Şerban Borda, directorul artistic al Trupei Arcadia, îşi dorea ca pe data de 1 iunie să ofere copiiilor spectacolul „Apolodor, pinguinul călător”, care încă se joacă. Din cele 18 spectacole ale teatrului a identificat patru care pot fi adaptate noilor condiţii, unul care se poate face, încă două spectacole fiind în lucru.
„Apolodor, pinguinul călător” ar fi fost un cadou de Ziua Copilului, doar că filmările pe care le are teatrul sunt filmări „de serviciu” realizate în timpul unei reprezentaţii, cu o cameră sau două camere. Aceste filmări sunt pentru studiu sau pentru a fi trimise la diferite festivaluri, şi nu sunt de cea mai bună calitate. Din acest motiv, Şerban Borda şi-ar fi dorit o filmare mult mai bună la acest spectacol, cu mai multe microfoane şi cu lumina adaptată. Planul era să se filmeze în această săptămână, ca operatorul să aibă timp să editeze şi luni să poată fi difuzat spectacolul.
În contextul realizării acestei filmări, Şerban Borda aminteşte că în Monitorul Oficial Nr. 435/22.V.2020, în Ordinul comun al Ministerului Sănătăţii şi al Ministerului Afacerilor Interne se face o referire la vorbitorii în public care sunt exceptaţi de la purtarea măştii în spațiu public închis și la locul de muncă, pe toată durata prezenței în aceste spații, cu condiția respectării distanței de 3 metri între aceștia și alte persoane, doar în cazul în care nu se află mai mult de 16 persoane în incintă. „Eu ca actor mă consider vorbitor în public şi nu văd de ce nu aş fi sub umbrela asta. Bineînţeles că nu suntem absurzi.
Am respectat şi respectăm toate normele impuse, de la dezinfectare, la luat temperatura, aerisirea spaţiilor, absolut tot. Ideea noastră nu e să fim exemplu de cum nu se face, ci de cum se face, pentru că nu putem la nesfărşit să stăm în case şi pe Zoom. Cea mai mare parte din meseria noastră înseamnă repetiţii, pe care publicul nu le cunoaşte. El vede produsul final, spectacolul. Ideea noastră era să putem repeta, pentru că după părerea mea ne încadrăm la vorbitori în public. Nu cred că numai politicienii sau realizatorii de emisiuni TV se includ aici, cred că şi actorii intră sub această umbrelă. Dar ca totul să fie sigur, am cerut părerea DSP”, spune Şerban Borda.
Răspunsul DSP
Direcţia de Sănătate Publică Bihor informează că a primit o solicitare pentru desfășurarea de activități culturale din partea Teatrului Regina Maria în data de 22 mai 2020 și la care s-a transmis răspuns. DSP precizează că măsurile care se aplică în prezent pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID, specifice stării de alertă, în domeniul cultural sunt cuprinse în Legea nr.55/2020 care la Art. 44. Alin. (1) prevede: «Pe durata stării de alertă, activitatea instituţiilor muzeale, a bibliotecilor, librăriilor, cinematografelor, studiourilor de producţie de film şi audiovizual, a instituţiilor de spectacole şi/sau concerte, a centrelor şi/sau a căminelor culturale şi a altor instituţii de cultură, precum şi evenimentele culturale în aer liber şi festivalurile publice şi private se vor putea desfăşura potrivit unor regulamente ce prevăd măsuri de protecţie sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului culturii şi al ministrului sănătăţii» -respectiv Ordinul comun Ministerul Culturii/Ministerul Sănătăţii nr. 2855/830 din 2020 privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 şi pentru asigurarea desfăşurării activităţilor în condiţii de siguranţă sanitară în domeniul culturii care include precizări suplimentare în ceea ce privește activitatea muzeelor, galeriilor de artă și bibliotecilor. „În consecință, în absența unui cadru legislativ permisiv, efectuarea activităților culturale (cu excepția activității muzeelor, galeriilor de artă și bibliotecilor) nu își găsesc în acest moment cadrul de aplicabilitate în condiții de siguranță”, anunţă DSP Bihor.
Contactată de JB&Bihon, şefa DSP Bihor, Daniela Rahotă precizează: „Conform ordinului dat de ministrul Sănătății, până la apariția altor normative se pot face repetiții, cu respectarea restricției vizând prezența a maxim trei persoane împreună”.
Ar fi posibil acest lucru, dar Şerban Borda spune că din răspunsul primit de la DSP nu reiese asta, iar din acest motiv teatrul se află între ciocan şi nicovală. „Nu sunt norme făcute pentru actori. Adică, Ministerul Culturii a făcut nişte norme care se referă doar la muzee, galerii de artă şi biblioteci. Pe noi şi pe Filarmonici ne-au uitat, nu înţeleg de ce. Mă deranjează că pe noi ne-au lăsat deoparte şi nici măcar nu ne-au încadrat la vorbitori în public. Noi suntem, în momentul ăsta, ai nimănui”, spune Şerban Borda.
Măcar spectacole în aer liber
Actorii sunt conştienţi că nu se vor întoarce prea repede pe scenă. Dar au o speranţă că în scurt timp vor putea juca măcar în aer liber. „Chiar avem nevoie să jucăm. Pentru noi meseria asta e ca un drog”, spune directorul artistic. Repetiţiile ar fi fost utile şi pentru a se putea adapta noilor condiţii. Din toate spectacolele s-au identificat doar câteva care se pot adapta. Asta înseamnă că trebuie schimbată toată mişcarea scenică ca să se poată păstra tot timpul distanţa între partenerii de scenă, lucru nu foarte uşor de realizat.
Despre toate astea se discută pe Zoom, se fac planuri şi schiţe, dar până nu se repetă pe scenă nu se poate intra direct în spectacol. „Sunt lucruri pe care publicul nu le ştie, pe care cei de la DSP bineînţeles că nu le ştiu, iar cei din Ministerul Culturii poate le ştiu sau poate le-au uitat. Nu vreau să mă plâng, dar eu văd ce e în tramvaie şi în autobuze… Noi putem să ne organizăm în aşa fel încât să fie doar doi actori într-o anumită perioadă de timp, să respectăm tot la un risc aproape de zero. Dar în momentul ăsta nu putem să ne facem meseria aşa cum am dori pentru că nu sunt nişte norme. Şi nu pot să acuz nici DSP, nici ministerul. Suntem pur şi simplu uitaţi. Nici nu ştii către cine să araţi cu degetul pentru că nimeni nu-şi asumă responsabilitatea. De aici vine nemulţumirea noastră”, explică Şerban Borda. În plus, dacă nu încep repetiţiile pe scenă, va fi nevoit să ţină mai departe în şomaj tehnic tehnicienii, când în spatele unui spectacol e de fapt „o adevărată uzină”.
Ţinând cont că în mod normal în luna iunie s-ar fi încheiat stagiunea, dacă li s-ar da voie să joace afară, Şerban Borda ar fi pentru o stagiune estivală. „Noi de două luni şi ceva stăm în casă. Cred că am avea public care să vină la spectacole în aer liber, bineînţeles respectând absolut toate normele de siguranţă”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!