Scriitorul şi sociologul Stelian Tănase a fost prezent la Oradea pentru o lansare de carte în noua locaţie a librăriei R&R, şi pentru o conferinţă în sala mare a Primăriei Oradea.
Cea dintâi a fost prilejuită de cărţile „Nocturnă cu vampir. Opus1” şi „Dinastia”, ambele scoase la editura RAO. Sau, de fapt, este – aşa cum spune şi autorul – încercarea de a-şi regăsi cititorii. Şi asta deoarece, între scriitorii români şi cititorii români este o prăpastie. După 90 lumea românească a întors spatele scriitorilor români, pe de o parte pentru că au fost acuzaţi de conivenţă cu regimul comunist, pe de altă parte pentru că lumea s-a întors pe dos. „Nici scriitorul nu a mai avut intrumente să o descrie, nici cititorul nu a avut instrumente să o descifreze. A fost un haos vreme de cel puţin zece ani. Nu s-a scris nimic, nu s-a citit nimic. Mulţi au trecut în mediul politic, s-au dus în afaceri, alţii în jurnalism, alţii au emigrat”, spune Stelian Tănase. În plus, s-a distrus „imaginara piaţă de carte”, conexiunea între cititor şi librar, cel care îţi punea sub tejghea o carte bună contra unui bacşiş sau a unui buchet de flori. Dar a trecut o generaţie şi credibilitatea şi relaţia cititor – scriitor român pare să se refacă. „Începi să îţi cauţi cititorii. Pentru cine scrii? Cine te citeşte? Cred că este un fenomen în care mulţi scriitori români au început să intre. Sunt scriitori care sunt activi, care vor să aibă un contact cu cititorul român. Pentru mine această carte înseamnă acest efort de a reface legătura normală, firească. Pentru asta scrii, ca să fii citit! Să nu fim ipocriţi! Să fii iubit de cititorii tăi, să fii chestionat şi să ai acest dialog care este foarte hrănitor pentru un scriitor”.
Primul care a vorbit despre cartea „Nocturnă cu vampir. Opus 1” a fost Traian Ştef, redactorul-şef al revistei de cultură „Familia”. „Vedem o adevărată artă a prozatorului de a crea personaje. Se spune că viaţa bate filmul. În cartea lui Stelian Tănase, textul bate şi viaţa, şi filmul, pentru că este o carte foarte bine scrisă, într-o limbă română foarte bogată, care musteşte şi care este eliberată de toate convenienţele pudice. Este o carte scrisă cu multă măiestrie stilistică, o carte pe care noi, orădenii, trăind într-un confort urban o privim altfel, poate, decât o priveşte un bucureştean trăind în acel mediu şi lovindu-se pe stradă de personajele din această carte”, a spus Traian Ştef, care recomandă cu căldură cartea pentru că te atrage fiecare pagină ca un magnet prin construcţia ei, şi prin elementele noi care conduc la acel vampir.
Istoria unor oameni vii
Despre cea de a doua carte, „Dinastia” a vorbit lectorul universitar dr. Mihai Maci, de la Universitatea din Oradea. „Este o carte care în 200 de pagini ne spune povestea modernizării României. O poveste cu şapte personaje: patru regi şi trei regine. E înainte de toate o poveste. Lucurile sunt spuse clar, limpede, sunt spuse în desfăşurarea faptelor, şi ne este prezentat parcursul fiecăruia din aceste personaje. Este vorba de felul în care regii au gândit România, altfel de cum au găsit-o, altfel de cum se afla la 1866. Aveam o ţară aproape feudală, o ţară care vroia altceva decât trăise până atunci.
Şansa regilor noştri a fost aceea a unor personaje care au fost în măsură, pe de o parte să sesizeze oportunităţile momentului, şi avem câteva asemenea secvenţe impresionante legate de Carol I, pe de altă parte au fost în măsură să creeze oportunităţi care să scoată România din penumbra Balcanilor şi să facă din ea o ţară europeană autentică. Nu avem istoria seacă de manual care ne vorbeşte în date şi cifre, ci dimpotrivă, o istorie a unor oameni vii, o istorie a unor deschideri, a unor şanse şi a unor neşanse, a unor oportunităţi exploatate şi a altora ratate, care ne arată deopotrivă ce s-a făcut, ce suntem, şi care ne arată cum sunt timpurile. Este povestea unei ţări care în decursul a 81 de ani s-a schimbat aşa cum probabil nu s-a schimbat în cei 800 de ani precedenţi”, a rezumat Mihai Maci.
Jurnalista de la DIGI24, Elena Vijulie, prezentă la lansare, este coautoare a cărţii „Dinastia”. Cartea, de fapt este munca lui Stelian Tănase la serialul în 21 de episoade, „Dinastia”, făcut în urmă cu circa zece ani şi difuzat la televiziunea română, unde vocea din off i-a aparţinut actorului Victor Rebengiuc. Stelian Tănase a cooptat-o pe Elena Vijulie în această „aventură”, contribuţia acesteia fiind de a oferi cititoriului o bibliografie mai amplă, care să redea traseele care au dus la acel script iniţial. În plus, o carte despre regi şi regine trebuie să aibă şi fotografii. Astfel că jurnalista a adunat imagini de la Arhivele Naţionale, de la Biblioteca Academiei şi de la Casa Regală. Acum se ocupă de alte documentare care se întorc în timp, înainte de Carol I.
Despre „Nocturnă cu vampir. Opus1”, Elena Vijulie a ţinut să precizeze: „Toată lumea spune că este un roman noir, un roman poliţist. Este o lume delabrată, care se prăbuşeşte, şi avem şi acel detectiv care încearcă să afle cine este criminalul, cine omoară securişti, mahări şi moguli. Dincolo de orice, eu vă spun că este o carte scrisă cu foarte mult umor. Sunt jurnalist, sunt foarte sceptică, plină de sarcasm, dar dacă râd înseamnă că undeva e destul de mult umor. Şi dincolo de tot acest negru, din când în când trece o aripă de înger care îţi dă o direcţie, pe care desigur trebuie să o descoperi, trebuie să o vezi”.
Perspective răsturnate
Despre „Dinastia”, Stelian Tănase spune că este o poveste simplă, spusă pe înţelesul tuturor. Şi cel mai simplu pentru a o spune este prin intermediul televizorului. Aşa a pornit ideea serialului. „Răstorn perspectiva manualelor de istorie comuniste dar răstorn şi perspectiva prejudecăţilor, a falsei memorii pe care românii o au în legătură cu cei patru regi ai noştri, şi de altfel toată epoca de la 1866 la 1947. După zece ani, lumea a întrebat de ce nu se mai reia serialul. Dar serialul îl vezi la televizor, apoi închizi şi uiţi. Povestea asta trebuie să fie spusă într-o carte, un obiect pe care îl pui în bibliotecă şi îl dai copilului tău să-l citească. Ăsta este gândul cu care s-a scris această carte, Dinastia ”, mărturiseşte autorul.
„Nocturnă cu vampir. Opus 1” face parte dintr-o serie. Este o trilogie din care a apărut primul volum. Stelian Tănase speră ca anul viitor în vremea asta să fie publicat şi al doilea volum la care deja lucrează de ceva timp.
„Imaginea pe care am avut-o scriind această carte a fost despre un Bucureşti post industrial. Bucureştiul este pe jumătate maidan. Iarbă, motorină, depozite, hale căzute cu acoperişurile prăbuşite. Pe mine m-a interesat acest peisaj. A fost, cum face pictorul, primul glet pe pânză. Apoi, în acest oraş distrus trebuie să fie o poveste de acelaşi tip. Şi încet, încet s-a născut povestea asta a mea. Este un roman negru, într-adevăr. Cine are pasiune pentru literatura americană a anilor 20 – 30 ştie despre ce este vorba”.
Povestea cărţii este una simplă. Un ratat, cam de 40 de ani, spune despre el la începutul cărţii că nu este mafiot, nu este ciripitor la poliţie, nu e poponar, nici mason, nici evreu. Nu este decât arogant, beţiv şi curvar. El este şi jurnalist, scrie mâzgăleli pe ici pe colo pentru un ban. Mai lucrează apoi cu ziua, cum nimereşte, ca detectiv particular la un individ, Scarlat, care-l foloseşte la tot felul de găinării. „Este un ratat, dar care nu suferă pentru asta. Îi place să trăiască aşa. Nu are mize. Nu vrea să facă carieră, nu vrea să facă bani. Vrea să se alcoolizeze, să tragă nişte gagici, şi să se simtă bine. Dar, atenţie, e 100% cinstit. Nu are nicio combinaţie cu nimeni. Din cauza acestei trăsături, un bătrân poliţist, Arsene, care se pregătea să iasă la pensie, se raliază cu el ca să rezolve acest caz, secretul acestor crime misterioase. Sunt cinci crime, cinci personaje foarte importante trase în ţeapă. Şi asta este povestea. După un număr de crime veţi vedea deznodământul”, spune Stelian Tănase.
„Este un prilej de a descrie lumea românească de astăzi. Cineva m-a întrebat dacă în aceste episoade nu sunt de fapt nişte poveşti care sunt adevărate. Nu. Romanul nu e cu cheie. Problema e că realitatea seamănă cu romanul meu. Ne există cazuri pe care le cunoaştem cu toţii pe care eu să le fi transcris în roman. Nu sunt personaje la care eu le-am dat alte nume dar de fapt sunt nişte personaje reale. Nu. Mai mult, eu am început să scriu acest roman acum 10-12 ani. Nu credea nimeni că o să ajungem la delabrarea, la decăderea asta. Şi am descris această decădere cu zece ani înainte pentru că nu era chiar aşa un secret că lumea se duce la vale. Trebuia să te uiţi şi să nu-ţi faci valiza şi să pleci. Să scrii!”, precizează autorul.
Stelian Tănase pregăteşte deja volumul al doilea al trilogiei, care se numeşte „Transilvania. Opus 2” şi care povesteşte romanul „Dracula” printr-o echipă de filmare londoneză, care vine în Transilvania să facă un remake. Ticu Naum trebuie să rezolve probleme care ţin de securitatea vedetelor venite din occident. „Am luat acest mit al lui Dracula, care nici măcar nu este românesc dar ni se atribuie, să-l mestec puţin”, spune Stelian Tănase, care la finalul evenimentului de la R&R face o mărturisire: încă nu a publicat cel mai bun roman al său. Şi el este deja scris.
Citiți principiile noastre de moderare aici!