Prima probă a fost la limba și literatura română. Scopul acestor testări este ca elevii să se familiarizeze cu structura examenului.
[eadvert]
Subiectele pe care elevii de clasa a VIII-a le-au primit la simularea Evaluării Naționale 2024, proba scrisă de Limba și literatura română, au fost, în principal, cerințe pe baza a două texte la prima vedere. Primul text provine din romanul „În umbra ei” de Simona Antonescu, iar al doilea din articolul lui Liviu Papadima – „Pisica mea în sala de lectură”, publicat în anul 2017 în Dilema veche.
Ambele texte sunt semnate de autori români contemporani, în viață, fiind lipsite de arhaisme sau regionalism ori alte cuvinte greoaie. Notabil este și faptul că nu conțin situații complicate, facilitând înțelegerea elevilor.
În plus, elevii au avut câteva cerințe de vocabular și gramatică. „Crezi că există mai multe feluri de a descifra lumea în care trăim?” – subiectul scurt de motivare, în timp ce subiectul al II-lea cerea un rezumat.
Grilă
Prima parte a simulării examenului a inclus itemi de atenție și de înțelegere a textelor, unde elevii au răspuns la întrebări de tip grilă (primii patru itemi) și au identificat elemente specifice personajelor și conținutului comun al textelor.
Subiectul I A a inclus și un aspect de gândire critică, solicitând elevilor să reflecteze asupra posibilității existenței mai multor modalități de a descifra lumea în care trăim.
Astfel, la subiectul I, A, punctul 5 – elevii au avut de bifat dacă enunțurile date sunt false sau adevărate, câte trei enunțuri din fiecare text, potrivit broșurii de examen.
Subiectul I, punctul 6 a fost de identificare a unei trăsături a unui personaj – în cazul lor, Sada, mama îngrijorată că nu putea să-și culce fata.
Itemul 7 a cerut identificarea unui element de conținut comun al celor două texte date, cu valorificarea unei „secvențe relevante” din fiecare text. Enunțul scris de elev trebuia să aibă cel puțin 30 de cuvinte.
La următorul punct, plecând de la textul lui Liviu Papadima, elevii au avut de răspuns în 50-100 de cuvinte, dacă ei cred că „ există mai multe feluri de a descifra lumea în care trăim?”.
La punctul 9, copiii au avut de făcut o asociere între fragmentul din romanul „În umbra ei” de Simona Antonescu, primit la probă, și un alt text literar. Asocierea putea fi făcută, în 50 – 100 de cuvinte, cu un text studiat la clasă sau cu unul din lectura suplimentară a acestora.
Partea a doua a examenului, Subiectul I B, a evaluat abilitățile de vocabular și gramatică ale elevilor prin diverse cerințe, notate între 2 și 6 puncte.
Subiectul al II-lea a cerut elevilor să realizeze un rezumat al textului de Simona Antonescu în 100-150 de cuvinte, acordându-se o atenție deosebită respectării regulilor de redactare, a clarități, coerenței, ortografiei și punctuației. Baremul de notare va fi comunicat de Ministerul Educației la ora 15:00.
Simularea examenului a pus la încercare cunoștințele și abilitățile elevilor, oferindu-le oportunitatea de a se familiariza cu structura și dificultatea Evaluării Naționale care îi așteaptă în curând.
Mâine va avea loc simularea la matematică, iar miercuri, elevii care aparţin minorităţilor naţionale vor susţine simularea la limba şi literatura maternă. Rezultatele vor fi comunicate în data de 23 februarie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!