La ultima întâlnire cu mass-media, viceprimarul Gheorghe Carp a precizat că şi reabilitarea străzii Oneştilor e întârziată de ploi. În context i-am solicitat să explice costul de 5.512.403 RON (TVA inclus) pentru tronsonul de 1.500 de metri al străzii Oneştilor. Aceasta în timp ce pentru strada Adevărului sau pentru cele 19 străzi finanţate prin POR cu 9,2 milioane RON, aceiaşi firmă de construcţii a licitat la un preţ de sub un milion de lei per kilometru, adică aproape pe sfert.
„Pe strada Oneştilor e o lucrare de mare anvergură. Nu s-a ştiut că pe acolo a curs cândva Peţa iar terenul e mâlos în adâncime. Ca să se facă o lucrare rezistentă trebuie săpat la trei metri adâncime. Să mergeţi să vedeţi cum se afundă acolo bolovanii în mâl”, ne-a îndemnat Carp.
Un alt aspect notabil este însă că lucrarea respectivă nu a fost scoasă la licitaţie, fiind o „moştenire” a vechiului contract de asociere tip „monopol” a municipalităţii cu SC Drumuri Orăşeneşti. Problema a fost abordată de primarul Oradiei.
„Întradevăr, lucrarea pe strada Oneştilor a revenit direct Drumurilor Orăşeneşti în baza contractului de asociere atacat în instanţă de Prefectură şi anulat de Curtea de Apel. Dealtfel, pe baza acelei decizii judecătoreşti am organizat în primăvară licitaţia pentru întreţinerea străzilor orădene. Însă e vina municipalităţii că a amânat refacerea străzii Oneştilor, care era contractată «la pachet» cu sensul giratoriu de la intersecţia cu Calea Aradului. Iar noi suntem obligaţi să decontăm această «restanţă» de la fosta administraţie a Primăriei. Aceasta-i situaţia, trebuie să mergem înainte”, a declarat Ilie Bolojan.
Cu ocaua mică…
Ţinând cont în parte de explicaţia viceprimarului Carp, am solicitat totuşi Direcţiei Tehnice din cadrul Primăriei Oradea comparaţii între materialele de bază pentru refacerea străzilor Oneştilor şi Adevărului. Iar răspunsul e edificator. De pildă, stratul de uzură BA 16 costă 239,9 lei/tonă pe Adevărului respectiv 357,7 lei/tonă pe Oneştilor. Iar binder BAD 25 costă 195,64 RON/tonă pe Adevărului respectiv 273,86 lei/tonă pe Oneştilor.
În aceste condiţii nu mai e de mirare că cei 4.438 de metri de pe strada Adevărului vor fi refăcuţi de Drumuri Orăşeneşti la un cost total de 3.345.697 lei, adică la un preţ unitar de 753.000 lei/km. În timp ce refacerea străzii Oneştilor costă 3.675.000 lei/km, adică un preţ unitar de cinci ori mai mare decât pe Adevărului.
Rămâne de văzut ce devize va practica acelaşi constructor pentru cele 19 străzi finanţate prin POR, în lungime totală de 9,1 km, cîştigate la licitaţie la un preţ unitar de circa 1.000.000 lei/km.
Spartă după doi ani
Buldozerele au intrat pe strada Oneştilor la nici doi ani de la ultima intervenţie la infrastructură, când refacerea stratului asfaltic a fost decontată de către municipalitate tot firmei Drumuri Orăşeneşti. Însă în primăvară drumul era denivelat şi crăpat în multe zone iar gurile de canal nu permiteau evacuarea apei pluviale. Astfel că unii riverani au improvizat „bariere” pentru autoturisme pe marginea drumului, pentru ca faţadele caselor să nu le fie împroşcate de apa din bălţile adunate chiar lângă gurile de canal.
Compania de Apă Canal Oradea a informat că în cadrul actualelor lucrări va fi înlocuită magistrala de fontă pe 1,2 km şi vor fi refăcute 50 de branşamente. Pentru aceasta municipalitatea va plăti 698.000 lei (fără TVA) firmei Tuboterm Construct Timişoara.
Cristian Horgos
Citiți principiile noastre de moderare aici!