Dacă pe tronsonul Oradea – Beiuş, până la Dealurile Bitiilor (Pocola) drumul arată bine, fiind asfaltat la strat de binder, celelalte tronsoane bihorene ale DN 76 Oradea – Deva arată în continuare catastrofal. Aceasta în condiţiile în care vorbim despre drumul care duce spre minunăţiile montane ale Bihorului ce se vrea accesat turistic.
„Reabilitarea pe DN 76 ca şi pe alte drumuri naţionale a fost un proces greoi, cu multe întârzieri şi chiar blocaje. Pe bună dreptate oamenii sunt nemulţumiţi de starea drumurilor şi ritmul lent de lucru. N-aş vrea să ajungem la măsuri extreme precum rezilierea contractelor, relicitarea lor şi din nou amânarea finalizării, dar dacă va fi cazul, fără ezitare, o vom face”. Citatul îi aparţine lui Cătălin Homor, directorul general CNADNR.
Surse de încredere ale JB din interiorul CNADNR ne transmit însă că, dacă nu se întâmplă vreo minune astfel încât şantierele să învie miraculos, vor urma alte rezilieri de contracte cu firmele ce (nu) lucrează pe tronsonul Beiuş (Dealurile Bitiilor) – Ştei (31 km) şi Ştei – Vârfurile (33,3 km). Adică firma spaniolă Azvi şi cea locală ConstructMod. Potrivit directorului Regionalei CNADNR de la Cluj, Eugen Cecan, ambele firme au contracte expirate pentru realizarea celor două tronsoane. În cazul celor de la ConstructMod, contractul e expirat încă de anul trecut!
Dacă contractul de execuţie pe tronsonul DN 76 Oradea – Beiuş (Bitii) fusese reziliat acum un an, în mai 2015, iar acum pe acest tronson se poate circula în condiţii decente, iată că se iveşte aceeaşi perspectivă – rezilierea – şi pentru celelalte două tronsoane din Bihor, Beiuş – Ştei (firma spaniolă Azvi) şi Ştei – Vârfurile (ConstructMod). Motivul: suntem deja în luna mai şi nu s-a lucrat mai nimic pe şantiere, în acest an!
„Nu lucrează”
„Dacă în două săptămâni mobilizează 100 de oameni, se poate da prelungire. Aceasta dacă se mobilizează. Dar eu văd că nu lucrează. Sunt penalităţi, dar nu se poate rezilia după ureche, deşi ştim că nu pot s-o facă”. Astfel sintetizează Eugen Cecan, directorul Regionalei Cluj a CNADNR situaţia de pe tronsoanele bihorene ale DN 76, Beiuş – Ştei şi Ştei – Vârfurile.
Pentru cele două tronsoane, Beiuş – Ştei şi Ştei – Vârfurile (jud. Arad), CNADNR a trimis firmelor notificări de remediere, se arată în comunicatul CNADNR. Adică li se cere să-şi dinamizeze şantierele. Cum, însă, sunt puţine şanse ca aceste firme să o scoată la liman cu DN 76, devine foarte probabilă perspectiva rezilierii contractelor cu cele două firme, Azvi şi ConstructMod. Chiar dacă acest lucru s-ar întâmpla extrem de târziu şi ar genera alte întârzieri suplimentare.
„La o scurtă radiografie, am identificat cauzele întârzierilor şi am încercat să găsim soluţii. În acest moment, solicit antreprenorilor şi tuturor factorilor implicaţi să depăşească animozităţile existente şi să conclucreze pentru finalizarea proiectului. N-aş vrea să ajungem la măsuri extreme precum rezilierea contractelor, relicitarea lor şi din nou amânarea finalizării, dar dacă va fi cazul, fără ezitare, o vom face”, declară directorul general Cătălin Homor, într-un comunicat emis de către CNADNR în urmă cu câteva zile, ca urmare a vizitei efectuate de Homor pe DN 76, săptămâna trecută.
Directorul de la Cluj, Eugen Cecan, o spune mai pe şleau: „Mai pe româneşte, nu aveau niciun om pe şantier. Nici staţie, nimic”, spune Cecan, cel care susţine că Azvi nu a lucrat nici măcar în contul avansului de 8 milioane de lei pe care i l-a plătit de către CNADNR. Tronsonul contractat cu Azvi, dintre Beiuş şi Ştei a ajuns la un stadiu de execuţie de doar 51,2%, transmite CNADNR, iar cel dintre Ştei şi Vârfurile, unde lucrează ConstructMod, la 47%.
Prin comparaţie, tronsoanele din judeţele Arad şi Hunedoara sunt la următoarele stadii de execuţie: Şoimuş (Deva) – Brad 56,7%, Brad – Ioneşti (Arad) 90% şi Ioneşti – Vârfurile – contract reziliat cu asocierea spaniolă Lujan/Viales y Obras, urmând să fie şi acest tronson reciclat in situ, la fel ca Oradea – Beiuş.
Îşi apără omul
Şi totuşi, în comunicatul CNADNR se arată că, în cazul tronsonului executat de Azvi, există un „blocaj financiar al Antreprenorului din cauza emiterii cu întârziere a Certificatelor Interimare de Plată de către Inginerul Fidic DRDP Cluj”. Cecan spune, însă, că „au greşit cei de la Biroul de Presă” al CNADNR.
Directorul de la Cluj continuă: „A fost o greşeală. Inginerul şi-a făcut treaba, le-a tăiat unde nu au fost conforme. Nimeni nu va face presiune pe un inginer. Tot ce au avut neconform s-a tăiat şi aşa e normal. Trebuie să intre într-o linie dreaptă şi să facă calitate. Când se face calitate, se semnează. Până atunci, nu se eliberează certificate”, îi ia Cecan apărea subordonatului său…
Modelul „in situ”, viabil
Refăcut anul trecut prin procedura reciclat „in situ”, tronsonul Oradea – Beiuş (Pocola – Bitii) a trecut cu bine iarna, chit că în momentul aşternerii asfaltului, realizat în timp record printr-un procedeu nou în Bihor, existau comentarii maliţioase, afirmându-se la un moment dat că asistăm la „arăturile de toamnă”. Se aşteaptă acum aşternerea stratului de uzură şi finalizarea lucrării prezentată presei anul trecut, în decembrie, imediat după asfaltare, de către prefectul Claudiu Pop, şeful CNADNR Cluj, Eugen Cecan şi cel local, Octavian Balog.
CNADNR a transmis, însă, că este nevoie de o altă licitaţie pentru finalizarea integrală a acestui tronson! Directorul Reginalei Cluj, Eugen Cecan, este optimist în vederea turnării stratului final de asfalt în acest an pentru doar primii 15 kilometri dinspre Oradea. „Acum facem proiectul tehnic pentru primii 15 km dinspre Oradea şi maximum în iunie vom face licitaţia. În paralel, lucrăm şi la proiectarea pentru restul tronsonului”, spune Cecan, care nu are emoţii că asfaltul va ceda în iarna ce vine, chiar dacă între timp nu se toarnă şi stratul de uzură.
„Nu va fi nicio problemă dacă vom turna în acest an stratul de uzură doar pe cei 15 kilometri. Binderul acela turnat deja se închide la căldură şi se impermeabilizează”, asigură directorul Regionalei Cluj a CNADNR…
Citiți principiile noastre de moderare aici!