Oameni de teatru dar şi literaţi şi universitari din alte domenii au profitat vineri de prezenţa la FITO a eruditului teatrolog George Banu, membru de onoare al Academiei Române, profesor de teatrologie la Sorbona – Paris şi la Universitatea „Louvain la Neuve” din Belgia, membru UNITER şi președinte de onoare al Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru.
„Profitând că a colaborat cu Gavriil Pinte la piesa «În Inima Nopţii – Episodul Hamlet» l-am invitat pe valorosul teatrolog George Banu la actuala ediţia a FITO şi am avut enorma surpriză de a primi un răspuns afirmativ de la un om foarte ocupat şi prezent în toate marile festivaluri de teatru”, a rostit, în deschidere, Victoria Balint, director artistic al Teatrului Regina Maria.
Apoi, într-o conferinţă fluentă şi inspirantă, George Banu a împletit istoria teatrului cu cea a altor arte: literatură, muzică şi pictură, corelând-o însă cu evoluţia filozofică şi socială a umanităţii.
Astfel, un moment foarte important a fost când Wagner „a îndrăznit să stingă lumina” în sala de spectacol. „Astfel, pe lângă că a transformat scena într-un spaţiu mitic, Wagner a şi aplatizat ierarhiile sociale ale spectatorilor”, a subliniat George Banu. Adică în sală a încetat să mai fie vizibile ierarhii date de prezenţa în loji a unor ambasadori, înalţi demnitari sau bogătaşi.
Un al doilea mare moment a fost deschiderea marilor festivaluri de teatru, precum cel de la Avignon, în inima noţii naturale, sub cerul înstelat, ploios sau învolburat.
„În inima nopţii, teatrul se desfăşoară în condiţii de fragilitate, dispărând confortul şi siguranţa adăpostului. Dar ni se ascut simţurile şi, în plus, persistă iminenţa pericolului sau chiar a panicii”, a explicat George Banu.
Al treilea moment important a fost legat de explozia folozofiei luminilor, cea care a condus la Revoluţia Franceză. Iar eşecul Revoluţiei Franceze a readus Europa în întunericul regimurilor totalitare, impregant de pesimism care alimentează romantismul negru şi emergenţa nopţii. De aici se va alimenta şi redescoperirea lui Shakespeare, a cărui operă e pătrunsă de mesajele nopţii.
În final, George Banu a comentat proiecţii din expoziţiile „Nopţile muzeului” şi „Nopţile lui Silviu Purcărete”. Sesiunea autografelor a avut în prim plane volumul „Nocturnelor (teatru şi pictură)” apărut la editura Nemira.
Citiți principiile noastre de moderare aici!