Aproximativ 35 de sindicalişti, angajaţi ai OTL SA, au ieşit, joi la amiază la protest, nemulţumiţi de spectrul reducerilor de personal, încă neconfirmate oficial de conducerea operatorului de transport public. „Istoria se repetă, în 2015 am mai câştigat vreo trei procese cu conducerea, pentru că au procedat ca acum, fără să respecte legea”, spune liderul Sidicatului Transloc din OTL SA, Virgil Mânz.
Mesajele de pe pancartele oamenilor: „Consilierii locali nu verifică cheltuirea banului public în OTL, Primăria acoperă greşeli de management, nesancţionându-le!”, „Nu subfinanţaţi transportul public” şi „Funcţionăm după prevederi legale sau după bunul plac al autorităţilor locale?”
Fără consultare
Acesta reclamă că personalul s-a trezit că se umblă la modificarea organigramei „după bunul plac” al conducerii, „fără niciun motiv justificat” şi, mai ales, fără să se consulte cu sindicatul şi fără să comunice deciziile luate în Consiliul de Administraţie.
„Problema este că nu ne comunică hotărârea luată în Consiliul de Administraţie. Contractul colectiv de muncă îi obligă să ne comunice în două zile ce se decide în CA, ori şedinţa CA a fost luată în 10 februarie”, reclamă Mânz.
Acesta spune că săptămâna trecută, una dintre vânzătoarele din chioşcurile de bilete, a primit „un fel de struţo-cămilă, o notificare în care scria că ţine loc de preaviz”. „Femeia nu figurează cu abateri, este unic întreţinător de familie, are 1500 de lei salariu. Cică ar avea cel mai mic punctaj, la ceva evaluare. Ce evaluare? Pe ce criterii, nimeni nu ştie, că doar toate vânzătoarele fac aceeaşi muncă. Mânz spune că femeia concediată a fost aleasă de şeful său direct, fără criterii transparente, ci doar pe baza alegerii subiective.
„A fost adus şi acela de Csuzi, că e clar cum se fac concursurile pentru funcţii în OTL, cum s-a făcut şi acela pentru postul de director economic”, insinuează sindicalistul, referindu-se la modul în care şi-a dobândit funcţia liberalul Romeo Nica.
A cerut Bolojan?
Fără să aibă vreo confirmare oficială, Mânz spune că a aflat că se urmăreşte concedierea a maxim 26 de persoane. Nu sunt vizaţi şoferii şi vatmanii.
„Şefii noştri ne-au spus că au avut discuţii cu cei din Primărie şi Bolojan le-ar fi cerut să facă reduceri de cheltuieli, pentru că, din cauza anulării celor 102 taxe prin Legea Dragnea, ar fi scăzut încasările la buget. Ai noştri numai asta ştiu când e vorba să reducă cheltuiele, să dea afară oameni”, comentează Mânz.
Sindicalistul dă de înţeles că OTL nu se zgârceşte deloc cu cheltuierea banilor pe deplasări: „într-un singur sfârşit de săptămână, deplasările făcute de cei trei directori în ţară, acoperă salariul femeii pe care vor să o dea afară. Nu contează nici că maşinile de firmă ale tutror şefilor, după program, dispar în patru zări, în oraş şi în Judeţ, nimeni nu le ţine socoteala cheltuielilor”.
Proces
Mânz spune că va chema OTL în judecată pentru modul în care au anunţat casieriţa de disponibilizare. „Am mai câştigat procese cu conducerea pentru practicile ilegale şi am fi câştigat şi procesul pentru modul în care au ales să facă externalizarea controlorilor, dar oamenii ne-au cerut să renunţăm”, zice Mânz.
De altfel, în ochii şefilor din Primărie, procesele pierdute de OTL şi sumele pe care a trebuit să le achite celor disponibilizaţi ilegal, sunt minusuri în evaluarea managerului Csuzi. Mânz mai zice că va scoate oamenii în Piaţa Unirii, câte o zi, şi în săptămânile care urmează, dacă discuţiile cu conducerea OTL şi cu Primăria, nu duc nicăieri.
Optimizări
Managerul OTL SA, Csuzi Istvan, susţine că nu urmează niciun fel de concedieri colective, doar „optimizări” ale organigramei, în urma cărora, unele posturi „devin inutile”.
„Organigrama se modifică pe cale naturală, în urma unor pensionări. În plus, există acum prelucrarea digitală a informaţiei, deci şi aici se pot face optimizări”, spune Csuzi.
El insistă că toate reducerile de personal din ultimii ani s-au reflectat în creşterea nivelului de salarizare al vatmanilor şi şoferilor, al căror număr a crescut, pe măsură ce s-a extins graficul de linii al OTL.
„Dacă ne uitam la ultimii 8 ani putem constata ca s-au dublat salariile şoferilor şi a vatmanilor, acum s-a ajuns ca un salariu brut să fie de 2.700 de lei. Dacă aceste creşteri nu reflecta o preocupare suficientă a conducerii, atunci clar vedem diferit lucrurile”, comentează Csuzi.
Citiți principiile noastre de moderare aici!