Dacă liderul filialei PSD Arad aduce în discuție drumul expres Oradea – Arad, adică Via Carpathia, ca și cum ar începe lucrul în curând, președintele PSD Bihor se arată mai ponderat. Și, în fond, mai realist. Chiar dacă Guvernul României a părut receptiv la propunerea Guvernului Poloniei, în cadrul summit-ului de la București, a Inițiativei Celor Trei Mări, din 2018, privind realizarea Viei Carpathia, o autostradă ce ar lega estul Europei de la Nord la Sud, din Lituania și până în Balcani, este greu de crezut că Bucureștiul se va mișca mai repede decât a făcut-o pentru autostrăzile deja în execuție sau în proiectare…
Documentații…
„La capitolul infrastructură rutieră, prin buget s-au alocat fonduri pentru drumul expres Arad-Oradea, care este una dintre prioritățile guvernului în acest domeniu. Deocamdată, proiectul se află la stadiul de realizare a documentațiilor, dar este încă un pas important spre realizarea unui drum cu patru benzi, care să lege cele două municipii”, a declarat deputatul Dorel Căprar, președintele PSD Arad.
În schimb, Ioan Mang subliniază că acest proiect de autostradă ar urma să fie prevăzut pentru următorul ciclu financiar european, 2020 – 2025.
Prefectul de Bihor, Ioan Mihaiu, a confirmat că în acest an s-au purtat discuții, la CNAIR, cu directorul Narcis Neaga și cu ceilalți factori de răspundere din Companie pentru demararea documentațiilor, atât pentru Oradea – Arad, cât și pentru o autostradă ce ar trebui să lege nordul Moldovei de Maramureș și mai apoi de Crișana. Așadar, o rută precum Suceava – Baia Mare – Satu Mare – Oradea – Arad. S-ar asigura astfel o conectare cu autostrăzile A1, ce pornește de la Arad, respectiv A3, care acum are punct vestic extrem municipiul Cluj-Napoca. Deocamdată, Oradea, Satu Mare, Baia Mare și Zalăul sunt singurele municipii reședință de județ din Vestul țării care nu sunt legate la vreo autostradă.
Oradea, doar spre Vest
Însă în 2020 Oradea are toate șansele să bifeze o premieră: aceea de a fi primul oraș din România conectat la o autostradă, însă una care duce doar dincolo de fruntariile țării. Desigur, este vorba despre autostrada maghiară ce va lega Oradea de Debrețin, mai departe de Budapesta și spre restul Europei. Selina – Trameco este compania însărcinată să transforme acest deziderat în realitate, iar compania de construcții din Oradea a început deja să-și amenajeze șantierul, între Biharia și Satu Nou. Între timp, tronsoanele Biharia – Chiribiș, Chiribiș – Suplacu de Barcău, precum și celelalte tronsoane din Sălaj ce fac parte din autostrada A3 Oradea – Cluj-Napoca rămân, deocamdată, pe hârtie.
„În privința autostrăzii din Bihor, se încearcă în acest an să ajungem aproape de finalizarea tronsonului III Biharia – frontieră și să se facă proiectele pentru tronsoanele I și II”, afirmă Mang.
Provocat de JURNAL BIHOREAN & BIHON, președintele PSD Bihor, Ioan Mang, a înșiruit celelalte priorități ale CNAIR pentru Județul Bihor, în 2019. Iată-le:
finalizarea DN76 pe tronsonul Lunca (Bihor) – Vârfuri (județul Arad);
demararea lucrărilor pe toate cele trei tronsoane de pe DN76, între Oradea și dealul Bitiilor;
reabilitarea, prin reciclare, a drumului DN19B Biharia – Chiribiș, urmând să continue reciclarea pe drumul Marghita – Suplacu de Barcău – județul Sălaj;
Drumul Național DN1P Uileacu de Criș – Brusturi – Spinuș;
demararea lucrărilor la Centura Ștei – Beiuș;
demararea lucrărilor la Centura Aleșd Sud;
reînceperea lucrărilor la Centura Săcueni.
[related-post post_id=”2195287″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!