Acestea sunt concluziile unui studiu realizat de Universitatea din Oradea, Departamentul pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului Didactic, Centrul de Cercetări Interdisciplinare Educaţie-Cultură-Societate în cadrul proiectului internaţional „ Burnout Intervention Training for Managers and Team Leaders” (Intervenţie în Burnout. Instruire pentru manageri şi lideri de echipe).
Proiectul se adresează managerilor şi liderilor de echipe şi urmăreşte sensibilizarea lor la problema epuizării psihice şi fizice la locul de muncă, dezvoltarea unor abilitaţi de a recunoaşte şi a interveni timpuriu, la nivelul condiţiilor de muncă, pentru prevenirea sau reducerea fenomenului, fiind un proiect inovator în acest sector de adresabilitate.
Semnalele epuizării
„În toate ţările UE s-a constatat o creştere a incidenţei bolilor ocupaţionale legate de stres. Epuizarea emoţională şi fizică (burnout) este una din acestea. Efectele epuizării la nivelul personalului angajat scad puterea de muncă şi competitivitatea organizaţiei, dar cresc anumite costuri cum ar fi acelea legate de sănătate. În cazuri limită, epuizarea resurselor unei persoane poate avea deznodământ letal”, a declarat conf. univ. dr. Cristina Zdrehuş, coordonatorul proiectului la nivelul Universităţii din Oradea.
Potrivit acesteia, în orice domeniu, semnalele epuizării sunt aceleaşi: depersonalizare, sarcasm, exprimarea repetată a nemulţumirilor şi scăderea capacităţii de muncă. Specialiştii recomandă tehnici de relaxare, chiar şi la serviciu, prin conştientizarea poziţiei corpului, prin respiraţie, momente de a simţi confortul sau disconfortul fizic, mobilier ergonomic, iluminat cât mai natural şi spaţii adecvate. De asemenea, specialiştii mai recomandă ca relaţiile de muncă să se bazeze pe colaborare în funcţie de afinităţi.
Proiectul s-a desfăşurat în perioada 01.01.2010 – 31.12.2011 şi s-a derulat în parteneriat cu Universitatea din Viena, Austria; Training 2000, Italia; BUPNET, Göttingen, Germania; blinc eG, Germania; ENTENTE UK, Birmingham, Anglia; Aarhus Social and Health Care College, Danemarca. Coordonatorul general al proiectului a fost: die Berater Human Concern, din Austria.
Cursuri pentru manageri
În cadrul proiectului BOIT, s-a desfăşurat un curs pilot la care au participat manageri şi coordonatori de echipe din domeniul privat si public. Pentru curs au fost elaborate o serie de materiale care au fost testate pe parcurs şi apoi revizuite.
Universitatea din Oradea a colaborat şi la partea de cercetare psihologică din cadrul proiectului, realizată pe grupul ţintă de manageri şi angajaţi ai acestora.
La finalul proiectului, s-a elaborat ghidul de bune practici cu un CD ce cuprinde: structura cursului, manualul formatorului, materialele suport precum şi platforma de învăţare computerizată. Toate materialele sunt disponibile în cinci limbi europene: daneză, engleză, germană, italiană şi română.
Oferta de instruire, pentru manageri şi lideri de echipe din orice domeniu, este disponibilă tuturor celor interesaţi de sănătatea angajaţilor şi buna funcţionare a organizaţiei. Informaţii suplimentare se pot obţine la adresa: czdrehus@uoradea.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!