Șeful de promoție al generației 2020 de la CN „Emanuil Gojdu” Oradea, Horea Silaghi, a împărtășit pe site-ului asociației experiența sa din primul semestru, ca student al acestei prestigioase universități.
O experiență care are loc într-o perioadă delicată pentru Marea Britanie, greu încercată nu doar în urma Brexit-ului, ci și ca urmare a pandemiei. Marea Britanie raporta marți, de exemplu, peste 1.800 de decese ca urmare a infectărilor cu virusul SARS COV 2.
[eadvert]
Horea Silaghi a trecut în revistă tranziția liceu – facultate, respectiv România – Marea Britanie. „După ultimele săptămâni din liceu, petrecute pe Microsoft Teams în starea de urgență, după un ultim sunet de clopoțel virtual și un bac distanțat social din starea de alertă, m-aș fi așteptat să accept ideea că parcursul meu academic nu mai poate fi unul obișnuit. Cu toate acestea, primul trimestru din cele nouă pe care le voi petrece la Universitatea din Cambridge studiind informatica s-a dovedit a fi cel puțin la fel de neobișnuit ca finalul de liceu. Spun acestea, deoarece cu siguranță nu m-aș fi așteptat să îmi încep anii studenției izolat timp de două săptămâni, ca urmare a restricțiilor de călătorie în Marea Britanie. Nu m-aș fi așteptat să nu îmi întâlnesc cei mai mulți dintre colegi și profesori în persoană”, e situația descrisă de tânăr.
Pasiunea îi duce în top
Cu toate acestea, Horea Silaghi vorbește despre un semestru „special”. „După cele două săptămâni de izolare, am decis să îmi încep trimestrul concentrându-mă pe aspectele pozitive ale acestei perioade și evitând să actualizez constant acea listă pe care toată lumea a făcut-o în pandemie – aceea a lucrurilor pe care le-aș fi putut face, de care m-aș fi putut bucura dacă Covid-19 nu ar fi existat. Privind retrospectiv, nu pot să spun că am reușit 100%, dar cu siguranță că acest mod de a privi lucrurile mi-a permis să profit de locul și perioada specială în care mă aflam. Universitatea din Cambridge poate fi împărțită în două moduri: pe departamente (Departamentul de Informatică, Departamentul de Inginerie etc.), unde au loc activitățile academice (cursuri, laboratoare etc.), dar și pe colegii, unde studenții trăiesc, mănâncă și socializează”, explică orădeanul. Fiecare student face parte atât dintr-un departament, cât și dintr-un colegiu. Horea Silaghi face parte din Departamentul de Informatică și din colegiul Robinson.
„Acest mod de structurare a universității (specific universităților Cambridge și Oxford) prezintă o serie de avantaje. Cel care mi s-a părut cel mai evident este faptul că îți oferă posibilitatea de a interacționa cu studenți de la mai toate specializările. Vecinii mei de cameră studiază spre exemplu Geografie și Limbi Străine. Prin această interacțiune, nu doar că am reușit să aflu aspecte noi din alte domenii (ceea ce mi se pare foarte relevant, chiar dacă unii consideră că e complet inutil), dar, cel mai important, am descoperit ceea ce ne unește pe noi, studenții de la Cambridge: pasiunea pentru materia pe care o studiem. Fie că suntem studenți la informatică, medicină, muzică sau filosofie, tuturor ne place ceea ce învățăm și aș mai adăuga, cu riscul de a trăda ultima doză de modestie, suntem foarte buni în ceea ce facem. Faptul că studenții sunt pasionați de ceea ce studiază reprezintă cu siguranță un motiv pentru care Universitatea din Cambridge este în topul universităților la nivel mondial”, consideră studentul. Acesta mărturisește că a analizat care sunt acele aspecte din educația de la Cambridge care o fac atât de bună.Inevitabil, le-a comparat cu cele din educația din România și a împărtășit apoi Asociației Dapetresii concluziile personale: „La începutul uneia dintre primele mele supervizii, unul din profesori ne-a «lovit» cu un adevăr care s-a dovedit a fi incontestabil: dacă vrei să fii bun la ceva, trebuie să muncești mult. După un trimestru la Cambridge, pot să spun că într-adevăr, cea mai mare parte din timpul petrecut acolo am învățat: dimineața, la prânz și în cele mai multe seri și nopți, în timpul săptămânii și în weekend. La fel făceau toți colegii mei; pentru că nu poți fi printre cei mai buni dacă nu lucrezi mult”, spune Horea.
Temele nu sunt timp pierdut
Tânărul e conștient că „muncă, muncă și iar muncă” nu sună bine pentru toată lumea. „Posibil să sune dezamăgitor, dar din păcate sau poate din fericire, nu există o cale spre reușită care să evite munca. Din timpul pe care îl petreceam studiind, cea mai mare parte o ocupau temele pe care le primeam săptămânal la fiecare curs. Lumea ar putea fi mirată să afle că temele reprezintă o parte importantă din studiul la Cambridge, o dovadă clară că acestea nu sunt «degeaba» sau «o pierdere de timp»”, e concluzia tânărului. Aceasta în condițiile în care a existat în România un curent împotriva temelor, din partea părinților, dar și a unor dascăli.
„La acest capitol, sistemul românesc stă destul de bine din punctul meu de vedere, deoarece elevii români sunt obișnuiți să lucreze și să facă teme. Riscul pe care îl văd este ca în încercarea de modernizare a învățământului românesc, să nu se renunțe la elementele bune pe care le are în prezent, temele fiind în opinia mea unul din acestea. O componentă specifică educației la Cambridge o reprezintă superviziile. Acestea au loc săptămânal pentru fiecare curs și reprezintă sesiuni de studiu de o oră, la care participă 2-3 studenți și un profesor specializat în cursul respectiv. În timpul acestor cursuri, avem ocazia să punem orice întrebări legate de curs și primim explicații suplimentare, fapt ce duce la o mult mai bună înțelegere a cursului. Este incontestabil că în sesiuni de studiu de 2-3 persoane, poți învăța mult mai multe decât într-un amfiteatru cu 200 de oameni și chiar decât într-o sală de curs cu 30”, explică tânărul. Iar când vorbește de supervizii, vorbește despre meditații ca metodă eficientă de învățare. „Aceste supervizii seamănă într-o mare măsură cu meditațiile din liceu, un subiect foarte dezbătut în învățământul de la noi. Eu nu văd ceva rău în meditații/ore în particular, pentru că până la urmă sunt o metodă eficientă de învățare și duc la o mai bună înțelegere a materiei”, spune Horia Silaghi. În opinia tânărului, acestea nu sunt probleme majore. În schimb, problema majoră este atunci când devin o componentă obligatorie pentru reușită. „Nu meditațiile ar trebui interzise, ci orele de la școală ar trebui făcute în asemenea manieră încât elevii să înțeleagă un subiect și să reușească la un examen fără meditații”, e alternativa văzută de tânărul de elită.
Ce i-a provocat lui Horea un mic disconfort? Mărturisește că s-a obișnuit mai greu cu sistemul „foarte deschis al interacțiunii profesor – student. Spre exemplu, toți profesorii cu care aveam supervizii ne-au rugat să «ne tutuim», fapt ce recunosc că nu mi-a venit deloc ușor. Până la urmă, știam că vorbesc cu cei mai buni profesori de informatică din lume și mi s-a părut ciudat la început să le spun Richard sau Alan. Bineînțeles că aici intervine și o componentă culturală, dar chiar dacă profesorii erau atât de prietenoși și deschiși cu noi, acest fapt nu a dus la o scădere a respectului față de ei, ci din contră, la o și mai mare apreciere”, subliniază studentul.
La fel ca alți studenți de succes, Horea susține ideea olimpiadelor, o altă componentă a educației la care s-a dorit a se renunța în contextul pandemiei. „În cazul informaticii cel puțin, aproape toți studenții suntem foști olimpici și cei mai mulți dintre noi suntem de acord că olimpiadele au jucat un rol esențial în dezvoltarea noastră. Acum, când rolul și chiar existența acestora au fost puse sub semnul întrebării în România, din cauza pandemiei, țin să subliniez că fără olimpiade, nu știu dacă aș fi ajuns la această universitate prestigioasă și mai mult, sunt sigur că nu aș fi progresat la fel de mult în informatică.
Canotaj și dezbateri
Activitățile extracurriculare s-au mutat și ele online, ceea ce, „într-o universitate cu tradiții vechi de peste 800 de ani și cu peste 400 de cluburi și societăți, aceste restricții au provocat, pe bună dreptate, multă dezamăgire în rândurile studenților”. În condițiile în care doar cluburile de sport au mai organizat activități față în față, Horea a ales canotajul, unul dintre cele mai populare sporturi din Cambridge.
„Aș ține să remarc aici că niciun student nu e obligat să facă vreun sport în timpul studenției, logica universității fiind să încurajeze sportul prin susținerea cluburilor și prin facilitățile oferite, în detrimentul impunerii unor reguli, precum un număr obligatoriu de ore de sport pe trimestru. Un alt club în care m-am implicat a fost the Cambridge Union, care este cel mai vechi club de dezbateri din lume. Aici, au loc dezbateri săptămânale, cu invitați și teme variate, de la creșterea naționalismului în perioada pandemiei, la care a participat senatorul american Ted Cruz, până la importanța protejării animalelor sălbatice din Africa prin susținerea economiilor locale, cu antropologa și primatologa de renume mondial, Jane Goodall. Prin dezbaterile care au loc în cadrul acestei societăți, se dorește promovarea libertății de expresie și de opinie, indiferent de cât de controversate ar fi acestea, principiu pe care îl împărtășesc și care m-a apropiat de acest club”, explică tânărul experiența sa din prestigioasa universitate.
Cum vede tânărul următorul semestru? „Cu noua tulpină a virusului, descoperită în Marea Britanie, care a dus la un număr zilnic de cazuri de peste 40.000, cu restricțiile de călătorie impuse de către țările europene, trimestrul următor se dovedește a fi cel puțin la fel de incert decât cel care s-a terminat. Dacă situația pentru ce a rămas din anul universitar este greu de schimbat în condițiile de față, consider că depinde de acțiunile fiecăruia dintre noi în ceea ce privește vaccinarea, dacă ne dorim ca anul universitar următor să fie din nou «normal»”, e perspectiva tânărului
Trimite articolul
Xexportam creiere, importam legume.
Și care e problema?ducem ce avem ,aducem ce nu avem.
Nu ne interesează ,daca s-au dus duca-se , ce se tot lauda printr-un km de articol , sa fie sănătoși , noi cu ale noastre….și vorba aia,, fie pâinea cat de rea tot mai bine-n tara ta”.
-
Ai dat click pe articol ca să scrii cât de mult nu îți pasa de articol sau de subiectul articolului.
Wow, IQ < 60
Avem multi olimpici si studenti la facultati de top. Pacat ca pe parcurs dezamagesc. In cativa ani “dispar”. Nu realizeaza nimic, nici acolo nici aici. O alta consecinta a mentalitatii proaste.
Dute_n mata cu faculta ta cu tot
Am terminat Gojdu, dar plecatul la facultati din afara nu e garantia calitatii. Pentru multi e doar o chestie de statut, ca doar platesc mii de euro anual acolo. Oricum, m-am amuzat la intalnirea de zece ani. Toti cu facultati prin tara eram bine, cu joburi bune (multi chiar deveniti antreprenori), cu familii sau in curs de a intemeia familii. In fine, realizati. Marea majoritate a celor cu facultati prin tari straine ne spuneau de facultati, masterate peste masterate, dar cand erau intrebati ce fac concret … pai master. Studenti de profesie cum cum ar veni, cu eterne internshipuri sau voluntariate, dar pe banii parintilor la 30 de ani.
Sunt ferm convins ca acest baiat provine din familie saraca cu parinti muncitori care lucreaza de zori si pana seara sa poata sta copilul la Cambrige…..
In conditiile in care statul roman lucreaza la nivel de 1985 toamna, la privat joburile sunt la limita, nu exista loc de inovatie, decat de mediocritate. Piata romaneasca nu are loc pentru performanta. Se poate angaja in Romania la tare firma de programare, dar intotdeauna va lucra sub potentialul sau. Asa macar isi da o sansa sa iasa din tara. Aici nu are cum sa se afirme la adevarata sa valoare. Puteti comenta cat doriti, insa realitatea e tyrista. Plecati cati puteti. Romania e mediocra, cu probleme si frustrari. Nu merita. Viata e prea scurta.
-
Romania este mediocra, pentru ca are cetateni mediocri! Numultumitii astia cu trasta-n bat, alergand dupa himere prin cele strainataturi, daca sunt atat de straluciti, de ce nu inoveaza ei? De ce astepta ca altii sa inoveze, ca sa fie ei bine platiti?! Romania este mediocra pentru ca populatia are mentalitate de oameni mediocri! Nu dati vina pe nimeni pentru neputinta voastra! Daca nu va place si sunteti cu adevarat supeori (nu doar figuranti cu fumuri pe creier), construiti-va voi tara care v-ar placea, nu va mai lamentati atata! Imi place comentariul lui “ster” de mai sus: cat adevar!