Începând cu anul 2019, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) înregistrează o creștere a numărului de cereri prin care consumatorii solicită ștergerea înregistrărilor din Biroul de Credit. CSALB informează că soluționarea acestor cereri nu se poate face printr-un proces de negociere cu banca sau cu IFN-ul, așa cum se întâmplă, de regulă, în cadrul procedurii de conciliere. Cererile primite sunt trimise către instituția de credit sau către instituția financiară nebancară, iar aceasta pot doar să verifice corectitudinea înregistrării consumatorului în această bază de date.
[eadvert]
Din acest motiv, 9 din 10 cereri care au ca obiect ștergerea din Biroul de Credit sunt respinse de bănci și IFN-uri, fiind clasate. Restul de 10% dintre cereri sunt soluționate amiabil, după sesizarea CSALB.
Evitarea intermediarilor
CSALB recomandă consumatorilor să se adreseze direct băncilor și IFN-urilor pentru solicitări care vizează Biroul de Credit și să evite intermediarii care promit sau garantează succesul radierii acestor înregistrări.
„Asistăm la un fenomen care este deja foarte păgubos pentru mulți consumatori. Sunt pe piață câteva firme care promit radierea înregistrării în Biroul de Credit, iar apoi se îndreaptă în instanță împotriva consumatorilor pentru recuperarea unor sume care, cel mai probabil, sunt acceptate de aceștia prin contracte care prevăd onorariile acestor intermediari. Pe portalul instanțelor se poate vedea faptul că majoritatea solicitărilor sunt pentru suma de 1.500 de lei, iar în unele cazuri se ajunge și la executarea silită a consumatorilor care au avut încredere în promisiunea acestor firme. Numai în București sunt peste 50 de procese intentate de o singură societate care se ocupă cu acest lucru. Dacă înregistrarea s-a făcut dintr-o eroare, radierea va fi făcută independent de intervenția unui intermediar care mai pretinde și bani pentru acest lucru”, spune Alexandru Păunescu, președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
În aceeași categorie intră și solicitările privind programul Noua Casă sau creditele cesionate către societăți care se ocupă cu recuperarea creanțelor, acestea nefiind supravegheate și reglementate de Banca Națională a României.
Potrivit lui Șerban Epure, director general Biroul de Credit, solicitarea de ștergere din Biroul de Credit poate fi exercitată în două feluri: direct către bancă sau IFN, ori online pe portalul Biroului de Credit. Solicitarea făcută către Biroul de Credit, tot la bancă sau la IFN ajunge, adică la instituția care a înregistrat persoana respectivă în Biroul de Credit și care are toate documentele pe baza cărora poate fi analizată solicitarea consumatorului. „Biroul de Credit nu are dreptul de a modifica înregistrările făcute de bancă sau IFN. Chiar dacă unele firme promit ștergerea din Biroul de Credit, consumatorii nu au nevoie de niciun intermediar pentru acest demers. În plus, intermediarii percep anumite sume de bani și nu pot garanta un succes la capătul acestui drum”, explică șeful Biroului de Credit.
Conform acestuia, în prezent sunt peste 200 de mii de utilizatori înregistrați pe portalul Biroului de Credit. Unul dintre motivele frecvent invocate de consumatorii care solicită ștergerea înregistrării în Biroul de Credit este lipsa notificării. Conform legislației în vigoare, până la data de 25 mai 2018 banca sau IFN-ul trebuia să notifice consumatorul cu 15 zile înainte de a-l înregistra în Biroul de Credit, dar obligația se păstrează și astăzi.
„Cu toate acestea, dacă instituția financiară sau o instanță decide că din cauza lipsei notificării trebuie șterse datele persoanei respective, trebuie reținut că datoria față de bancă sau de IFN rămâne. Aceasta nu se șterge și trebuie achitată”, precizează Șerban Epure.
Citiți principiile noastre de moderare aici!