Procurorii DNA Oradea au dispus trimiterea în judecată, în stare de arest preventiv, a orădeanului Kovacs Mircea Ioan, lider al Sindicatului Naţional „Speranţa Auto” din cadrul grupului de firme Centrum/H.Essers România, în sarcina căruia s-a reţinut infracţiunea de luare de mită, în formă continuată. În rechizitoriu, procurorii anticorupţie au reţinut următoarele:
„Pe data de 5 februarie, inculpatul, lider de sindicat la grupul de firme Centrum/H.Essers, a pretins şi a primit suma de 20.000 euro de la un reprezentant legal al acestei societăţi comerciale (denunţător în cauză) pentru a semna Contractul Colectiv de Muncă la nivel de Unitate, varianta propusă de conducerea firmei. Primirea drept mită a sumei de 20.000 euro a fost disimulată într-un contract de împrumut, încheiat între firma Centrum şi angajatul Kovacs Mircea Ioan, în condiţiile în care obiectul de activitate al societăţii comerciale este exclusiv transportul intern şi internaţional”.
Procurorii DNA Oradea mai arată că pe data de 7 iunie, Kovacs ar mai fi pretins încă 24.700 euro pentru a încheia un nou Contract Colectiv de Muncă la nivel de Unitate favorabil patronatului, din care să primească un avans de 15.000 euro, restul de 9.700 euro urmând să-i primească după încheierea documentului.
Pe 15 iunie, inculpatul a fost prins în flagrant, înregistrat audio-video, după ce a primit suma de 15.000 euro din banii pretinşi în scopul menţionat mai sus. Dosarul va fi judecat la Tribunalul Bihor, DNA arătând că în această etapă se respectă prezumţia de nevinovăţie.
Mare contribuabil
Anul trecut, grupul Centrum Investiţii şi Centrum Transport s-a situat pe locul şapte în topul celor mai mari contribuabili ai Primăriei Oradea, plătind bugetului local 811.000 de lei ca impozite pe proprietăţi şi cotă-parte din impozitele pe salariile angajaţilor.
Din această perspectivă, e de înţeles interesul patronatului belgian pentru contractul colectiv de muncă.
Mai putem nota că denunţul managerilor de la Centrum la DNA a survenit după ce liderul sindical a reclamat la ITM, RAR şi Prefectură practici evazioniste şi de „muncă la negru”, rămânând ca autorităţile să verifice cât de realistic e faptul ca şoferi de tir pe curse internaţionale să aibă salariul minim pe economie.
De-altfel, varianta de contract colectiv propusă de membrii de sindicat prevedea dublarea salariilor, plata celui de-al 13-lea salariu şi sporirea diurnei cu 50%. În timp ce în varianta de contract semnat de Kovacs, majorările dispăreau. Totuşi, în timpul anchetei Kovacs şi-a susţinut nevinovăţia, afirmând că banii primiţi au fost un împrumut necondiţionat de semnarea contractului colectiv de muncă dorit de patronat.
Un punct de vedere al conducerii firmei Centrum ne-a fost promis pentru marţi, când se va reuni patronatul belgian la Oradea.
C.H.
Citiți principiile noastre de moderare aici!