Noua stagiune a Teatrului Regina Maria s-a deschis cu spectacolul „Cruzime și tandrețe” de Martin Crimp, o reinterpretare contemporană după „Trahinienele” lui Sofocle, pusă în senă de tânărul regizor Andrei Dinu.
[eadvert]
Este povestea soţiei eroului Heracle care aşteaptă reîntoarcerea soţului războinic. Doar că Deianeira devine în viziunea contemporană Amelia, închisă ca într-o colivie într-un cămin temporar, aproape de aeroport. Heracle devine generalul plecat în misiune despre care Amelia află curând că a iniţiat un atac asupra unui oraş nu neapărat din motive politice, ci pentru a o captura pe Laela (Iole, pentru Sofocle). „Dacă vrei să eradichezi terorismul trebuie să ucizi” este justificarea acţiunilor sale. Laela (Carina Bunea) este adusă în casa Ameliei. Ea e întruchiparea femeii naive, fără experienţă, ingenuă, aşa cum era şi ea când s-a căsătorit la 18 ani cu generalul, renunţând la facultate pentru a-i face un copil.
În scenografia Hannei Nistor, întunecată şi apăsătoare, personajele îşi regăsesc mereu reflexia-n oglindă, într-o paralelă peste timp între tragedia greacă şi era terorismului global.
Amelia, jucată cu multă forţa dar în acelaşi timp cu senzualitate de actriţa Alina Leonte, este o femeie puternică, trecută prin viaţă, care îşi doreşte soţul înapoi în ciuda infidelităţilor sale. Împinsă de cele mai bune intenţii pentru a-i recuceri dragostea, Amelia îi trimite un cadou generalului, care se transformă într-o pedeapsă cumplită. Dar, cum spune Laela, „nu e o crimă să ai inima frântă”.
Corul din tragedia greacă devine în interpretarea modernă a lui Crimp un trio format dintr-o menajeră, o maseuză şi o manichiuristă (interpretate expresiv de Adela Lazăr, Anda Tămășanu şi Georgiana Coman). Ele sunt vocile care relaxează, curăţă şi vindecă.
Închis într-un cub de sticlă, cu corpul chinuit de otravă, generalul (Alin Stanciu) este omul care crede până la final în misiunea sa împotriva terorismului, acceptându-şi eroic destinul.
Jonathan (Ciprian Ciuciu), politicianul mesager prins în mrejele Amaliei, James (Tudor Manea), fiul pendulând între gestul fatal al mamei sale şi chinul meritat al tatălui său şi jurnalistul Richard (Eugen Neag), cel care anunţă fără perdea victoria generalului mânată de impulsuri sentimentale, sunt trei personaje care întregesc pertinent tabloul.
Spectacolul gândit de Andrei Dinu e un „dans” între dialoguri încărcate de emoţie dar în acelaşi timp tăiaose şi dure, cu momente inspirate de performance pentru a căror mişcare scenică şi coregrafie este „vinovat” Raul Hotcaş. Imaginea de ansamblu este completată de grafica şi animaţiile lui Alex V. Miclăuş.
E un altfel de spectacol, care te pune faţă în faţă cu laturile tulburătoare ale fiinţei umane, cu „spinul” din adâncul tău, cu situaţii contemporane în care eşti provocat să ripostezi, să ai un răspuns încercând să discerni firul de adevăr printre manipulări, minciuni şi relaţii controversate. Premiera de joi seara a fost sold out. Următorul spectacol se va juca pe 12 septembrie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!