În sala de expoziţii temporare a Muzeului Ţării Crişurilor a fost deschisă vineri, 3 februarie, o expoziţie inedită intitulată „Ecou de lumină”. Pe simeze au fost expuse fotografii realizate de speologii artişti fotografi Cristian Tzecu și Cosmin Nistor din Timişoara.
Expoziția este formată din trei părți, cu fotografii realizate într-o tură speologică „Spéléo Photo Meeting” din sudul Franței (Occitania), o tură foto similară din Spania, respectiv peșteri din România. Cei doi artişti fotografi au fost asistați de Helmut Szeibert și Iulian Neagu.
Pentru realizarea fotografiilor din Franța au fost vizitate cinci peșteri din zona defileului râului Tarn: Peștera Clujade, Avenul Barelle, Peștera Castelbouc 4 pe al cărei tavan au rămas imprimate urme de pași de dinozaur, și peștera Castelbouc 1. Cea mai dificilă fotografic a fost Peștera Malaval, cu formațiuni cristaline „macro” unice în lume, mai subțiri de câțiva milimetri.
Prietenii speologi din Spania de la espeleofoto.com le-au trimis celor doi artişti fotografi trei filme din peşteri în realitate virtuală 360. Doar cei prezenţi la vernisaj au avut la dispoziţie trei perechi de ochelari VR prin care, îndrumaţi de Cristian Tzecu şi Cosmin Nistor, le-au putut viziona, trăind o experienţă unică.
La vernisaj, muzeograful Adrian Gagiu a mprturisit că pentur Muzeul Ţării Crişurilor este o bucurie şi o onoare să-i găzduiască pe artiştii fotografi Cosmin Nistor şi Cristian Tzecu din Timişoara, care sunt nume reputate din branşă: „Lucrările prezintă o viziune combinată, şi artistică fotografic şi speologică, lucru mai rar întâlnit în domeniu”.
Artistul fotograf Andrei Posmoşanu spune despre cei doi expozanţi că aduc o perspectivă nouă în fotografia de peşteră şi ceva ce este foarte greu de redat: o poveste. Cei doi nu expun pentru prima oară în Oradea, au mai fost cu fotografii şi proiecţii video la una dintre primele ediţii ale evenimentului „Expediţia – Chemare în necunoscut” organizat de Clubul de Speologie Cristal Oradea. Cariera lor se întinde pe mai bine de 20 de ani, timp în care au fotografiat nu numai peşteri, ci şi munţii României. În cazul lui Cristi Tzecu, zona fotografică se întinde din Peru până-n Himalaya, precizează Andrei Posmoşanu, care aminteşte că pe lângă peşteri, acesta are la activ şi doi optmiari (n.r. munţi care au altitudinea peste 8.000 de metri).
Cristian Tzecu și Cosmin Nistor au fost formați la școala de fotografie subterană a lui Cristian Lascu, cel mai mare fotograf de peşteră din România, care a fost şi redactor-şef la revista National Geographic România”.
[eadvert]
Restricţonaţi în peşterile „fotogenice”
Andrei Posmoşanu şi-a amintit că l-a cunoscut pe Cristian Ţecu în 2001 la o cabană din Gârda unde s-a organizat un stagiu de foto-speo condus de Bogdan Croitoru, care avea să devină unul din fotografii de la National Geographic, şi Cristian Lascu. „Stagiul a fost urmat de câteva ture pe care le-am făcut împreună. Îmi aduc aminte cu mare bucurie de turele de la începutul anilor 2000. Dacă puteţi să vă închipuiţi că intram nestingheriţi în peşteri ca Topolniţa, Epuran, Piatra Altarului. Mi-e greu să nu trimit nişte săgeţi cu ocazia asta în anumite direcţii. Mi-e foarte teamă ca în viitorul apropiat să nu ajungem să prezentăm fotografii din acele peşteri şi să vă spunem: sunt fotografii din peşteri pe care nu le veţi vedea niciodată. Doamne fereşte! Accesul în ziua de astăzi este foarte dificil, mai ales în peşterile «fotogenice». Chiar dacă tu eşti autorul descoperirii, sau eşti cel care i-ai pus harta în geografia patriei, ai nevoie de aprobări de la foruri care nu sunt formate din membrii cei mai competenţi”.
Fotografia de peşteră este o muncă de echipă, precizează Andrei Posmoşanu, care menţionează faptul că cei doi, Cristian Tzecu și Cosmin Nistor, sunt echipa cea mai veche şi mai sudată din domeniul fotografiei de peşteră. „O astfel de echipă are nevoie şi de o echipă de susţinere acasă, care trebuie să suporte absenţele lungi, mizeria care vine o dată cu ei din peşteră, baia plină de argilă şi multe ore de sortat şi editat imagini”, a încheiat Andrei Posmoşanu parafrazând o artistă fotograf care spunea: „Am convingerea că există locuri pe care nu le-aţi fi văzut dacă nu le-aş fi fotografiat”.
O fotografie cu doi autori
Cristian Tzecu a mărturisit că se simte copleşit şi onorat de faptul că fotografiile lor sunt puse în lumină într-un muzeu în care sunt expuşi atâţia mari artişti. „Discutând de lumină nu pot să nu evoc întunericul, aşa cum zicea mentorul nostru, Cristian Lascu. Îmi place, dacă se poate, să lăsăm întunericul să aibă propria viaţă, iar din el puţin lumina să răzbată cu o poveste. Fotografia de peşteră este cu adevărat foto-grafie, adică scriere cu lumină. Desenăm cu lumina. Pentru o fotografie de macro punem o lanternă mică şi «pictăm» cu lumina ei ca să se «deseneze» doar acea formă minusculă care acum e o fotografie 40/60. Asta vine foarte mult în spiritul creativităţii”
Cei doi au participat cu fotografii la multe concursuri, şi organizatorii nu înţelegeau de ce la autor este trecut numele amândurora. „Pozele nu sunt nici ale mele, nici ale lui, sunt ale amândurora. Cosmin este maestrul luminii, eu aranjez personajele ca să creez o poveste. În felul ăsta ne completăm reciproc şi fotografiem cu un singur aparat. Fotografia de peşteră poate fi generoasă fiindcă tu desenezi cu lumină şi îţi creezi mediul, dat este şi restrictivă pentru că în peşteră nu intră oricine. Şi atunci merg speologii într-o salopetă murdară sau – sunt onorat că este şi fotograful Szuhai Alexandru aici cu noi – de la el am învăţat să ai o salopetă foarte uşoară, foarte curată şi neapărat roşie, ca după ce treci de zona murdară să îmbraci personajul ca să arate grozav în poze. Important e cum faci ca acest personaj să arate diferit, să nu fie căzut în admiraţie şi atât. Aici, cumva aducem fotografia de exterior în subteran, asfel încât să existe o legătură între oameni, să existe o poveste, şi da, de multe ori povestea este regizată. Ca tu să ai o anumită lumină, o anumită întâmplare îi pui pe acei oameni să stea în spiritul acelei întâmplări, şi am avut parte de personaje foarte creative, foarte buni actori”, spune Cristian Tzecu.
Cosmin Nistor spune că ideea expoziţiei a venit când au aflat că vor participa la un „Spéléo Photo Meeting” în mai 2022, în Franţa, şi au hotărât să facă fotografii la acel meeting. A fost o săptămână de cantonament speologic şi fotografic, unde nu au reuşit să adune suficiente imagini pentru expoziţie. Dar mai participaseră la un astfel de photo meeting şi în Spania, în 2016, şi atunci le-au combinat, plusând şi cu fotografii făcute de-a lungul anilor în peşteri din România.
Expoziţia a fost prezentată prima dată în toamna anului trecut la Timişoara timp de o lună, şi după Oradea ar dori să mai fie prezentată şi în alte oraşe din ţară. La Oradea, expoziția va rămâne pe simeze la dispoziţia publicului vizitator până în 7 martie.
Evenimentul este organizat de Muzeul Țării Crișurilor Oradea – Complex Muzeal, alături de Speleo Team Timișoara și Asociația De Partea Ta, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, CEL – Centrul de ID/FR și e-Learning, Asociația Espeleofoto din Spania și cu susținerea Decathlon.
Citiți principiile noastre de moderare aici!