UPDATE 6.12.2023
Consilierii județeni i-au dat un cec în alb lui Ilie Bolojan, prin votul unanim pe proiectul președintelui CJ de a subvenționa zboruri pe relația Oradea – Varșovia. Inițiativa a trecut de plenul CJ Bihor cu intervenții neutre din partea opoziției PSD. Sergiu David a cerut să afle, de fapt, la ce sumă s-ar ridica subvenția pe care CJ Bihor o va plăti în această afacere.
A primit un răspuns de genul „cât va fi nevoie”, dar chiar și așa, a votat inițiativa, cot la cot cu toți consilierii județeni. Înainte de vot, Bolojan și-a prezentat argumentele pentru această afacere. A spus că 2023 a fost anul construcțiilor pe aeroport și că următorii 2, 3 ani vor fi dedicați efectiv realizării conectivității, astfel încă „să se dezvolte biznisurile și turismul”, în Oradea și Bihor.
A mai zis că această conectivitate trebuie acoperită prin legătura strânsă cu capitala – care s-ar rezolva prin pachetul licitat de Air Oradea – și conectarea la un hub european, acesta ar fi Varșovia, care e bine conectată cu Canada, SUA, Asia și Europa. Bolojan a insistat că s-a inspirat din modelele altor orașe, precum Ostrava, care are aceste servicii spre Viena sau Munchen.
Despre mecanismul de subvenționare, Bolojan a spus că compania va vinde biletele în sistem comercial. „Daca avionul zboară plin, cofinanțarea va fi redusă sau spre zero. Dacă aceste zboruri nu vor fi profitabile, CJ își va asuma să acopere diferența de cheltuieli trimestrial”. Din partea Opoziției, Sergiu David a cerut să știe care e „scenariu de angajare a bugetului Consiliului Județean”.
Bolojan s-a ferit să avanseze vreo cifră, a spus doar „Consiliul Județean Bihor are capacitatea financiară în parteriat cu PMO să susțină acest proiect” și a precizat că CJ a făcut economii de 6 milioane de euro doar din disponibilizări. De asemenea, Bolojan consideră că „există capacitatea pentru ca aceste zboruri să se consolideze și să fie viabile fără susținere. Dar și dacă ar trebui susținute, conectarea la unul sau două hub-uri europene e o necesitate de dezvoltare”.
Știre initială
Înainte ca licitația Air Oradea să fi ajuns la final, Consiliul Județean Bihor lansează un alt proiect pentru a aduce activitate pe Aeroportul din Oradea, de data aceasta fără un buget prestabilit.
[eadvert]
Propunerea cu care vine președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, în fața consilierilor întruniți pentru o ședință extraordinară se referă la lansarea unei licitații pentru instituirea unui serviciu public aerian pe ruta Oradea – Varșovia, subvenționat de județ.
Consilierii au de votat „Proiectul de hotărâre privind impunerea unei obligații de serviciu public în ceea ce privește serviciile aeriene regulate între aeroportul din Oradea și aeroporturile din Varșovia, conform art. 16 și art. 17 din Regulamentul (CE) nr. 1008/2008”.
Perioada contractului ar fi din 1 iunie 2024 până în mai 2028, frecvența curselor ar fi de patru pe săptămână, la ore care să asigure maximă conectivitate cu zborurile de pe aeroporturile din Varșovia.
„Cumpărătorul (CJ Bihor n.r.) va plăti ofertantului câștigător o compensație conform contactului. În plus, ofertantul câștigător va avea dreptul de a reține veniturile din vânzarea de bilete și orice alte venituri din vânzări, inclusiv cele din servicii auxiliare sau publicitate”, se arată în caietul de sarcini.
Pretenția CJ Bihor este la minimum 416 de zboruri în intervalul stabilit, cu numărul minim de 75 locuri pe cursă.
Caietul de sarcini spune că „prețul biletelor va fi stabilit unilateral de ofertant”.
Sub capitolul capacități minime necesare, CJ Bihor cere ca ofertantul să aibă minim 50 de avioane jet în proprietate sau închiriate și, în caz de avarie, să asigure un avion înlocuitor pe cursa de la Oradea, în cel mult 12 ore.
De asemenea, trebuie să aibă minim 15 ani experiență, cu activitate neîntreruptă în acest interval și să fi transportat deja 10 milioane de pasageri, în cei 15 ani.
În argumentarea motivului pentru care șefimea CJ Bihor a optat pentru Varșovia se arată că aeroporturile din capitala poloneză sunt cel mai mare hub de transport aerian din Europa Centrală și de Est, asta ar asigura conectivitate mai bună cu restul lumii.
Trimite articolul
XVai de capul vostru… Deci dam 150 euro pe un zbor de Varșovia că să prindem Ryanair către Milano cu 10 euro.
-
de pe Varsovia poti zbura mai oriunde in lume. Cat despre Milano, sunt aproape convins ca vom zbura de pe Oradea. Ai sa vezi, daca poti vedea….
-
Oradea e bogata are cel mai mare buget. 150 euro e nimic
Oradenii platesc sa aiba curse aeriene de pe aeroportul fantoma. In care au sifonat milioane de euro fara nici o perspectiva viabila.Platim de fapt de 3 ori : investitia, operatori si …bilete :)! Asta da dezvoltare ! Chiar nu ne trezim ?
Acum realizați, sper, ce himera era Air Oradea. Un proiect pe măsura vanitatii celui care l-a lansat.
Disperare maximă la Bolo & co. Anul viitor vin alegerile.
Nebunia continua….
Parca ii si vad pe aia din varsovia cum o sa abandoneze tot, ca sa vina sa vada oraselul ce se crede metropola, hahahaha
PS: Din ciclul “doar in oradea se face”: https://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-26732676-foto-cum-arata-pasajul-europa-unita-pentru-care-primaria-sectorului-4-cheltuit-circa-85-milioane-lei.htm
Tot la costurile de operare se rezuma totul, altfel ai Viena la 500 (nu 800), care la conectivitate e superior dar e in alta liga.
Acum avem ce ne dorim, putem merge in vacanta in Polonia.
Varsovia?! bata-ne “polonejii”. Mai bine ne-am concentra eforturile doar pt transport cargo. partea de calatorie pasageri este si va ramane un esec total. din pacate
-
La terminslul cargo doar camionele vin , avioane cargo deloc..alt proiect marca Bolovan care e esuat
Ma intreb cine circula pe ruta Varsovia- Oradea … si de ce sa plateasca toti cetatenii , mai ales cei care nu circula, biletele unora? Sponsorizarile astea de le Priamrie sau Consilul Judetean sper ca intelegeti ca le faceti tot voi, fraierii, nu primarul sau presedintele din fonduri proprii!!!
Ar trebui interzise practicile de genul. Daca nu e trafic de ce sa sifonez 3.000.000 euro? Ne trezim dupa 20 de ani dupa Cluj si debrecen va vrem aeroport … prea tarziu.
Nu suntem in stare de 4 autobuze pe Cluj-Oradea in locul trenurilor pe care CFR le scoate din 10 dec. … noi visam avioane ….
Deștepților :ce cursă vă trebuie la Varșovia? Poate aveți voi interese pe acolo! În loc cursă la Paris unde pleacă foarte mulți din Bihor și suntem obligați să plecam la Cluj sau la Debretin. Dumnezeu să vă de-a înțelepciune că, Doamne mult va mai trebuie. Voi înființați curse nerentabile după care le închideți, FIIND NERENTABILE.
-
de acum incolo vei pleca din Varsovia spre restul destinatiilor 🙂
Ar fi mai utile curse regulate spre Frankfurt, asa ar fi legaturi cu aproape orice destinatie.
-
Lufthansa nu este interesat. Au deja destinatii in jur (Sibiu, Cluj, Timisoara). LOT (Polonez) este foarte OK si o compania destul de mare. Varsovia Chopin este un aeroport mare si modern cu multe legaturi. Mai departe LOT ofera bilete destul de ieftine. Ryanair sau Wizzair nu sunt deloc ieftine. Au o gramada de trucuri ca sa creasca tarifele. Mai departe, nu au de gând ca sa ramane pe un aeroport mic. Dupa ce au consumat subventia de la un oras, plec….
Cine a inventat prostia asta ar trebui bagat la puscarie
Asa zboara si Hisky la Malaga de la Cluj. Merge la Bucuresti si de acolo la Malaga. 9 ore dureaza si costa 435 euroZbor de noapte la intoarcere.
De ce nu Oradea Reykjavík?
Comisionul e mai mare…
-
cosmodrom nu face?
Fiecare ar vrea zbor pe unde le este neamurile,eu aș dori un zbor Oradea Ceica sa nu m-ai pied timpul pe sosea aglomerate
-
bine punctat 🙂
Prima datra cand am citit stirea mi s-a parut o greseala a CJ. Nu am zburat niciodata de pe acest aeroport, asa ca nu aveam nici o informatie. Insa, la cate zboruri / destinatii opereaza, cred ca e un hub interesant pentru legaturi cu restul lumii. Un Munchen, Frankfurt, Istanbul normal ca sunt mai interesante, insa si costurile sunt altele… Iar Lot nu e o companie de 2 lei…
Zborurile de azi de pe acest aeroport. Nu arata rau defel….. https://www.lotnisko-chopina.pl/en/arrivals.html#tab2
-
Dl Adi, aveți dreptate. E cam ocolitor pt bihoreni, căci e la nord, și cred ca puțini au treabă la Vilnius sau Talinn, dar…legături excelente, aeroport supercivilzat, iar LOT este alt film. Cam cât de 35 de TAROM (din pacate). Iar Polonia chiar merită vizitata. Nu neapărat Varșovia, dar Cracovia, Gdansk și câte altele. Cat sunt de critic la adresa lui Flinstone, nu e o idee rea.
O sa vina cei din Varsovia sa viziteze Oradea , sa vada ce e dezvoltarea. Nu orasul ala al lor, in care nu s-a facut nimic dupa 89, care arata ca in vremea sovietica
-
Ce prostii. Polonia s-a dezvoltat enorm.
Cand unele orase mari care au milioane de contribuabili delcara falimentul voi faceti costuri fara sa aveti un plan de recuperare a investitiilor. Cum doamne sa bagi bani nelimitat intr-o afacere care nu aduce profit? Ar trebui sa se schimbe legistlatia si cei care sunt alesi sa raspunda pentru ce hotarari iau cu averea personala pentru pagubele ce le fac poate asa au sa fie constienti ca banul public nu este o joaca care o poti face la un cazinou in o noapte si dupa care toti ceilalati suporta distractia alesului.
De ce Varșovia?? Nu o sa mearga nimeni!parca din alte orase mari nu sunt zboruri spre SUA. Cand toti oamenii cerem in comentarii zboruri spre Paris, Basel, München, Madrid, Barcelona, Milano voi ne dati spre Varșovia!! Tren spre Cluj nu va mai fi pana in 2026!! Era singurul aeroport la care mai mergeam pentru ca au zboruri. Acum nici acolo nu se va putea numai daca ai masina. Si debrecen are putine opțiuni. Ramanem blocați in oradea efectiv 😐 bine ca avem aeroport, felicitari, ce sa zic 🙂
-
Varsovia are zbor direct spre Toronto, Canada. Budapesta nu are zbor direct spre Toronto asa ca, Varsovia, e o solutie buna pentru romanii plecati in Canada si pentru rudele lor.
-
Tu poti sa stai acasa linistita !
Nu mai trebuie sa te plangi in acest fel. Cum ai dori sa fie modernizata calea ferata dintre Oradea si Cluj daca se circula in acelasi timp pe ea ??
Sau le sugerezi sa faca prima data o alta cale ferata care sa fie functionala, abia apoi sa se apuce sa o modernizeze pe actuala ??!!
Cum vrei sa largeasca defileul pe la Vadu Crisului , cum sa faca tunelele alea prin care trece trenul de pe vremea austro ungarilor , mai largi ? Daca in acelasi timp trece si trenul prin ele ?
Esti femeie si separe ca doresti ca sa dovedesti ca vorba veche cu …. parul lung dar mintea scurta are sustinere si azi, precum si in viitor .
Imi pare rau, stai jos !
DOI !!
Total gresit … ne bazam pe mareld hub de legatura din Varsovia 😉 🙂 🙂
Sovinul sef a ales Varsovia, va pleca gol si va venii la fel. Daca alegea Budapesta, avioanele plecau pline si veneau tot pline, multi vin din Spania, Italia, Franta, etc. prin Budapesta. Sa nu mai zic ca aeroportul Budapesta a luat 9 ani la titlul de cel mai bun aeroport european…
-
Esti ungur, clar.
Numai tu puteai sustine cauza Budapestei.
Esti la fel de șovin asa cum il acuzi tu pe Bolo.
Cati bani mai poate risipi idiotul asta fara sa raspunda penru ei?
2mil euroi ciuperca, nimeni nu a patit nimic.
In orice tara civilizata doar pentru asta ar fi stat la mititica 200 de ani.
Incredibil.