În schimbul plăţii rovignietei, şoferilor ar trebui să li se asigure pe drumurile naţionale un grad de siguranţă mai mare decât cele de pe drumurile judeţene. Duminică însă, DJ Sudrigiu – Pietroasa era deszăpezit şi presărat cu antiderapant în timp ce DN 76 pe sectorul Oradea – Răbăgani era „alb-natur”. Ca atare, purtătorul de cuvânt al Serviciului Poliţiei Rutiere (SPR) Bihor ne-a informat că a fost amendată firma responsabilă de întreţinere DN-ui, şi anume CCCF Drumuri şi Poduri Timişoara.
Totodată, SPR Bihor a amendat şi CNADNR pentru menţinerea gradului de pericol prezentat de aşa-numitele alveole de calmare a traficului. Aceasta după ce luni, la o astfel de şicană de la ieşirea din Gepiu, un şofer de 48 de ani şi-a pierdut viaţa iar tânăra sa pasageră a fost rănită grav.
„Am informat repetat administratorii DN 79 despre pericolul reprezentat de aceste alveole. De această dată sesizarea a fost însoţită şi de o amendă pentru CNADNR”, ne-a declarat comisarul şef Dorin Sava, şeful SPR Bihor.
Alte două accidente mortale au avut loc, iarna trecută, la alveole de la ieşirea din Tarcea, pe DN 19.
Nu foarte iluminate şi nu întotdeauna curăţate de zăpadă, alveolele de la ieşirea din localităţi, pe DN 19 şi DN 79, prezintă pericol ridicat de accidentare, deşi rolul lor ar fi, teoretic, de prevenire a evenimentelor rutiere.
Luni, un şofer a murit după ce a acroşat o astfel de alveolă, la ieşirea din Gepiu, pe DN Oradea – Arad, iar pasagera sa a fost grav rănită. Iarna trecută, la alveolele de la ieşirea din Tarcea, pe DN Oradea – Satu Mare, s-au înregistrat două accidente mortale.
„Numărăm morţii”
„După numeroase adrese către Direcţia Poliţiei Rutiere din cadrul IGPR şi către administraţia drumurilor naţionale, CNADNR, noi numărăm morţii care se ciocnesc de aceste alveole prevăzute pentru prevenirea accidentelor. Ultima adresă trimisă la Bucureşti am însoţit-o şi de o sancţiune contravenţională pentru CNADNR. Noi nu am dat avizul pentru proiectul de reabilitare al DN 79. Constructorul Astaldi s-a retras. Nu ne rămâne decât să sancţionăm CNADNR”, ne-a declarat ieri comisarul Claudiu Ciuclea din cadrul SPR Bihor.
Mai putem nota că şi pe Centura Oradiei (zona străzii Ogorului) s-au produs accidente pe fondul acroşării alveolelor neiluminate noaptea. Doar că alveolele de pe Centură au rolul de încadrare pentru virajele spre alte străzi şi nu „pur preventiv”.
Pe contrasens cu CNADNR
În februarie 2012, la întâlnirea de la Oradea a şefilor Poliţiilor din România şi Ungaria, Jurnal Bihorean a ridicat problema insulelor de calmare a traficului. Aceasta fiindcă în Ungaria şicanele sunt doar pe sensul de intrare nu şi pe cel de ieşire din localităţi, când legea permite creşterea vitezei de deplasare.
„Din păcate, avizele Poliției Rutiere privind proiectele de infrastructură rutieră sunt consultative.
Avem o corespondenţă nu tocmai amiabilă cu CNADNR. Consider că există orgolii profesionale care ar trebui lăsate la o parte când e vorba de siguranța cetățeanului”, ne răspundea atunci şeful IGPR, chestor Liviu Popa, revenit între timp la şefia IPJ Bihor.
Tot atunci, comisarul şef Dorin Sava, şef al SPR Bihor, ne informa că „pentru orice reabilitare a unui drum european care traversează mai multe judeţe, lucrarea se proiectează, se aprobă şi se plăteşte de către CNADNR” şi că SPR Bihor a trimis sesizări la CNADNR privind faptul că alveolele de pe DN-uri ar trebui să oblige să reducă viteza doar şoferii care intră în localităţi.
Din păcate, proiectanţii nu au găsit de cuviinţă nici măcar să schimbe bordurile drepte cu unele oblice, astfel ca şoferii să aiba o şansă de redresare iar acroşajele să nu fie cu urmări foarte grave.
Citiți principiile noastre de moderare aici!