Președintele Consiliului Județean a ales varianta 3 pentru centura ocolitoare Aleșd, lungă de 5,9 km și care va costa doar 25 milioane de euro, în condițiile în care, totuși, este de așteptat ca în câțiva ani Autostrada Transilvania să preia o bună parte din traficul existent azi, pe DN 1 Oradea – Cluj.
[eadvert]
Până pe 12 ianuarie 2021, varianta aleasă de Bolojan va fi în consultare publică.
„Ne propunem ca la finalul lunii ianuarie să venim cu varianta finală, ce va fi aprobată atât în plenul Consiliului Județean cât și în comisia tehnico-economică CNAIR. Până la finalul lunii mai am putea avea SF și apoi am putea demara procedura de execuție, inclusiv exproprierile, astfel încât la finalul anului 2023, când trebuie să finalizăm acest proiect prins acum în POIM să putem avea o centură nouă și traficul din Aleșd să nu mai fie o problemă”, spune Bolojan, care afirmă că în prețul estimat sunt luate în calcul și exproprierile.
Atât centura Aleșd cât și Beiuș sunt făcute de CNAIR în parteneriat cu CJ Bihor. CNAIR este titular, iar după studiul de fezabilitate, va proiectare și execuție la pachet, spune Bolojan. SF-ul îl face Aquacons Oradea.
În ceea ce privește centura Beiușului, acolo lucrurile au rămas în urmă.
„La Beiuș avem o întârziere de o lună, pentru că una dintre variante trece prin UM Beiuș. Am avut întâlniri cu MApN și în ianuarie vom definitiva variantele de traseu. Vor fi două săptămâni de consultare publică. Probabil că vom avea o întârziere de 1 – 2 luni la Beiuș, datorită faptului că trebuie preluat terenul Unității Militare Beiuș”, spune Bolojan.
În plenul Consiliului Județean, marți a fost votat și regulamentul județean pentru întreținerea și gospodărirea drumurilor publice. Este vorba, în principal, despre tunderea bălăriilor, a lăstărișului de pe marginea drumurilor, de cel puțin trei ori pe an, în mai, iunie și septembrie. Consiliul Județean va veghea ca aceste noi standarde de întreținere să fie respectate atât pe drumurile naționale, cât și pe drumurile județene, respectiv comunale. În ceea ce privește drumurile județene, ce intră în intravilanul localităților va cădea în sarcina primăriilor, iar ce va rămâne în extravilan va cădea în sarcina Consiliului Județean, în condițiile în care Bihorul are o rețea de peste 900 de kilometri de drumuri județene.
UDMR monolit, fisuri în PSD, la vot
“Nu există raporturi de subordonare între Consiliul Județean și primării, nu puteți spune primarului ce să facă cu drumul lui”, a criticat consilierul județean UDMR Borsi Lorand inițiativa lui Bolojan. Borsi a afirmat că prin acest regulament, ce instituie și amenzi, se încalcă, practic autonomia locală a primăriilor!
La rândul său, consilierul județean PSD Felix Cozma a achiesat la teza lui Borsi și, mai mult decât atât, l-a întrebat pe Bolojan de ce Consiliul Județean se substituie Prefecturii și celorlalte instituții din subordinea Guvernului, precum Garda de Mediu. “Aici vă pot da dreptate că instituțiile – Garda de Mediu – își pot face mai bine datoria. Dar de 20 de ani se întâmplă. Trebuia să avem un instrument explicit care să fie folosit dacă va fi nevoie. Am discutat cu primarii. Sunt convins că nu va trebui să amendăm niciun primar, pentru că vor interveni. Drumurile noastre arată rău, vă rog să vă duceți de la Oradea spre Oșorhei, Săcădat, Tileagd. Sau între Tinca și Salonta. Am fost în Săcueni pe centură și când am intrat pe niște drumuri orășenești, acestea nu arătau foarte bine la limitele administrative ale orașului Săcueni. Regulamentul ne permite să ne partajăm responsabilitățile explicit. Inexistența regulamentului nu ne permite să acționăm. Este o necesitate și vă asigur că este un lucru care își va dovedi rezultatele. Se va vedea o accelerare a îngrijirii drumurilor publice din județul Bihor”, i-a asigurat Bolojan pe consilierii județeni. Cu toate acestea, nu a fost unanimitate. Cei șase consilieri UDMR a votat împotrivă, însă grupul PSD a votat splitat. Patru s-au abținut, însă Bujor Chirilă și Ioana Bara au votat pentru regulamentul propus de Bolojan!
Supraimpozitarea bălăriilor din județ, după modelul Primăriei Oradea
În aceeași ședință s-a adoptat și hotărârea prin care consiliilor locale li se dă modelul Primăriei Oradea, privind supraimpozitarea cu 500% a proprietarilor de terenurile neîngrijite, cu acces la drumurile modernizate. PSD a votat împotrivă. “Creăm primăriilor un model pe care-l pot adopta și pentru a le permite celor care nu-și îngrijesc terenurile să aibă la dispoziție 1 an pentru a interveni. În primăvară vor fi notificați toți proprietarii de terenuri care au terenurile neîngrijite și ar urma să fie notificați în 2021, ceea ce cred eu că îi va face pe proprietari să ia măsuri, fiind notificați”, s-a exprimat Bolojan despre această măsură luată de Consiliul Județean, care așteaptă ca primăriile să colaboreze și să emite asemenea hotărâri, în cadrul consiilor locale.
UDMR s-a împotrivit și la absorbția Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale în cadrul Școlii de Arte Francisc Hubic, precum și împotriva unei hotărâri ce viza revista de limbă maghiară Varad, căreia Bolojan i-a desființat statutul juridic, așa cum a procedat, de altfel și cu revista Familia. Proiectele au trecut, totuși, la vot, prin voința majorității PNL.
Trimite articolul
XIn conditiile in care se va termina(daca si cand) autostrada centura Alesd nu va mai fi incarcate semnificativ si poate nu se justifica o centura mai costisitoare dar, dar nici sa o faci la un pas de actuala sosea nu este o solutie caci pana la finalizarea ei extinderea o sa transforme acest drum deja interior intr-o sosea interioara localitatii!
Gata referendum-ul?
… niste case, un fleac, le-am ciuruit. O sa-i despagubeasca dupa bunul si plac si in 6 luni sa se mute. Oricum ce conteaza asta cand sunt multi care vor aplauda realizarile.
Alegeți lungã și scumpă, dacã se blochează autostrada si tot Dn1 vine printre locuinţe.
Sã mutãm orașul și să lãsãm șoseaua.
Ar fi foarte frumos daca CJ-ul ar avea cateva idei de regulament si pentru dezvoltarea educationala si profesionala a locuitorilor din judet, ,nu doar pentru betoane si drumuri. Ar fi frumos sa se vina cu un proiect prin care toate, dar toate scoliile din judet sa aiba grupuri sanitare in scoala, ele fiind functionale. Fiecare copil din judet sa aiba posibilitatea sa faca sport si sa fie inscris intr-un grup sportiv. Deschiderea curtiilor scoliilor pentru activitati sportive. Nu e suficient ca avem grija de drumuri, garduri, pamanturi….prin atentia dată scolilor din județ s-ar crea și viitoarea resursă pentru parcurile industriale și Univeristatea Oradea.
-
Ce prostii vb acolo, auzi la el educatie!!! Cultura si educatie nu trebuie ca se cheltuie bani. Nu produc bani pe moment. Dupa Bolo astea trebuie desfiintate. Betonul e sfant
-
derutare totala, ce ati cerut cu scolile intra in sarcinile pefecturii si Inspectoratului scolar…
-
Are ceva travaliu Bolo.Sa vedem daca reuseste sa-i puna la treaba si pe mahmuri.
Repede, ieftin si prost. Centuri facute printre case si proprietati. O centura se face la distanta pt a elimina zgomotul si a lasa loc de dezvoltare a localitatii. Apoi dupa cativa ani centura va trebui sa aiba intersectii pt a ajunge de pe o parte pe cealalta. Vai si amar ce gandire de mare vizionar are betonatorul.
-
Cine da 100 mil euro pentru fiecare centura a unui orasel de 10 mii loc.? Loc de dezvoltare e ok dar cu ce natalitate avem nu vad sa creasca semnificativ oraselele alea ci doar polii economici in viitorul apropiat
-
uite centura in Oradea daca de la inceput era facuta pe dupa aeroport pe langa padurea Nojorid spre Cihei Nufarul, ar fi ocolit Grigorescu complet si nu mai trebuiau 2-3 pasaje scumpe, si acum se face iar legatura Grigorescu-Nojorid, daca aduni toate astea facute dupa iese mai scump decat sa fi facut centura cu 2-3 km in plus pe acolo si ar fi ocolit complet orasul, plus ca acum e o strada in oras ca deja aproape pe toata lungimea orasul a trecut dincolo de ea.
-
daca bolojan reduce centura beius -stei-lunca numai la centura beius atunci e dus cu pluta un proiect bun demarat de cnair este redus la 20% de bolojan care isi bate joc de acest proiect numai sa-si aroge el niste merite dar cu ciopartirea si stricarea proiectului initial.
Ce nu inteleg e este ce cauta Pestis in centura Alesdului? ACOLO SUNT PRETENARII LUI BOLOVAN?
-
Cele mai multe mijloace de transport marfuri spre si dinspre Holcim si fabrica Helios catre judetele SJ, SM respectiv MM circula prin ce trul orasului Alesd pe DN 1H, DN 1 apoi Dj 764 spre Chistag respectiv Astileu.Prin realizarea centurii de nord a orasului Alesd, automarfarele ar intra de pe DN 1H direct in centura nord si apoi pe DJ 764, fara a mai circula pe DN1 prin centrul semaforizat al orasului Alesd.
de ce naiba costa atat de mult o centura cca 5 milioane de euro pe km este exorbitant, daca s-ar face cu forte proprii de catre cnair nu ar costa mai mult de 1 milion de euro pe km.
“bihon” ar trebui sa va redenumiti “bolojon” , tot al 2-lea articol si poza e despre si cu sprancenatul 🙂