Festivalul Primăverii, devenit o tradiţie a Filarmonicii de Stat din Oradea, a ajuns la cea de a IX-a ediţie. Din 19 şi până în 28 martie, melomanii orădeni vor avea parte de patru concerte de excepţie. De remarcat şi în acest an prezenţa în festival a unor nume de rezonanţă din arta interpretativă românească: maestrul Tiberiu Soare, dirijorul primelor două concerte din festival, violoncelistul Răzvan Suma, dirijorul Ciprian Marinescu, flautistul Ion Bogdan Ştefănescu şi dirijorul Horia Andreescu – participarea sa reprezentând un eveniment în cadrul festivalului, maestrul nemaifiind prezent la Oradea de peste zece ani. Din Ţara Soarelui Răsare sunt invitaţi nouă solişti.
„Ţin să mulţumesc maestrului violonist, dirijor şi profesor Ciprian Marinescu, stabilit de circa 20 de ani în Japonia, pentru acest frumos parteneriat. Dânsul se ocupă de selectarea tinerilor japonezi pe care noi îi invităm în acest festival”, spune directorul artistic al Filarmonicii de Stat Oradea, Vasile Foica. „Ţin să subliniez că alături de oameni cu o vastă experienţă stă tinereţea şi începutul de drum al acestor tineri talentaţi din Japonia”, a adăugat acesta.
În această primă săptămână de festival, concertul de marţi îl va avea la pupitrul dirijoral pe maestrul Tiberiu Soare. Programul va începe cu J. S. Bach: Dublu concert pentru două viori în re minor, BWV 1043, cu soliştii Aoshi Yoshida din Japonia şi Nagy Kalman, concert-maestru al Filarmonicii de Stat Oradea. Se va continua cu W. A. Mozart: Simfonia nr. 35 în Re major „Haffner”, K.385 şi cu lucrarea compozitorului japonez Isetsu Iken, „To distant day” – transcripție pentru vioară și ryuteki de Kageaki Miwa, avându-le ca soliste pe japonezele Yuna Kusanagi la vioară şi Motoko Terauchi la ryuteki (flaut transversal, cu gauri, din bambus). Programul se va încheia cu S. Prokofiev: Concert nr. 1 pentru vioară și orchestră în Re major, op. 19, solistă fiind japoneza Mio Migiyama.
Punct de contact între culturi
Tiberiu Soare, unul dintre cei mai apreciați muzicieni români ai momentului, colaborează de foarte multă vreme cu Filarmonica din Oradea şi se bucură că de câte ori vine la acest festival, în afară de a descoperi nişte tineri talentaţi având prilejul de a compara culturile.
„Sunt două culturi care vin în contact – cea română şi cea japoneză. Amândouă au un punct de triangulaţie: muzica clasică de bună calitate, marii compozitori ai repertoriului canonic occidental. Este foarte interesant de comparat perspectivele, cum înţeleg ei prin prisma culturii lor, prin prisma felului în care au fost formaţi, prin educaţia extraordinară pe care au primit-o. Inclusiv atitudinea lor pe parcursul sesiunilor de lucru, la repetiţii, mă face întotdeauna să reflectez şi să gândesc puţin mai profund asupra lucrurilor pe care eu credeam că le-am lămurit cumva. Pe mine mă bucură de fiecare dată asta şi descopăr muzicieni extraordinar de talentaţi. Ciprian Marinescu face un lucru fantastic pentru că aduce împreună cele două perspective, cele două culturi. Putem spune deja că acest Festival al Primăverii de la Oradea, cu frecvenţă anuală, reprezintă un punct de contact între culturile română şi japoneză. Şi elementul comun ce le leagă este muzica clasică de calitate”, spune maestrul.
Tiberiu Soare consideră că avem foarte multe de învăţat de la tinerii artişti japonezi. La fel cum ei au multe de învăţat din faptul că vin în conctact cu valorile culturii occidentale prin marii compozitori pe care îi abordează precum Beethoven, Prokofiev sau Haydn, noi avem foarte multe de învăţat din punct de vedere al atitudinii faţă de lucrul pe care îl facem: seriozitatea, concentrarea totală. „Există o concentrare extraordinară la aceşti tineri în momentul în care interpretează o lucrare, fie şi în repetiţii, nu doar în concerte. Ăsta este un lucru pe care noi, europenii în general, şi oamenii crescuţi în cultura asta dominată de valorile occidentale, îl avem încă de asimilat şi de învăţat, capacitatea fantastică de concentrare şi dăruirea totală faţă de lucrul pe care îl facem atunci, în momentul acela”, a mai adăugat Tiberiu Soare.
La rândul său, maestrul Ciprian Marinescu spune despre artiştii japonezi pe care i-a adus în acest an în festival că sunt extraordinar de muncitori, de serioşi. „Cultura este puţin deosebită faţă de a noastră. Este o cultură bazată pe respect reciproc, o societate care se ajută. Este o plăcere să lucrezi cu ei. Sunt oameni deosebiţi”, spune dirijorul.
Patru concerte în festival
Festivalul va continua joi, când va urca din nou pe scenă dirijorul Tiberiu Soare. Programul va începe cu lucrare Tzigane de Maurice Ravel, având-o ca solistă pe Yuna Kusanagi, violonista în vârstă de numai 15 ani. Va urma Concertul nr. 1 pentru violoncel și orchestră în Do major de Joseph Haydn, avându-l invitat pe violoncelistul Răzvan Suma. Programul serii se va încheia cu L.v. Beethoven – Concert nr. 4 pentru pian şi orchestră în Sol major, op. 58. Pianista Kyoko Tagawa a venit până acum de șase ori în Oradea şi, spune maestrul Criprian Marinescu, a insistat să fie inclusă în festival pentru că oamenii de aici sunt foarte calzi, foarte amabili şi îi place să vină în România.
Concertele de săptămâna viitoare vor avea loc marţi, 26 martie, şi joi, 28 martie. Abonamentele sunt valabile pentru toate concertele.
Citiți principiile noastre de moderare aici!