Aceasta este dilema lui Liviu Sav, director InfoCredit şi unul dintre specialiştii Asociaţiei Firmelor Bihorene (AFB) pe programe de finanţare, după studierea Normelor de aplicare a Programului Start-uP Nation, făcute publice săptămâna aceasta.
În cadrul unui seminar interactiv, care a avut loc la sediul AFB din Cetatea Oradea, joi, 11 mai, Liviu Sav le-a explicat celor peste 30 de antreprenori prezenţi aspectele mai importante ale programului, dar şi necunoscutele şi potenţialele probleme. Bugetul programului este de 1,7 miliarde de lei pentru anul 2017. Din aceşti bani pot fi finanţate peste 10.000 de IMM-uri înfiinţate după 31 ianuarie 2017.
Aspecte importante
Primul semn de întrebare a fost pus vizavi de data estimată a deschiderii primei sesiuni de depunere a proiectelor: „Va fi anunţată cu cel puţin cinci zile înainte pe www.aippimm.ro”. „Din punctul meu de vedere, este o chestie foarte neconfortabilă şi presupun că şi din punctul de vedere al dumneavoastră este la fel, dar asta este procedura. Deci va fi totul foarte heirupist”, a precizat Liviu Sav.
Aceste a enumerat noutăţile apărute faţă de varianta iniţială a programului: valoarea ajutorului financiar (AFN) nerambursabil de maxim 200.000 de lei pentru o persoană angajată pe perioadă nedeterminată şi menţinerea locului de muncă doi ani, intensitatea AFN de 100% (inclusiv TVA nedeductibil), termen de semnare a acordului de finanţare: maxim 29 septembrie 2017, decontarea în maxim trei tranşe.
Solicitarea se va putea face doar pentru un singur cod CAEN eligibil. De asemenea, au avut loc modificări în cadrul grilei de punctaj. Cheltuielile eligibile sunt echipamente tehnologice, maşini, utilaje şi instalaţii de lucru, aparate şi instalaţii de măsură şi control, autoutilitare, echipamente IT, mobilier etc.
Cheltuieli noi
Faţă de prima variantă, au apărut cheltuieli eligibile noi: achiziţionarea de spaţii de lucru, spaţii de producţie şi spaţii pentru prestări servicii şi comerţ, achiziţionarea de autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede etc. Salariile şi utilităţile vor deveni cheltuieli eligibile. La fel şi TVA nedeductibilă pentru aplicanţii neplătitori de TVA.
Specialistul a explicat în ce condiţii se returnează AFN. Una dintre acestea, nedepunerea cererii de decont aferente cererii de plată în maxim 10 zile lucrătoare de la încasarea contravalorii cererii de plată. „Se vor vâna greşeli. Au cadrul procedural să invoce orice fel de astfel de declaraţii incomplete, neconforme sau modificări ale destinaţiei, pentru a se solicita banii. Indiferent ce se va dori să se facă, la un moment dat se va putea invoca o nerespectare a unei prevederi pentru a se solicita banii înapoi. Din punctul meu de vedere, acest program este un program prin care finanţatorul riscă. Se ştie că unul din cinci start-up-uri nu trec mai mult de un an de la momentul constituirii”, este de părere Liviu Sav.
În legătură cu planul de afaceri, Liviu Sav subliniază că este mult prea stufos faţă de cum s-a dat de înţeles iniţial.
Necunoscute
După prezentarea documentelor şi costurilor necesare înfiinţării unui SRL, specialistul a scos în evidenţă necunoscutele şi problemele potenţiale care pot apărea.
Una dintre acestea este legea de aprobare a programului, care nu a fost încă promulgată, putând suferi modificări. Apoi, programul ar putea fi derulat prin instituţii partenere, probabil bănci. O altă necunoscută este achiziţia de imobile, destul de dificilă. Conţinutul planului de afaceri este nepotrivit şi complex pentru un start-up. Data deschiderii sesiunii este şi ea o problemă, urmând a fi anunţată cu doar cinci zile înainte de lansare, iar termenul de depunere de 30 de zile este prea scurt.
„Nu mai sunt la fel de optimist ca la momentul lansării programului”, a concluzionat Liviu Sav, în încheierea seminarului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!