Executantul contractului de modernizare a căilor de rulare de la Aeroport a început joi să spargă pista de aterizare – decolare. Proiectul de modernizare al pistei prevede demolarea acesteia pe o lungime de 350 de metri, urmând ca restul de lungime a pistei, de 1.450 de metri, să rămână operaţional până în 22 aprilie 2015, când pista va fi închisă în totalitate, temporar. Totuşi, TAROM a suspendat deja zborurile pe Aeroportul Oradea încă din 3 martie, urmând să le reia pe 25 iunie, la şase zile după ce pista aerogării orădene va fi redeschisă aparatelor de zbor.
TAROM nu, aterizări da
„Şi la această oră, Aeroportul din Oradea este operabil. Chiar azi-noapte s-au definitivat lucrările de decalare a pragului de decolare-aterizare cu 350 de metri. TAROM-ul, însă, după evenimentele nefericite care s-au întâmplat în România, se pare că îşi ia măsuri de prevedere, pentru a nu se întâmpla ceva neplăcut aici”, a declarat preşedintele CJ Bihor, Cornel Popa, de pe pista Aeroportului.
„La pistele de aviaţie lucrurile sunt mai complicate, nu se poate demola şi zbura imediat în condiţii care nu asigură siguranţa aeronavelor. Trebuie să respectăm anumite reglementări, anumite perioade în care trebuie să anunţăm în sistemul internaţional că se lucrează la Aeroportul Oradea. Ne cerem scuze pentru disconfort, dar suntem obligaţi să ne gândim în primul rând la siguranţa zborurilor. Şi acum, în aceste condiţii, se poate ateriza. Când am stabilit distanţa de decalare, ne-am consultat şi cu TAROM. Am îndeplinit acele condiţii ca să se poată opera. Însă, din motive care ţin de reglementările interne ale TAROM, pe care noi trebuie să le respectăm şi să avem încredere că au dreptate, datorită faptului că instalaţiile de dirijare ale Romatsa, ce nu aparţin de Aeroport, nu mai pot funcţiona în condiţii normale, pentru că se produc perturbaţii, compania TAROM şi-a suspendat o perioadă zborurile pe Aeroportul Oradea”, a întărit comandantul Aeroportului, Gheorghe Pasc, spusele lui Popa, subliniind că „nu este rea-voinţă” din partea TAROM.
Jurnal Bihorean a aflat că, deşi TAROM şi-a suspendat zborurile spre Oradea în această perioadă, pe Aeroportul orădean continuă să aterizeze curse charter, ce aduc la Oradea oameni de afaceri străini, veniţi să supervizeze investiţiile mari din Oradea, cum sunt cele din Parcul Industrial Eurobusiness.
Ghilotină pentru pistă
Harald Braun, reprezentantul constructorului Porr Construct, a dat detalii despre utilajul cu care se sparge pista: „O ghilotină de 7 tone care prin accelerare are mult mai multă forţă şi are o capacitate de 5.000 de metri pătraţi pe zi”. Braun a afirmat că în două zile se sparge tot beton, pe o lungime de 350 de metri şi o lăţime de 30 de metri. Harald Braun a arătat că Porr Construct se laudă şi cu lucrări de modernizare la aeroportul din Viena, realizate în urmă cu doar câţiva ani.
Concomitent cu spargerea porţiunii din pistă, în continuarea acesteia utilajele săpau deja, joi, pentru prelungirea pistei de decolare-aterizare. Pista aeroportului va fi reconstruită, cea nouă urmând să aibă 2.100 de metri lungime, faţă de cea veche, de 1.800 de metri. Rezistanţa pistei va fi mult sporită, pentru a putea primi avioane mult mai grele decât cele ce zborau până acum spre Oradea, de tip ATR 42.
Fundaţie de 1,45 metri
Pista nouă va fi supraînălţată, fiind cu 70 de centimetri mai înaltă decât cea actuală. Fundaţia noii piste de aterizare-decolare va avea 1,45 de metri adâncime, ne-a transmis Bogdan Partenie, inginer de proiect. În prezent, pista are o lăţime de 30 de metri de beton, şi câte 7,5 metri de asfalt sunt adăugaţi în stânga şi în dreapta suprafeţei de beton. Noua pistă va avea tot 45 de metri lăţime, însă va fi în întregime din beton.
De asemenea, se va realiza o platformă de îmbarcare, ce va permite staţionarea concomitentă a şase avioane, două avioane de tip Boeing 737, două de tip ATR 42 şi două de tip ATR 72. Se va construi şi o cale de rulare, ce va face legătura între platformă şi pista de aterizare/decolare.
Prin această investiţie se va face şi un balizaj luminos nou, ce va beneficia de propria uzină electrică, independentă faţă de ceilalţi consumatori ai Aeroportului, aşa cum cer normativele în vigoare. Azi, aceste normative nu se respectate, Aeroportul Oradea funcţionând cu derogare. În plus faţă de balizajul actual, cel nou va lumina pista şi pe mijlocul ei.
Investiţia finanţată prin POS-Transport va trebui finalizat în acest an. Executantul susţine că este în grafic cu lucrările. Proiectul este în valoare totală de 129,7 milioane de lei noi, din care 81,6 milioane de lei reprezintă finanţare nerambursabilă, restul sumelor fiind asigurate de Guvernul României şi Consiliul Judeţean Bihor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!