Contribuabilii, persoane fizice, au posibilitatea de a dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentând până la 2% din impotzitul pe venitul anual datorat statului. Această sumă poate fi direcţionată spre sopnsorizarea entităţilor nonprofit. „Termenul limită pentru direcţionarea a 2% din impozitul pe venit către aceste entităţi este data de 15 mai”, ne-a informat Ioan Mihaiu, directorul executiv al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Bihor.
Opţiune se realizează prin completarea formularului 230 – „Cerere privind destinaţia sumei reprezentând 2% din impozitul anual datorat” – pentru persoanele fizice care nu au obligaţia depunderii declaraţiei de venit D200. Persoanele fizice care completează şi depun declaraţia D200 privind veniturile realizate vor completa şi rubrica destinată sponsorizării entităţilor nonprofit.
În normele de completare a formularului 230 se precizează clar că declaraţia se completează de către contribuabil, citeţ şi corect cu majuscule în douăexemplare. Un exemplar se depune la administraţia fiscală, iar unul rămâne la contribuabil.
În categoria entităţilor nonprofit intră: asociaţiile, fundaţiile, cultele religioase recunoscute, organizaţiile sindicale, patronatele, partidele politice, asociaţiile de proprietari, casele de ajutor reciproc ale salariaţilor. „Contribuabilii pot opta pentru direcţionarea sumei către o singură entitate”, a precizat Ioan Mihaiu.
Evoluţie
Numărul persoanelor fizice care au optat pentru sponsorizări a crescut de la an la an. Astfel, dacă în 2006 au optat pentru sponsorizări 33.235 de persoane, în 2007, 2008 şi 2009, numărul acestora a crescut respectiv la 38.152, 47.000 şi 54.116. Sumele virate entităţilor nonprofit au crescut şi ele considerabil, de la circa un milion de lei în 2006, la 1,4 milioane de lei în 2007, 2,4 milioane de lei în 2008 şi 2,7 milioane de lei în 2009.
„Noi estimăm că în judeţul Bihor sunt circa 150.000 de persoane care ar putea opta pentru direcţionarea a 2% din impozit către entităţile nonprofit”, a subliniat Mihaiu.
Acum mingea este în terenul ONG-urilor. De ele depinde cum îşi promovează acţiunile şi cum încearcă să adune cât mai multe sponsorizari.
DAN BIRTA
Citiți principiile noastre de moderare aici!