Sub mâna învăţătorului hârtia prinde viaţă. La început a fost o pasăre, o barcă, un avion. Dar înarmat cu un munte de răbdare a ajuns să facă piese din peste o mie de elemente. Şi din mii de mişcări. În zeci de ore de muncă. Totul a început din dragoste pentru copii. „Am căutat să fac cu elevii mei lucruri cât mai atractive la orele de abilităţi practice”, spune Petru Dume, învăţător la Şcoala cu clasele I-IV din Sântandrei. La un an după ce s-a iniţiat în această artă, a ajutat zeci de elevi să descopere lumea origamii.
Bolnav de „origamită”
A trecut prin toate. Prin mâini i-au trecut sute de piese şi probabil zeci de mii de elemente. Kusudama şi kirigami, un cocor-simbolul origamiului, o minge flexibilă, modele simple, complexe, flori, animale, figurine, măşti şi decoraţiuni pentru casa stau cuminţi pe mesele de la şcoală, sau în diverse expoziţii la care a participat învăţătorul din Sântandrei. Se simte ataşat de fiecare, motiv pentru care nu a vândut nici un model. „M-am despărţit de un model pe care l-a dorit neapărat un pakistanez, la o expoziţie”. Şi mai are un secret domnul învăţător. „Nu pot să fac de două ori aceeaşi piesă”, ne-a mărturisit Petru Dume. „Nu îţi trebuie mult talent.
Doar răbdare şi îndemânare. Puţină imaginaţie. Şi ceva ordine ”, spune domnul învăţător. Petru Dume lucrează noaptea, dar şi în zilele de iarnă când frigul de alungă de la treburile din jurul casei. Spune zâmbind că e bolnav de „origamită”, aşa cum se răsfaţă între ei forumiştii de pe site-ul dedicat origamiului. Câţi dintre noi ar fi capabili ca timp de şase ore să plieze dreptunghiri din hârtie, să le transforme în aşa-numitul triunghi chinezesc să le asambleze una câte una pentru ca ochiul să se bucure, în final, de un trandafir. 680 de dreptunghiuri pliate din opt mişcări fiecare, zeci de ore de muncă pentru ca ochiul să se bucure de o lebădă graţioasă. De la lucruri simple, la piese din ce în ce mai complicte. „Cele mici necesită mai multă experienţă şi infinit mai multă migală”, spune Petru Dume. „Atunci când lucrez origamiimintea poate să circule în alte părţi”, ne-a mărturist domnul învăţător.
Storigami
Origami are extrem de multe avantaje pentru copii, spun practicanţii acestei arte. Pentru cei foarte mici există Storigami: spui copilului şi în timpul ăsta împătureşti. E facinant, chiar şi pentru adulţi. Îi dezvoltă copilului capacitatea de a povesti, de a explica un detaliu precis, fiecare acţiune de pliere, îi dezvoltă plăcerea de a creea poveşti .Apoi, e un mijloc de a le explica diverse lucruri. „Când se fac mai mari, acele modele bidimensionale sunt un bun început, pentru faptul că simpla apăsare cu buricul degetului pentru a face pliul stimulează în creier diverşi centri – gen presupunctura – fiind foarte benefic.
Origamii ajută şi la dezvoltarea mult mai echilibrata a ambelor emisfere cerebrale, atât latura artistică, cât şi cea „raţională”-„gândire matematică”, de unde şi o mai bună coordonare. Gândirea în spaţiu, e dezvoltată, la rândul ei.Toate pliurile întoarse şi/sau ascunse, îi vor ajuta la descoperirea tainelor geometriei în spaţiu. E o metoda didactică minunată, pentru toate etapele de vârsta, şi în multe materii! Dacă am vorbi şi de efectele asupra psihicului, unul este acela că le dă copiiilor mai multă încredere în ei.
Veronica Bursaşiu
Business personal pliat în origami
Origami în geometrie şi astrologie
Citiți principiile noastre de moderare aici!