Aceasta este părerea unanimă a reprezentanților companiilor de transport, dar și a organizațiilor patronale. Că politicul putea face mai mult pentru accederea României în Spațiul Schengen.
Transportatorii, cei mai afectați
Transportatorii sunt printre cei mai afectați oameni de afaceri de eșecul intrării României în Schengen. Toată lumea, care a trecut cel puțin odată prin vămile de la granița de vest a României, a observat cozile interminabile la TIR-uri care vor să iasă din țară. Unele dintre ele așteptând multe ore. Ori asta înseamnă timp pierdut, bani pierduți, oboseală și stres pentru șoferi. Au crezut că scapă de acestea, dar nu au scăpat. Cel puțin, deocamdată.
„A fost o chestie foarte urâtă din partea Austriei, la care nu m-am așteptat. Intrarea în Schengen ar însemna foarte mult pentru noi și pentru clienții noștri. Astfel am scăpa de ore de stat la vamă, de timp pierdut. Toate sunt în lanț. După ce stau multe ore în vamă șoferii trebuie să facă și pauză conform legislației. Clienții nu-și primesc mărfurile la timp. Eu cred că eram 100% pregătiți să intrăm în Schengen. Am fost prin mai multe țări care au intrat deja și nu sun cu nimic mai pregătite decât noi”, ne-a declarat Ilie Ilea, administratorul firmei de transport Marvicon.
Cu intrarea în Schengen acesta spune că s-ar fi rezolvat, într-un fel, și criza forței de muncă cu care se confruntă transportatorii, aducând muncitori din Asia și Africa.
[eadvert]
„Neintrând în Schengen, suntem nevoiți să umblăm și după vize Schengen pentru ei. Alt timp și bani pierduți”, explică patronul Marvicon.
Szilagyi Gheorghe, administratorul firmei de transport Rozoti Prodcom pune eșecul Schengen pe seama politicienilor, de orice culoare politică ar fi ei.
„Pe noi transportatorii ne afectează foarte mult. Multe ore de stat în vamă, timp pierdut, bani pierduți, diurnă în plus pentru șoferi și mărfuri care ajung mai târziu la destinație. Noi încărcăm 150 – 160 de tiruri pe zi. Am putea și mai mult, dar în condițiile acestea, nu. Politicienii își bat joc de noi”, este de părere patronul Rozoti Prod Com.
Cristian Comănescu, unul dintre șoferii români de TIR care a pierdut multe ore din viața lui stând la cozi prin vămi crede că votul negativ primit de România este o conspirație între Austria și Olanda.
„Sunt interese să nu intrăm în Spațiul Schengen. Nu este vorba că nu suntem pregătiți, este o manevră la nivel înalt. Pe noi ne afectează foarte mult. Pleci de acasă, stai ore multe prin vămi, nervi, oboseală. Nu știi când te întorci la familie”, spune Cristian Comănescu.
UE nu este o uniune
Constantin Badea, directorul general al Camerei de Comerț și Industrie (CCI) Bihor, crede că pierderile sunt pe mai multe planuri.
„Timp pierdut, combustibil consumat inutil și stresul și oboseala șoferilor. Noi am fost pregătiți de prima dată să intrăm în Schengen. La nici o țară care a intrat înaintea noastră nu s-au pus atâtea piedici și condiții. Cei mai mulți imigranți ilegal nu au intrat pe la noi, ci prin Croația, Serbia, Italia și țările care au ieșire la Marea Egeee și Mediterană. Aici sunt interese economice. Este pus politicul în fața economicului. Și politicienii noștri sunt vinovați”, subliniază Constantin Badea.
Acesta consideră că accederea în Spațiul Schengen ar trebui să se facă cu votul majorității simple sau cu votul a 2/3 din țările membre UE.
Vlad Deac, președintele Federației Patronilor Bihor (FPB) consideră că: „În primul și în primul rând, Uniunea Europeană este cu adevărat o uniune în momentul în care nu există granițe între state. Și de aici interoperabilitatea crește, administrativ creștem, din punct de vedere al apărării creștem”.
Din punct de vedere economic, acesta subliniază că sunt afectate toate domeniile. Transporturile, atât terestre cât și aeriene, dar și maritime asigură lanțul de aprovizionare sau distribuție în absolut toată economia. Întârzierea la graniță înseamnă timp pierdut, carburant utilizat în exces, marfă perisabila compromisă.
„Nu pot să nu observ valul emoțional de instaurare a unui boicot asupra companiilor austriece. Rolul acestuia va trebui să fie acela de a crea o presiune asupra guvernului austriac, care să înțeleagă faptul că dacă sunt în mijlocul Europei, marginile acesteia îi protejează pentru ca ei să-și poată desfășura activitatea în liniște. Nu mai suntem în evul mediu, iar interesele de grup (și aici UE) trebuie să fie mai presus de interesele pecuniare ale unor politicieni dintr-o țară sau alta. Dacă Europa va dori să conteze vreodată pe plan mondial, atunci va trebui să învățăm cu toții să conviețuim”, spune Vlad Deac.
Dan Octavian, președintele Asociației Firmelor Bihorene, este de părere că neintrarea în Schengen afectează, în primul rând, transportatorii.
„Degeaba traversezi Ungaria în 6 ore dacă petreci alte 6 ore în vama Borș și peste 24 de ore în vama Calafat. Prin urmare, vedem o strangulare a investițiilor în Balcanii de est, care include în mod natural și România. Toate sectoarele productive sunt afectate, în special producția manufacturiera, care reprezintă peste 29% din investițiile străine din România. În contextul introducerii noilor tehnologii, prețul scăzut al forței de muncă din anumite zone nu mai reprezintă un atu. Daca nu vom intra în Schengen, Centrul, Estul și Sudul României vor resimți acut, deoarece investițiile străine nu se vor îndepărta foarte mult de frontiera de vest a României”, crede Dan Octavian.
Trimite articolul
XFoarte frumos spus.