Pompa păstrată la stația de pompare a apei pentru depoul Oradea este o pompă cu abur produsă în perioada 1895-1900. Este o pompă duplex de tip Worthington produsă de Societatea pe Acțiuni „Worthington Pumpen Compagnie – Berlin”.
Henry Rossiter Worthington (1817-1880) a fost un inginer mecanic american, autor al mai multor descoperiri, invenții care duc la perfecționarea pompei acționate direct de abur (1845-1855), patentarea pompei cu abur duplex (1859) și a construcției primului motor hidraulic duplex, folosit pe scară largă mai mult de 75 de ani.
Acesta a înființat o întreprindere de manufacturare a pompelor, în New York City, în 1859. Worthington a fost un fondator marcant al Societatii Americane a Inginerilor Mecanici în 1880”, explică Ovidiu Pantea, co-fondator al Asociaţiei Prietenii Locomotivelor cu Aburi – Oradea.
Recent, Asociaţia a demarat demersuri pentru introducerea pompei de apă acționată cu aburi tip Worthington, sau eventual a întregului sistem în Patrimoniul Cultural Naţional.
Salvate de la distrugere
„Noi solicităm factorilor de decizie implicați, concesionarea sistemelor existente în actuala clădire a stației de pompare ce urmează să fie demolată, aflată în Oradea pe strada Codrilor, colț cu strada Piatra Craiului. Concesionarea are ca scop salvarea de la distrugere a unor sisteme care ar putea face parte din Patrimoniul Cultural Naţional”, explică Ovidiu Pantea.
Asociaţia Prietenii Locomotivelor cu Aburi – Oradea va face demersurile necesare pentru: supravegherea modului de evacuare a pieselor principale ale sistemului și a altor accesorii care vor putea fi identificate pe parcursul lucrărilor de demolare a clădirii; identificarea unui loc de depozitare prielnic pentru evitarea deteriorării elementelor și a descompletărilor prin sustragerea elementelor metalice; la nevoie organizarea și supravegherea transportului. Membrii Asociaţiei sunt gata să purceadă la identificarea și eventual întregirea elementelor mecanice care lipsesc din completul pompei, restaurarea estetică și eventual mecanică a pieselor pompei aflate în mișcare.
În finalul operaţiunii, Ovidiu Pantea consideră că operaţiunea demarată trebuie să se finalizeze cu „expunerea pompei sau eventual a întregului sistem într-un spațiu adecvat din Oradea, ca punct de atracție turistică ca patrimoniu industrial, dublată de introducerea pompei sau eventual a întregului sistem în Patrimoniul Cultural Naţional”.
Una dintre paricularităţile tehnice ale pompei e dată de partea de motor cu abur care are cilindrii în două trepte. „La destinderea aburului din cilindrii de presiune înaltă aceștia intră în cilindii de presiune joasă unde continuă destinderea. Cilindrii de presiune joasă sunt mai mari deoarece la scăderea presiunii volumul aburului se măreşte. Sistemul compound are ca scop mărirea randamentului prin recuperarea energiei aburului evacuat din cilindrii de presiune înaltă”, a explicat co-fondatorul Asociaţiei Prietenii Locomotivelor cu Aburi – Oradea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!