al SuperTeach:
„M-a ajutat foarte mult să descopăr ce pot face la clasă şi cum pot să relaţionez cu copiii, pentru a creşte calitatea şi a îmbunătăţi impactul asupra copiilor şi al lor unii faţă de alţii. Am văzut că managementul clasei s-a îmbunătăţit considerabil. Apoi, am văzut cum copiii învaţă să colaboreze unii cu alţii, să fie mai toleranţi unul cu altul, pentru că eu îmi schimbasem felul în care mă comportam, iar ulterior schimbarea s-a dezvoltat la nivel de şcoală, de comunitate, inclusiv cu părinţii. Ce este revoluţionar aici este mentalitatea, iar felul în care îl privesc pe celălalt îmi determină comportamentul”, a spus ea.
Din perspectiva beneficiarilor sistemului de educație, au vorbit doi elevi – Marina Baciu-Borz, de la CN „Iosif Vulcan” și Casian Kerzsi, de la CT „Mihai Viteazul”. Marina a spus că viața ei s-a schimbat în momentul în care, desi nu excela la engleză, a fost aleasă să participe la un proiect Erasmus. Tinerei i-a rămas în minte ziua aceea de 18 ianuarie 2019, când orizontul ei s-a schimbat. Fiică de profesoară, tânara spune că tot ceea ce este e rezultatul muncii cu dascălii și părinții și că își îndeamnă mama să meargă la catedră cu metode noi de predare, cu videouri, cu ceea ce îi atrage pe elevi.
„Profesorul ideal este cel care te poate înţelege, are autoritate în faţa clasei, dar e deschis prin metode noi de învăţare. Noi ne-am plictisit de monotonie. Aşteptăm ceva nou, inovativ. Am descoperit asemenea profesori, de la orele cărora nu îmi vine să lipsesc. Știți cum e în liceu: hai la cafă! Nu pot să mă duc, pur și simplu, mă gândesc oare ce învățăm azi de la acest profesor? Este vorba despre acel profesor care nu deschide catalogul, iar apoi spune scrieți. Ne învață mai mult practic. Nu cred nici că un profesor vine setat: azi le dau test la a XI-a A, le dau 3. Adevărul e că la nivelul nostru, al clasei, concurența e foarte mare. Nu cred că sintagma profesor învechit vs profesor modern ține de vârstă, ci de modul de predare. Un profesor modern ne înțelege nevoia de cunoaștere, descoperim împreună”, a spus ea.
Oana Moșoiu – trainer și expert în educație, formare și evaluare, voluntar și mamă a patru copii, are o experiență de peste zece ani în scrierea și implementarea de proiecte pentru tineret în mediul nonguvernamental. Susține cursuri la Universitatea din București – Facultatea de Psihologie și Științele Educației – Pedagogie Generală și Evaluare Educațională, coordonând inclusiv activitățile de practică profesională ale studenților. Are inițiative de coaching și mentorat pentru formatorii în formare, pe care îi sprijină pentru a dobândi experiență și capacitate crescută de a produce și stimula învățarea la tineri și adulți.
Aceasta este perspectiva din care a vorbit asistenței. Elena Lotrean e exponentă a mult lăudatului sistem finlandez de educație, fondator la Școala Primară Româno-Finlandeză Sibiu și a Finnish Teacher Training Center. Crede cu tărie că profesorii sunt cei care dau tonul bunăstării unei societăți și își concentrează toate eforturile pentru a-și urmări visul – o educație de calitate pentru o viață cu sens.
Antreprenorul și medicul Dragos Anastasiu, fondator SuperTeach, spune că a fost inspirat de presă când s-a gândit că SuperTeach ar putea preveni abandonul școlar.
„Abandonează cineva când iubeşte? Nu, când iubeşti nu abandonezi. Ce trebuie să facem pentru ca aceşti copii să iubească şcoala, abia să aştepte să se ducă la şcoală? Hai să întrebăm copiii ce şi-ar dori în primul rând. Copiii îşi doresc să se joace, să fie naturali, să fie văzuţi. În momentul când primesc lucrurile acestea la şcoală, ei nu vor abandona şcoala”, a precizat Anastasiu, fondator al proiectului SuperTeach.
„Antreprenorii așteaptă să livrați tineri care să știe să lucreze în echipă, să decidă, să greșească fără să fie traumatizați. Sunt întrebat cum am avut succes? Într-o țară în care 90-98 la sută așteaptă să se întâmple, să se dea pensii, alocații, nu au inițiative, iar încrederea e jos, nu poți forma echipe. Eu am făcut exact pe dos, am avut încredere în colaboratori, i-am lăsat să greșească, am făcut mii de greșeli, am pierdut mulți bani, până la urmă am ieșit pe plus. Important este ca oamenii care vin la muncă să aibă sentimentul fericirii. Să nu ne fie jenă să vorbim despre fericire. Și dragi profesori, nu trebuie să vă simți singuri, chiar dacă aveți contact cu doar 20% din populația țării, acest 20% e 100% viitorul țării, care stă în mâinile voastre”, a spus Dragoș Anatasiu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!