La Marghita pare să existe un blestem al apelor termale. Există trei ștranduri, dar niciunul nu e performant. Un ștrand construit în urmă cu 10 ani, la intrarea în oraș, nu a fost deschis niciodată. Există un ștrand privat, care nici el nu e la înălțime. Iar ștrandul municipal e aproape de faliment.
[eadvert]
Primarul Marghitei, Marcel Sas Emil Adăscăliții, a cerut tuturor directorilor care s-au perindat pe la conducerea Parcului Balneomar SA, a ștrandului din Marghita, să se prezinte în fața Consiliului Local, în ședința de marți, 27 iunie. Aceasta pentru că pe ordinea de zi figura chiar situația financiară a societății. Primarul i-a notificat pe toți directorii, cerându-le acte justificative dacă nu sunt prezenți, în caz contrar considerând că se „sustrag de la asumarea răspunderii în privința activității desfășurate în cadrul societății respective”.
Primarul a vrut să afle de la Kopány Zsolt Ernő, director în 2017, Popoviciu Daniel, director interimar în 2018, Szabó Timea, director interimar în septembrie 2018, Boga Gergely Zsolt, director în 2019 și de la directorul numit în aprilie 2021, Mateican Cornel, care sunt perspectivele și cauzele care duc ștrandul spre faliment. „Ne privește pe toți acest Parc Balneomar, deoarece banii direcționați spre el provin din bugetul local, prin hotărâre de consiliu. Eram pregătiți cu un set de întrebări pentru acești domni directori, le-am livrat înainte cu o zi, pentru ca dânșii să vină cu răspunsurile pregătite la această ședință”, a explicat primarul de Marghita. Iată la ce întrebări a vrut să afle răspunsuri primarul: „Domnule Kopány Zsolt, cum explicați neînregistrarea capitalului social primit de la Consiliul Local în 2017? Cum explicați că nu ați solicitat aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli al societății, de ce nu ați solicitat raportul de cenzori la aprobarea bilanțului anual? Cum justificați pierderile ștrandului în perioada în care ați fost director, având în vedere că au fost pierderi de 188.777 de lei ? De ce nu ați adus la cunoștința autorității tutelare situația societății, prin rapoarte anuale?”. Răspunsurile nu au existat, fiindcă fostul director nu a fost prezent.
„Am dorit să aflăm aceste răspunsuri, fiindcă de acest subiect este frustrat fiecare cetățean din Marghita, care nu poate să frecventeze ștrandul local. Chiar dacă suntem într-o situație dizgrațioasă în comparație cu Chișlazul sau cu Tășnadul, e normal ca toți cetățenii să primească aceste informații. Cu atât mai mult cu cât am observat că în spațiul public s-au făcut conexiuni între ultima persoană care ar fi vinovată de situația ștrandului și consilierul meu personal, care e acționar la ștrandul privat. Este anormal să se facă astfel de conexiuni. Și cu această ocazie vreau să lămurim de ce nu s-a deschis ștrandul și nu se va deschide nici anul acesta, chiar dacă s-au preconizat niște măsuri”, a spus primarul de Marghita.
„Am solicitat datoriile ștrandului, am solicitat fonduri pentru plata datoriilor de la Consiliul Local, am redactat procedurile privind controlul managerial intern, care e obligatoriu potrivit legii, dar cred că nu a existat. Am reușit să contactez o firmă care a închiriat parcarea strandului, din chirii am putut acoperi cheltuielile Consiliului de administrație pe timp de iarnă, s-au refacturat cheltuielile de curent și apă, am efectuat demersurile de redeschidere a ștrandului pentru sezonul 2019. Deoarece un membru din Consiliul de administrație, Popovici Daniel, care a fost și director interimar, și-a dat demisia, am demarat procedurile pentru numirea unui nou membru, iar în urma procedurii a fost numit domnul Bodo Gergely, care din iunie 2019 a fost director interimar al societății. În această perioadă am aprobat bilanțul societății pe 2018, am făcut propuneri de prețuri și tarife pentru sezonul estival din 2019, am înaintat spre aprobare bugetul de venituri și cheltuieli și am făcut un raport către Consiliul Local, cu privire la situația economică, situația reală în care a preluat societatea noul Consiliu de administrație”, a explicat Szabó Timea, singurul director care a onorat invitația primarului.
Primarul a vrut să afle cum justifică Szabó Timea pierderile societății în perioada în care a fost la cârma acesteia.
„Am luat în calcul pierderile din anii precedenți, cheltuielile efective atât cu utilitățile, cât și cu plata salariilor, a taxelor care trebuie plătite, am solicitat majorarea de preț la 15 lei pentru adulți, respectiv 12 lei pentru copii și pensionari. Fiind o activitate care se derulează pe parcursul a 2-3 luni, pentru acoperirea tuturor cheltuielilor ar fi necesar un preț la biletul de intrare, la nivelul de 25 de lei. Nu am putut să cerem 25 de lei, avem doar două bazine. Astfel că veniturile societății nu acoperă cheltuielile”, a explicat Szabó Timea. În 2019, era o pierdere de 84.000 de lei la ștrand.
Întrebări fără răspuns
Bodo Gergely trebuia să răspundă și la întrebarea cine a fost mandatat pentru a înregistra capitalul social la registrul comerțului. Noul director, Cornel Mateican, care a efectuat o activitate pro bono, nefiind remunerat nici înregistrat ca atare la Registrul Comerțului, a spus că a demarat documentele pentru autorizarea funcționării ștrandului la Apele Române, expirată în 2019, a schimbat Consiliul de administrație și înregistrarea capitalului social la Registrul Comerțului, a cerut sprijin pentru iginenizarea ștrandului și a mulțumit Primăiei pentru suport. Chiar dacă gradul de igienizare nu ar permite funcționarea ștrandului în siguranță, a luat legătura cu creditorii societății pentru eșalonarea datoriilor, a golit apa din bazine, a aprobat bilanțul din 2020.
Directorul a spus că nu a înaintat propunere de buget și tarife către Consilul Local, deoarece nu e finalizată înregistrarea capitalului social pe anii precedenți, nu sunt îndeplinite condițiile pentru deschiderea ștrandului, nici din punct de vedere al igienizării și nici din punct de vedere al resurselor financiare. De altfel, singura persoană angajată la ștrand cu rol de administrator și-a dat demisia, nefiind remunerată cu niciun leu. Pierderile cu care Maticean a preluat societatea, acestea provenind din 2020, sunt de 68.550 lei. Pápai József, fost membru în Adunarea generală, spune că „niciodată ștrandul nu a fost într-o situație optimă , tot timpul a fost deficitară activitatea. De ce nu am propus dizolvarea? Întrebarea este foarte bună, nu știu dacă era o soluție optimă în acel moment, am trăit cu speranța că lucrurile se vor îmbunățăți, văzând celelalte localități din zonă care au profitat de apele termale. Noi eram rămași în urmă și am rămas cu speranța”, a spus Pápai Jószef.
Primarul a afirmat că Registrul Comerțului i-a comunicat în urmă cu o zi că „Timea Szabó e președinte al Consiliului de Administrație în acte, că domnul Demeter Emil, care a decedat, e membru, Lupui Adrian Gabriel, membru în Consiliul de Administrație, Tóth Robert János, de asemenea membru în CA. Toți aceștia au mandat până în 2022, inclusiv domnul Bodo Gergely, director. Dânșii sunt responsabili pentru situația de la ștrand, conform actelor, juridic . Domnule Maticean, dumneavoastră nu existați conform acestor documente, chiar dacă sunteți ales printr-un consiliu de administrație, dumneavoastră nu existați în acte. Deci nu aveți nicio autoritate, din punct de vedere juridic, de a face ceva în ștrand”, a spus primarul de Marghita.
Trimite articolul
XDe rasul lumii … De ce nu este pe profit dl. Marcel???
1) lipsa facilitatilor. Aici vorbim de spatiile de servicii pana la canalizare. Nu ai unde manca, o terasa, racord la canalizare nu exista, etc
2) Parc Balneomar este o entitate relativ noua. Ca orice societate, este normal ca la inceput sa fie pe pierderi, pentru ca la inceput se investeste. Problematic este ca nu se vede nici o inbunatatire in ultimii ani, si instabilitatea la nivelul conducerii. In ultimii ani, sincer am pierdut numarotarea la dorectori. As mai mentiona lipsa unui plan elaborat pe termen lung, “viziunea”, pentru dezvoltarea strandului.
3) Privatizarea strandului vechi. Era o imensa greseala, iar aceasta privatizare poate ar merita o investigatie. Dar stiu, problema asta nu e voie sa aducem in discutie, pentru ca consilierul dvs este direct implicat. Iar aici putem vorbi si de un conflict de interese.
4) Haideti sa lasam chestiile astea copilaresti de “cine e de vina?”. Pentru ca pierdem timp, cu investigatii, acuzatii, etc. Greselile s-au facut, nu ne putem intoarce in trecut. Haideti sa ne concentram pe viitor. Ce putem face, ce putem inbunatatii.
asta se intampla cand sunt pusi politruci incompetenti si afoni in functii de conducere, in loc sa fie organizate concursuri bazate exclusiv pe competenta si profesionalism.
Leafa vine, timpul trece,noi cu drag muncim.