Președintele Pasztor are acum o sarcină ingrată: de a găsi, cu orice preț, operatori aerieni care să suplinească retragerea Ryanair de la Oradea, din toamnă.
De pe Aeroportul Oradea vor dispărea, începând cu luna noiembrie, destinații precum Londra (Stansted), Barcelona (Girona), Milano (Bergamo), Dusseldorf (Weeze) și Memmingen. Ryanair are probleme mari de personal și se retrage din mai multe orașe din Europa de Est. În România, operatorul irlandez rămâne doar pe București Otopeni.
În întâlnirea purtată cu ambasadorul Marii Britanii în România, președintele Consiliului Județean a subliniat importanța menținerii legăturii aeriene între Londra și Oradea. „Excelența Sa Paul Brummell va lua legătura cu reprezentanții mediului de afaceri din Marea Britanie în vederea susținerii investițiilor în județul Bihor. Asigurarea legăturii între Oradea și Londra este, astfel, obligatorie.
Ambasadorul Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord va sprijini demersurile noastre pentru asigurarea continuității curselor aeriene spre Londra”, este citat președintele Consiliului Județean Bihor, într-un comunicat de presă transmis de CJ Bihor, după întâlnirea cu ambasadorul.
Se bagă și Primăria?
Ambasadorul se întâlnise, în ziua precedentă, și cu primarul Oradiei, Ilie Gavril Bolojan. Din informațiile JB & BIHON, deși Aeroportul Oradea se află în subordinea Consiliului Județean, nici primarul nu a rămas insensibil la problema nou-creată prin plecarea Ryanair, astfel încât Consiliul Județean și Primăria Oradea ar putea depune eforturi comune, inclusiv financiare, pentru a găsi noi operatori aerieni dispuși să refacă legătura Oradiei cu principalele noduri aeriene din Europa. Și, de ce nu?, chiar să le extindă. Mai cu seamă că, în această perioadă, la Aeroportul din Oradea se derulează investiții importante, precum noul terminal de pasageri, aflat în șantier.
Alternative pentru UK
Pasztor Sandor a asigurat pentru Jurnal Bihorean că ambasadorul britanic a plecat de la Consiliul Județean cu toate informațiile necesare pentru a putea sprijini cauza zborurilor internaționale de la Oradea. Rămâne de văzut ce alternative de zbor vor apărea dinspre Oradea spre Regatul Unit, în condițiile în care Londra este destinația favorită, azi, din Oradea. Pe lângă Londra, Liverpool este un alt hub aerian important, din Anglia.
Cursa Oradea – Londra funcționează la capacitate de 100%, cu un preț mediu al biletului de 48 euro/zbor/pasager, informează Pasztor. Aceasta în condițiile în care, potrivit acestuia, zborul devine rentabil pentru compania aeriană încă de la 42 euro/zbor/pax.
„În aceste condiții, tind să cred că problema nu este la Oradea, ci la Londra”, declară președintele Pasztor. Tradus, acesta se referă la taxele aeroportuare pe care aeroportul Stansted le percepe companiei Ryanair, ce are probleme serioase și cu personalul.
Alte zboruri nu vor putea fi subvenționate în regimul schemei ex-ante pe aceleași destinații operate acum de Ryanair, vreme de un an. Înainte ca Aeroportul Oradea să fie redeschis, CJ Bihor a solicitat susținerea financiară pentru operatorul aerian. În acel context, Uniunea Europeană a impus o limită minimă de 100 de kilometri față de alt aeroport ce oferă aceeași destinație, pentru ca ajutorul de stat să poată fi aplicat.
Și totuși, iată că Ryanair poate zbura de la Oradea spre aeroportul Stansted de lângă Londra, în condițiile subvenției ex-ante (adică taxe de aeroport minimale, de 2,35 euro/pasager îmbarcat, când tarifele normale ar depăși 9 euro/pax), în condițiile în care și de la Debrețin se zboară tot spre Londra, dar spre aeroportul din Luton. Așadar, o distanță sub 100 de kilometri de Oradea. Și o distanță de câteva zeci de kilometri între cele două aeroporturi britanice.
Întâlnire cu trei operatori
Joi, șeful CJ Pasztor va fi prezent la București, unde va avea întâlniri cu trei operatori aerieni, pentru deschiderea unor curse internaționale de la Oradea, din toamnă. Unul dintre aceștia este Blue Air, însă Pasztor ține secret numele celorlalți doi. Unul ar fi, totuși, Lufthansa, ce nu oferă, totuși, prețuri low-cost, iar o altă companie ar fi una low-cost, însă cu flotă mai mică. Incomparabil mai mică decât Ryanair.
Ce investiții sunt în plan la Aeroport
Pe lângă proiectul noului terminal, directorul Aeroportului, Gheorghe Pașc, informează despre alte proiecte pe fonduri nerambursabile ce i-ar furniza aerogării din Oradea un salt major de securitate.
Se dorește realizarea unei noi remize (hale) PSI, având în vedere că actuala este antică, fiind amenajată chiar lângă pistă. În această remiză vor fi garate autospecialele și vor fi amenajate săli pentru instruirea pompierilor.
De asemenea, se dorește execuția unui drum perimetral (inclusiv drumuri de legătură la toate obiectivele din perimetrul aeroportuar) și a unui gard inteligent, dotat cu echipamente de supraveghere și alarmare. Drumul ar urma să aibă 8 kilometri lungime și 3 metri lățime și ar urma să fie construit pentru un mai bun acces al autospecialelor, în caz de urgență, pe pistă sau pe platformele de garare.
În fine, un alt proiect rezidă în dotarea cu echipamente de control de securitate în terminalele de pasageri. Cost estimat pentru anul 2018: 600.000 de lei. Conform spuselor directorului Pașc, se dorește achiziționarea a șase asemenea echipamente cu sursă nucleară, pentru verificarea pasagerilor și a bagajelor.
„Anul viitor expiră echipamentele, cumpărate din SUA, iar autorizarea acestora de la CNCAN se mai poate prelungi doar doi ani. Sunt echipamente cu sursă nucleară”, subliniază comandantul Pașc.
Un nou proiect lăsat pentru anii ce vin este un nou turn de control la Aeroportul Oradea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!