Aşteptarea antreprenorilor care vor să obţină finanţări nerambursabile prin intermediul programului „Start-up Nation” se apropie de sfârşit. Aplicaţia de înscriere online în cadrul schemei de ajutor de minimis „Start-up Nation” va deveni activă din 15 iunie, ora 10:00.
Beneficiari şi condiţii
Prin schema de ajutor de minimis „Start-up Nation”, statul român finanţează cu până la 200.000 de lei proiectele întreprinzătorilor privaţi care şi-au înfiinţat o firmă după data de 30 ianuarie 2017 sau îşi vor înfiinţa o firmă în perioada următoare, până la închiderea perioadei de înscrieri online. Suma de 200.000 de lei este nerambursabilă şi este maximul ce poate fi accesată de o firmă prin acest program, reprezentând 100% cheltuieli eligibile.
Pentru programul „Start-up Nation”, statul a alocat, în acest an, un buget de aproximativ 1,7 miliarde de lei (din fonduri de la bugetul de stat şi din fonduri europene ). Vor beneficia de această finanţare aproximativ 10.000 de firme start-up.
Normele schemei de ajutor de minimis ale programului au fost publicate pe site-ul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat: www.aippimm.ro. De asemenea, a fost publicată şi lista codurilor CAEN eligibile în cadrul schemei, precum şi modelul de plan de afaceri care va trebui completat de solicitanţi.
În vederea înscrierii în cadrul programului, solicitanţii (operatori economici) vor completa şi transmite on-line planul de afaceri începând cu ora 10:00 a primei zile de înscriere (joi, 15 iunie), timp de 30 zile calendaristice, până la ora 20:00 a ultimei zile de înscriere (miercuri, 14 iulie), cu posibilitatea de prelungire a termenului până la epuizarea bugetului.
Admiterea în program se va face în ordinea punctajului obţinut la evaluarea planurilor de afaceri on line. La punctaje egale se vor aplica o serie de criterii de departajare prevăzute în procedura programului.
Durata de implementare a programului este de maxim 12 luni de la semnarea acordului de finanţare, în acest timp beneficiarii având posibilitatea de a efectua maxim trei cereri de plată (deconturi).
Ambiguităţi
Specialiştii sunt de părere că în program sunt o serie de probleme nerezolvate şi ambiguităţi. „Deocamdată, nu a fost publicat în Monitorul Oficial ordinul de ministru pentru aprobarea procedurii «Start-up Nation». De asemenea, nu ştim cum va arăta aplicaţia on line în care se vor înregistra proiectele. În plus, există o modificare majoră de ultim moment, care poate influenţa semnificativ decizia unora de a depune sau nu proiectul. Mă refer la obligaţia de decontare integrală la prima cerere de rambursare/plată a activelor corporale şi software prevăzute în proiect. Acest aspect face dificilă implementarea proiectului pentru anumiţi antreprenori din cauza lipsei resurselor financiare şi face inutilă, în unele cazuri, existenţa a trei tranşe de plată”, a declarat Liviu Sav, vicepreşedinte al Asociaţiei Firmelor Bihorene şi administrator InfoCredit. Acesta adaugă că modificarea contravine celor spuse anterior de Ilan Laufer, care a susţinut că cele trei tranşe au fost prevăzute pentru a reduce cât de mult presiunea banilor pe care antreprenorii ar avea-o la implementarea proiectelor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!