Probleme mari constatate la service-urile auto din Bihor. Acestea au fost evidenţiate de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Bihor în urma controalelor în luna noiembrie 2016.
„În timpul acţiunii tematice de control au fost verificaţi 29 de operatori economici. Au fost constatate abateri la 25 dintre aceştia şi au fost întocmite 25 de procese-verbale de constatare a contravenţiei prin care s-au aplicat sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 72.000 lei”, informează Giani Bura, inspector şef adjunct CJPC Bihor.
Deficienţe
Unele dintre service-urile auto nu aveau un regulament de ordine interioară cu reguli care trebuie respectate de consumatori pentru a li se asigura securitatea, cu reguli care trebuie respectate de operatorul economic privind realizarea unui inventar al bunurilor lăsate în maşină. Altele nu aveau specificată modalitatea de despăgubire a consumatorilor în stuaţii care necesită acest lucru şi nici obligativitatea solicitării acordului consumatorului la orice intervenţie despre care nu a fost informat la momentul încheierii bonului comandă.
Alte deficienţe constatate au fost: neafişarea listei serviciilor prestate şi a tarifelor aferente practicate, diferenţiat pe fiecare fază de lucru; neafişarea informaţiilor privind caracteristicile esenţiale ale serviciilor prestate; lipsa bonurilor comandă sau completarea necorespunzătoare a acestora. Au fost sancţionate service-uri care nu acordau garanţie legală pentru lucrările efectuate şi pentru neafişarea Certificatului de înregistrare la Registrul Comerţului şi a plachetei TELCONS.
Protecţia Consumatorilor Bihor oferă consumatorilor sfaturi la prezentarea autoturismului în service. „Înainte de a lăsa autoturismul într-un service, asiguraţi-vă că acesta funcţionează legal şi este autorizat de RAR pentru această activitate. Orice operator economic are obligaţia să afişeze în unitate autorizaţiile şi certificatul unic de înregistrare la Registrul Comerţului, din care să reiasă profilul de activitate pentru care este autorizat să funcţioneze”, transmite Giani Bura.
Înainte de a lăsa autoturismul în service, consumatorul trebuie să se informeze în prealabil asupra tarifelor şi să solicite un deviz estimativ al intervenţiei. Service-urile sunt obligate să afişeze preţurile cu TVA într-o manieră vizibilă şi lizibilă.
Devizul de lucru sau nota de comandă trebuie să conţină: descrierea precisă a lucrărilor care se vor efectua; costul manoperei; lista şi costul pieselor de schimb necesare; termenul de reparaţie; durata de valabilitate a devizului; garanţia acordată pentru piese şi pentru manoperă. „Păstrarea bonului fiscal este obligatorie, atât pentru garanţia produselor, cât şi pentru evantualele reclamaţii”, precizează şeful CJPC Bihor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!