Administraţia Naţională de Meteorologie a emis o atenţionare cod galben de ninsoare, vânt şi ger pentru toată ţara, de joi seara şi până vineri la prânz. Referitor la vestul României, meteorologii prognozau că ploile se vor transforma în ninsori chiar de joi după-amiază.
La fel ca în toată ţara, municipiile din Bihor au fiecare un Comandament de Iarna responsabil de intervenţiile pentru deszăpezire sau la alte urgenţe provocate de condiţiile meteo.
Viceprimarul orădean Gheorghe Carp a atenţionat ieri că utilajele RER Ecologic Service vor ieşi pe străzi doar dacă stratul de zăpadă va depăşi cinci centimetri. „Dacă va fi nevoie vor ieşi. Dacă nu se justifică, municipalitatea nu le decontează motorina”, a precizat Carp, membru în conducerea Comandamentului de Iarnă pentru Oradea. RER ne-a informat ieri că are 27 de maşini şi utilaje pregătite de intervenţie cu clorură de calciu şi sare.
De starea drumurilor judeţene răspund firmele Selina (sectoarele Oradea şi Beiuş), Via Vita (sectorul Marghita), Ghenau (sectorul Aleşd) şi Crişana Construct (sectorul Tinca), care au semnat recent contractele cu Consiliul Judeţean Bihor.
De la Poliţia Rutieră
Poliţia Rutieră recomandă maxim de prudenţă şoferilor acolo unde carosabilul e acoperit cu polei, gheaţă, zăpadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică umedă. În condiţii de iarnă se circulă cu viteză redusă, se măreşte distanţa de siguranţă în mers, se utilizează luminile de întâlnire şi se evită manevrele în trafic (depăşiri, schimbarea benzii, frâne bruşte).
Autovehicolele trebuie echipate cu pneuri corespunzătoare, iar cele peste 3,5 tone obligatoriu se dotează cu lanţuri.
Se recomandă atenţie sporită la ieşirile din tronsoanele împădurite şi sate, la intrările şi ieşirile de pe poduri sau la încrucişările cu autovehiculele cu gabarit mare. Rafalele de vânt laterale modifică ţinuta de drum a maşinilor, direct proporţional cu viteza de rulare.
Se evită oprirea sau staţionarea în dreptul copacilor de pe marginea drumurilor.
Recomandabilă este şi verificarea antigelului, lichidului de parbriz, lichidului de frână, a presiunii din anvelope şi a sistemului de încălzire. Pe lângă trusa de prim-ajutor obligatoriu, nu strică la drum lung şi o pătură, şosete groase, cizme, mănuşi, racletă de zăpadă, lopată, lanţuri şi cablu de tractare.
Totodată, e bine să aveţi tot timpul o rezervă sporită de combustibil în rezervor.
Dacă aveţi ABS amintiţi-vă că pe polei sistemul cere o distanţă mai mare decât cea obişnuită pentru a opri. ABS-ul nu opreşte autovehiculul mai repede, ci mai sigur. Dar, pe de altă parte, blocarea roţilor duce la pierderea din controlul asupra direcţiei de deplasare. Sub 7 grade Celsius, pneurile devin dure şi îşi pierd din aderenţă. Se recomandă frânarea în linie dreaptă.
C.H.
Citiți principiile noastre de moderare aici!