Ambitioase la o prima vedere, activitatile prinse în programul de iarna contin o suma de premiere pentru Oradea. Cea mai importanta este renuntarea la amestecul traditional de sare cu nisip, profund daunator infrastructurii rutiere, pentru solutii de data recenta, probate deja în tara.
Înlaturarea zapezii de pe carosabil se va face cu clorura de calciu, în stare solida sau spuma, anunta viceprimarul Mihai Groza. „Am turnat mult prea mult covor asfaltic în acest an pentru a ne putea permite sa-l distrugem folosind metoda traditionala cu sare si nisip”, spune Groza.
„Sigur ca va fi mai scumpa solutia aceasta, dar calculând si faptul ca astfel vom proteja strazile si în primavara viitoare nu va trebui sa pornim o noua campanie masiva de plombare a drumurilor, va iesi mai ieftin în final”, apreciaza vicele, responsabil cu problemele tehnice din municipiu. Solutia de clorura de calciu nu va fi folosita pentru toate strazile orasului.
Pe unele dintre cele care nu au fost reparate se va da cu sare si nisip, din rezervele acumulate în depozitele celor de la RER RWE Ecologic. Ioan Sarac, directorul RER, spune ca dispune de 120 tone de sare si 110 metri cubi de nisip.
Buget gras
Concomitent cu introducerea clorurii de calciu, conducerea Primariei a decis si cresterea alocatiei pentru aceasta iarna, la 12 miliarde de lei. „Banii au fost pusi deoparte din buget, dar nu este sigur ca vor fi cheltuiti în întregime”, spune Mihai Groza.
O alta premiera la nivel de municipiu o constituie marirea suprafetei de deszapezit cu 14,4 km, prin extinderea spre zona metropolitana.
Singuri contra nametilor
Modificarile aparute în cadrul legal în acest an scot de pe „piata” serviciilor de deszapezire o parte a prestatorilor din anii trecuti. În noile conditii, firmele care se implica trebuie sa beneficieze de o dotare conforma cu pretentiile Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarire Comunala, ne-au informat surse din cadrul Directiei Tehnice din Primarie.
Asta scoate SC Drumuri Orasenesti din joc, fapt care nu este, însa, de natura sa deranjeze prea tare conducerea firmei. „Voi pune la dispozitia Primariei atât masinile de care dispunem, cât si rezervele de material din anii trecuti.
Cred ca mai avem vreo 50 tone de sare si ceva nisip. Nu avem o dotare buna pentru aceasta activitate, mai ales ca normele pentru protectia muncii angajatilor s-au înasprit simtitor”, spune Vasile Coroiu, directorul SC Drumuri Orasenesti SA. Cel putin pâna acum, RER Ecologic este singura pe frontul cu zapada iernii viitoare, dotarea firmei cu toate utilajele necesare fiind înca în curs.
Cristina Ghilea
Citiți principiile noastre de moderare aici!