În timp ce ANAF se laudă cu legarea caselor de marcat la serverul Fiscului, dând și termene clare în acest sens, de ani de zile nu s-a reușit conexiunea datelor de la Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) cu cele ale Fiscului. Acest lucru l-au constatat pe pielea lor mii de persoane în șomaj tehnic, care, ajungând la medic apar ca fiind neasigurați.
Primii luați în colimator sunt angajatorii, care, sunt acuzați că au primit banii, dar nu au virat contribuțiile. Angajatorii au solicitat caselor de sănătate clarificarea situației, dar CNAS a cerut întocmirea de declarații rectificative pentru toți salariații și pentru întreaga perioadă – din 16 martie până în prezent. „Casa de sănătate este inflexibilă la orice soluție eficientă, în contextul digitalizării la nivel național și consideră că declarațiile sunt întocmite greșit. Mai mult, site-ul CNAS funcționează defectuos și angajații nu pot fi verificați”, spune Valentina Saygo, managing partner Ask for Accounting. Aceasta mai precizează că rectificarea necesită modificarea calității de asigurat manual, deoarece softurile actuale nu sunt adaptate la această anomalie.
„Suntem conștienți că atât noi, angajatorii și contabilii, cât și instituțiile statului, că nu ne-am mai confruntat cu această situație, însă declarațiile nu sunt întocmite eronat, ci pe baza instrucțiunilor emise în acest sens. Din păcate, această consecință negativă, cu efecte dezastruoase asupra oamenilor, vine să umbrească o măsura luată în pandemie, implementată impecabil, respectiv șomajul tehnic. Starea de fapt este gravă, deoarece angajații nu sunt asigurați, bazele de date sunt alterate, iar angajatorii sunt obligați să remedieze această anomalie pe banii și pe timpul lor”, scrie Valentina Saygo pe pagina sa de Facebook.
Probleme cu baza de date
Angajații sunt puși pe drumuri, angajatorii supuși la costuri suplimentare, contabilii puși să muncească suplimentar și gratis (că doar asta au făcut în această perioadă) ceea ce crează o stare de tensiune în relația angajat-angajator și nu este benefică și necesară nimănui în această situație grea pentru mediul economic. Nu este greșeala angajatorilor și nici a contabililor, care traversează o perioadă dificilă.
„În opinia mea este o problemă a bazelor de date și transmiterea informațiilor de la ANAF către Casa de Sănătate, care au invalidat calitatea de asigurat la data la care angajatul a intrat în șomaj tehnic, aspect care contravine legislației în vigoare, întrucât calitatea de asigurat se dobândește la data contactului de muncă, iar statutul de angajat în șomaj tehnic trebuia să îi confere acestuia calitatea de asigurat și să îl protejeze. Solicit instituțiilor statului să își asume corectarea erorilor, printr-un efort comun al ANAF și Casa de Sănătate. Și da, suntem pe cont propriu! Fără sprijin și ajutor din partea nimănui. Dureros este că am sesizat această anomalie către ANAF înca din 23 aprilie. Și nimic!”, solicită expertul contabil.
Declarații rectificative
Printr-un comunicat de presă, Ministerul Finanțelor Publice spune că, împreună cu instituțiile din subordine, a demarat o verificare a condițiilor în care mai multe persoane care au beneficiat de șomaj tehnic ca măsură de limitare a efectelor negative cauzate de criza COVID-19 au constatat că nu mai figurează asigurați în sistemul național de sănătate.
„Din punct de vedere al legislației fiscale și al modului de completare a declarației 112 această situație nu trebuia să apară, având în vedere că pentru indemnizația de șomaj acordată potrivit OUG nr.30/2020 se datorează CASS, iar persoanele beneficiare ale indemnizației rămân în continuare asigurați”, spun reprezentanții Fiscului. ANAF sugerează angajatorilor să depună declarații rectificative în cazul în care au apărut erori de înregistrare a persoanelor asigurate.
Totodată, Fiscul solicită și punctul de vedere al CNAS. „Reprezentanții Casei Naționale de Asigurări de Sănătate sunt de părere că greșeala aparține angajatorilor. Din analiza situațiilor semnalate, am constatat că în Declarația 112, începând cu luna aprilie 2020, mai mulți angajatori nu au încadrat corect personalul aflat în șomaj tehnic și nu a fost specificată perioada în care personalul s-a aflat în șomaj tehnic. O modalitate de a regla această problemă ce creează neajunsuri persoanelor care s-au aflat sau încă mai sunt în șomaj tehnic constă în depunerea declarațiilor rectificative de către angajatori”, spun reprezentanții CNAS.
Citiți principiile noastre de moderare aici!