Șoferii profesioniști ar putea deveni cea de-a treia categorie de angajați care va fi scutită de impozit pe salarii și contribuții sociale, după IT-ști și constructori. Senatul a adoptat săptămâna trecută, în plen, în calitate de primă Cameră sesizată, o propunere legislativă prin care se acordă unele facilităţi fiscale conducătorilor auto care îşi desfăşoară activitatea în domeniile transport de călători şi transport de marfă.
Criză de șoferi
Iniţiatorii propunerii legislative, un grup de senatori PSD, invocă în expunerea de motive criza globală a şoferilor profesionişti şi atrag atenţia că sectorul transporturilor nu a beneficiat niciodată de facilităţi la noi în ţară.
[eadvert]
În prezent, în baza de date a AJOFM Bihor care cuprinde locurile de muncă vacante, sunt anunțate libere 85% de posturi pentru șoferi profesioniști, mai mult de 11% din totalul locurilor de muncă vacante. Majoritatea posturilor sunt pentru șoferi de autocamioane. „În fiecare săptămână, numărul de oferte de locuri de muncă pentru șoferii profesioniști este foarte mare. Persoane cu astfel de calificare se găsesc foarte greu. Dacă această măsură va fi adoptată, la fel ca măsura pentru IT și pentru construcții, va duce la revigorarea activității firmelor de transport”, este de părere Békési Csaba, directorul executiv al AJOFM Bihor.
Criza de șoferi pe piața muncii din România, și din Europa, persistă de câțiva ani, iar inițiativa depusă la Senat este binevenită.
Potrivit expunerii de motive a proiectului de act legislativ, în 2018, ANOFM avertiza că numărul șoferilor profesioniști a scăzut în doar patru ani cu 8%, iar ponderea șoferilor profesioniști cu vârsta peste 55 de ani a crescut de la 23% la 28%.
La fel se întâmpla și în țările din Europa. În Polonia deficitul de șoferi profesioniști era de 100.000, în Franța de 15.000. Inițitorii au făcut aceste trimiteri pentru a demonstra că șoferii din România migrează spre alte țări din Europa unde sunt mai bine plătiți. În expunerea de motive se mai arată că deficitul de șoferi profesioniști și vatmani din România este în prezent de circa 45.000. „De aici decurg consecințele privind diminuarea activității economice potențiale și a taxelor plătite la buget. Acestă tendință se va accentua în contextul pandemiei de Covid – 19, care va antrena o criză economică ce se va manifesta dincolo de acest an”, se precizează în expunerea de motive.
Fără impozit
„O primă măsură de suport care poate fi acordată şoferilor profesionişti este ca aceştia să beneficieze de subvenţionarea impozitului pe venit, asemenea persoanelor care lucrează în industria de IT”, se arată în expunerea de motive.
Potrivit actului normativ care modifică printre altele Codul fiscal, sunt scutite de la plata impozitului pe venit persoanele fizice angajate cu contract individual de muncă în funcţia de şofer sau conducător auto, care desfăşoară activităţi în domeniul transportului de călători sau transportului de marfă, pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor.
„Până la data de 31 decembrie 2028, pentru persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor realizate în baza contractelor individuale de muncă încheiate cu angajatori care desfăşoară activităţi în domeniile de transport de călători sau de marfă, cota contribuţiei de asigurări sociale se reduce cu 3,75 puncte procentuale”, se mai arată în propunerea legislativă.
Potrivit proiectului, șoferii profesioniști vor fi scutiți și de la plata asigurărilor de sănătate și de contribuția la Pilonul II de pensii până l 31 decembrie 2028. Codul fiscal în vigoare prevede că angajaţii datorează la cotele de contribuţii de asigurări sociale o proporţie de 25%.
Pentru a intra în vigoare de la 1 ianuarie 2021, propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind acordarea de facilităţii conducătorilor auto care îşi desfăşoară activitatea în domeniile transport de călători şi transport de marfă, trebuie să primească aprobarea Camerei Deputaţilor, for decizional în acest caz.
Trimite articolul
XVa spun eu dece nu mai sunt soferi profesinisti in Ro, pentru ca “patronii” vorbeau cu ei ca si cu niste slugi si le dadeau salarii mizerabile fata de ue , dar profitul patronilor era de media din UE . Am mers la un interviu si dupa ce am discutat 10 minute cu un patron , un taran nespalat , mi-a zis ca nu-l intereseaza , face ce vrea ca daca nu-mi convine programul pot pleca din start ca el arunca cheile in sus si o sa sara 100 de soferi sa prinda acest post…… unde sunt acei o suta…….?
ce avem la noi in tara in acest domeniu…90% covrigari de tir si 10% soferi profesionisti…pe cealalta parte ..proprietari de tiruri/”patroni” si firme de transport care lucreaza dupa anumite reguli-proceduri, standarde de calitate…..fiecare isi gaseste ce merita