Protagoniştii spectacolului vin de la Centrul de muzică barocă de la Versailles: orădeanul Vlad Crosman, Pierre Rinderknecht şi Martina Weber. „Va fi un concert inedit prin aspectul repertoriului pe care îl vom prezenta şi anume un repertoriu francez şi italian, de la finele Renaşterii şi până în plin baroc. În Oradea, oraşul care a cunoscut apogeul cultural tocmai în perioada barocă, nu e prea mult să spunem că iată, barocul… se întoarce acasă. Publicul prezent va avea, de asemenea, ocazia să asculte această muzică interpretată la instrumente vechi, instrumente de secol XVII, XVIII la viola da gamba şi la teorba. Cred că e o ocazie unică pentru Oradea şi orădenii de azi să descopere ceva din sunetul original şi deosebit al muzicii secolelor trecute. Invitaţia Muzeului Ţării Crişurilor prin persoana domnului director Aurel Chiriac mă bucură şi mă onorează, cu atât mai mult cu cât am ocazia să cânt pentru orădeni un repertoriu atât de drag mie şi nu oriunde, ci acasă. Concertul de gală are loc duminică 18 mai, la ora 18:30, la Filarmonica de Stat Oradea. Intrarea la eveniment este gratuită.
Bariton la Versailles
Baritonul Vlad Crosman, membru al Centrului de muzică barocă de la Versailles, este orădean, oraş în care începe studiul cântului şi al pianului încă de la o vârstă fragedă. Este dublu licenţiat al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, în canto clasic şi regie de teatru muzical. Încă din timpul anilor de studiu participă, ca interpret, la o serie de producţii de operă, iar în 2008 este invitat în Germania, în cadrul concertelor de lied organizate de Conservatorul „Hans Eisler” şi de Institutul Cultural Român „Titu Maiorescu” din Berlin, iar în 2011 participă la Festivalul de Muzică de la Mantova, din Italia. Vlad Crosman este adeseori invitat sa cânte alături de Orpheus Vokalensemble al Academiei tinerilor muzicieni din Ochsenhausen (Baden-Würtemberg, Germania). Alături de acest ansamblu, baritonul român a luat parte la înregistrarea operei „La straniera” de V. Bellini, la Baden-Baden Festspielhaus, în compania sopranei Edita Gruberova. Din anul 2011, Vlad Crosman face parte din ansamblul Centrului de muzică barocă de la Versailles, una dintre cele mai prestigioase instituţii de cultură europeană, care are ca scop redescoperirea şi promovarea patrimoniului muzical, din secolele XVII – XVIII, cu precădere a celui francez. În cadrul stagiunii „Les Jeudis Musicaux”, sub conducerea dirijorului Olivier Schneebeli, baritonul Vlad Crosman participă săptămânal la concertele de muzică sacră din repertoriul baroc, francez, englez, italian şi german, la Capela Regală a Castelului de la Versailles. Alături de ansamblul Centrului de muzică barocă de la Versailles, baritonul român a cântat şi a înregistrat discuri în compania unor nume sonore ale barocului european precum Akademie für Alte Musik Berlin, Les Talens Lyriques ( dirijor Christophe Rousset), Cercle de l’Harmonie (dirijor Jeremie Rohrer) La Rêveuse, în producții de muzică sacră dar şi de operă (Amadis de Gaule – J. CH. Bach, Hercule mourant – A. Dauvergne, Armide – J. B. Lully Tancrede –A.Campra) pe scena unor prestigioase instituţii ca Opéra Comique de Paris, Opéra Royal de Versailles, Theater an der Wien, sau Centre for Performing Arts din Beijing. În paralel cu activitatea artistică, Vlad Crosman a avut ocazia, pe parcursul ultimilor doi ani, să descopere şi să aprofundeze latura de cercetare şi de reeditare a manuscriselor de muzică veche sub conducerea muzicologului Jean Duron, fondator şi director al Atelierului de Cercetare din cadrul Centrului de muzică barocă de la Versailles. În ianuarie 2013, cu ocazia Ceremoniei de la Palatul Parlamentului, din Bucureşti, i-a fost înmânat Premiul pentru excelență în artă, un premiu oferit de Liga Studenţilor Români din Străinătate. În primăvara aceluiaşi an, în Italia, Asociaţia culturală ProPatria din Roma i-a oferit un alt Premiu de excelență pentru meritele în artă și promovarea valorilor culturale românești.
Studii la Sorbona
Pierre Rinderknecht şi-a început studiul muzicii în repertoriul de rock şi de jazz şi a concertat cu trupe precum Consciousmess sau Eudanla, are o licenţă în muzicologie la Universitatea Sorbona din Paris. În ultimii ani şi-a îndreptat atenţia şi spre repertoriul muzicii vechi, astfel încât din 2012 aprofundează studiul chitării baroce şi al teorbei la Conservatorul de muzică din Versailles la clasa profesorului Benjamin Perrot.
Pierre Rinderknecht este invitat să acompanieze des concertele şi producţiile Centrului de muzică barocă de la Versailles şi colaborează cu numeroase alte ansambluri de specialitate precum Trio Lunaris, L’impromptu, Temperamens Variations, La Compagnie du Mage sau KD Productions, abordând cu precădere repertoriul muzical de secol XVII şi XVIII.
Într-un film de César
Martina Weber este licenţiată în viola da gamba la Conservatorul Luigi Cherubini din Florenţa, iar mai târziu obţine diploma de master la Conservatorul Benedetto Marcello din Veneţia. Artista a înregistrat alături de compozitorul Michel Galasso coloana sonoră a spectacolului Les Fables şi a filmului Séraphine de Martin Provost, care a obţinut Premiul César 2009 pentru cea mai bună muzică de film.Titulară şi a unei diplome în Filosofie muzicală, Martina Weber se dedică de asemenea şi cercetării muzicologice. În 2008 a primit premiul Giovanni Donne oferit de Clubul International Lyceum din Florenţa pentru activitatea sa artistică şi de cercetare. Martina Weber predă viola da gamba la Asociaţia Tjad Compagnie din Paris, la Consevatorul regional departamental din Dieppe, Normandia, dar şi în cadrul stagiilor de vară organizate de Asociaţia La Selva barocca. Este totodată profesoară de limba italiană la Centrul de muzică barocă de la Versailles.
Citiți principiile noastre de moderare aici!