O linişte cumva rurală patrona luni de dimineaţă între pereţii palatelor Pieţei Unirii, tihnă deranjată doar de picamerele celor de la Gavella, care s-au apucat de demolat blocurile de beton ale aşa numitelor „pateuri înierbate” din Centru.
Dimineaţa zilei de luni putea lăsa în mintea unui trecător deloc grăbit impresia unui film din care lipsesc jumătate dintre personaje. În absenţa traficului auto, oamenii urmau liniile traseelor lor obişnuite: deplasarea se face pe trotuar şi strada se trece pe la trecerea de pietoni. Cum e şi de aşteptat, hărmălaia se mutase perimetral, pe străzile care au preluat traficul dat afară din Piaţa Unirii.
Dopuri rutiere
Axa de acces formată de străzile Iuliu Maniu şi Traian Moşoiu a fost cea mai solicitată dintre toate străzile de la periferia Centrului. Primii metri de stradă de la intrarea de pe Decebal pe Maniu nu prevestesc ambuteiajul care se formează cu mult înainte de intersecţia cu strada Jean Calvin. Pe măsură ce maşina avansează spre Centru, devine clar pentru orice şofer că mersul pe jos este soluţia accesului în zona centrală. La ore de vârf, dimineaţa când merg copiii la şcoală şi oamenii la serviciu, câteva sute de metri de stradă se parcurg în zeci de minute.
Pe sensul de mers Maniu – Moşoiu, maşinile abia dacă se târăsc. Separat de o linie galbenă continuă, traficul în sens invers, Parcul 1 Decembrie – Moşoiu – Maniu- J. Calvin, este incomparabil mai lejer. Intersecţia este asistată de un echipaj de poliţie mixt, dar ieri de dimineaţă rutieristul îi cedase agentului de la Locală onoarea de a se răţoi la şoferii care, venind dinspre Decebal, pe Maniu, ar fi dorit s-o taie pe J. Calvin.
Nemulţumirea şoferilor este evidentă dar în unii s-a trezit îngrijorarea că situaţia va dura pe termen nedefinit, din moment ce accesul rutier în Piaţa Unirii este gâtuit în urma reamenajării acesteia.
Brambureală
Transportul în comun stă sub semnul aceleiaşi brămbureli. La mulţi clienţi ai OTL nu a ajuns informaţia completă, chiar dacă ştiau că liniile se organizează altfel, mulţi habar nu aveau despre traseele viitoarelor linii. „Am preferat să vin pe jos de la Emanuel, pe Decebal până la lucru, că n-am vrut să întârzii. Dar dacă o să am bagaje o să am nevoie de autobuz”, ne-a spus o orădeancă, clientă fidelă a societăţii locale de transport în comun. În maşina personală sau în autobuz, e cert orădenii care au treabă în Centru sau pe aproape, sunt obligaţi să aştepte în ambuteiaje şi blocaje. Rămâne de văzut cum se va regla traficul rutier în câteva zile de la instalarea asediului în Centru.
Şantier printre trecători
Reamenajarea Pieţii Unirii ca pietonal a început, ieri, cu demolarea bordurilor înalte ale celor patru spaţii verzi şi cu scoaterea liniilor de tramvai pe porţiunea cuprinsă între Primărie şi Parcul 1 Decembrie.
Bordurile din beton scoase cu picamărul au fost încărcate şi transportate într-un depozit al firmei, pentru a fi recondiţionate.
Obligaţi să lucreze între trecători, muncitorii firmei Sylc Co Trans Arad, cea care execută înlocuirea liniilor de tramvai, au început cu tăierea legăturilor dintre şine, cu lămpi cu acetilenă. „Cel mai important lucru este siguranţa oamenilor, atât a angajaţilor şi trecătorilor. Cel puţin 100 de oameni ne-au întrebat azi despre staţiile de tramvai”, spune inginerul Paul Deac, coordonator al lucrărilor la şine.
Liniile de tramvai din centru sunt prinse, de fapt în blocuri de beton precomprimat, un astfel de bloc, 6 m/2,2m, cântărind 6,5 tone. Ieri a fost atacat tronsonul de la Primărie până la Palatul Vulturul Negru, porţiune pe care s-a început ridicarea şinelor şi transportarea lor de pe amplasament.
Va urma
Deşi sunt prevăzute în proiect, ridicarea statuilor din Piaţa Unirii nu este, încă, programată. Conform viceprimarului Mircea Mălan, statuia lui Emanuil Gojdu are acceptul comisiei de cultură pentru a fi scoasă de pe amplasamentul prezent. „O vom lua în custodie până când i se va face un soclu pe noul amplasament”, spune vicele. Statuia lui Mihai Viteazul, care se doreşte a fi înlocuită cu o reprezentare a regelui Ferdinand, pune probleme suplimentare. Ridicarea sa necesită un aviz de la Comisia de Monumente de For Public, din Bucureşti. Mălan zice că după parcurgerea traseului birocratic, aceasta ar trebui să ajungă în Parcul Olosig, rebotezat cu numele lui Mihai Viteazul.
Click pe poză pentru a mări!
Citiți principiile noastre de moderare aici!