Seminar foarte interesant la Camera de Comerț și Industrie (CCI) Bihor. Persoanele fizice, dar şi reprezentanţii firmelor prezente au aflat detalii de la sursă despre paşii care trebuie urmaţi în vederea începerii unei afaceri, noutăţile fiscale legislative, relaţiile de muncă, Strategia Transfrontalieră Integrată, şi programele de finanţare 2014 – 2015. Acestea au fost prezentate în cadrul workshop-ului „START-UP & BUSINESS”, organizat în cadrul proiectului BHB – Sustainable Development Business Center, HURO/1101/175/2.1.1.
Despre paşii care trebuie urmaţi în vederea începerii unei afaceri a oferit explicaţii Mihaela Secară, consilier în cadrul CCI Bihor. A urmat Marius Fandly, şef administraţie adjunct la Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Bihor, care a vorbit despre sistemul fiscal din România, despre ultimele noutăţi legislative în domeniu, dar şi despre noul Cod fiscal.
Directorul economic al CCI Bihor, Mina Giurea, a oferit ultimele informaţii despre Codul muncii şi relaţiile de muncă. Despre programele de finanţare 2014 – 2015 a dat detalii Ramona Tăciuleţ, consilier în cadrul SC Crius SRL.
Oficiile de gazdă au fost făcute de către Constantin Badea, directorul executiv al CCI Bihor. Acesta a vorbit despre proiectul BHB, care a fost prelungit cu un an, dar şi despre cele două divizii din cadrul proiectului: responsabilitate socială şi divizia energetică, în cadrul cărora se oferă consultanţă gratuită pentru cei interesaţi. „Este pentru prima dată când Codul fiscal a fost dezbătut cu mediul de afaceri. Este prima dată când nu se încalcă termenul, find gata cu şase luni înainte de aplicare şi vin nişte politicieni şi îşi bat joc de el”, a declarat Constantin Badea, vizavi de respingerea Codului fiscal de către preşedinte.
Înfiinţarea unei afaceri
Mihaela Secară a prezentat care sunt cei zece paşi pentru înfiinţarea unei afaceri. Primul pas este alegerea numelui, urmat de alegerea formei juridice. Alegerea obiectului de activitate este pasul trei, iar pasul patru – elaborarea planului de afaceri. Stabilirea sediului social este pasul cinci, urmat de stabilirea asociaţilor şi administratorului. „Orice afacere are nevoie de un contabil, identificarea contabilului fiind următorul pas”, a precizat Mihaela Secară. Urmează decizia dacă firma va fi sau nu plătitoare de TVA, pregătirea unui capital minim de pronire şi întocmirea dosarului pentru înregistrare.
În vederea constituirii PFA, II sau IF sunt necesare mai multe documente: formulare (cereri, declaraţii, înregistrare fiscală), dovada verificării disponibilităţii şi rezervării denumirii, copie a actului de identitate, sediu (contract de închiriere, acord asociaţie de proprietari şi vecini direct afectaţi), ultima diplomă de studii, documente din care să reiasă pregătirea profesională, specimen de semnături şi pentru IF – acord de constituire încheiat de membrii familiei şi procura specială pentru reprezentantul IF.
În cazul constituirii unei societăţi comerciale sunt necesare: rezervare de denumire, actul constitutiv, declaraţie pe propria răspundere a asociaţilor şi administratorului, dovada depunerii capitalului social, sediu, specimen de semnături, declaraţie notarială pentru cetăţenii străini (care înlocuieşte cazierul fiscal) şi copii ale actelor de identitate.
Planul de afaceri
„Planul de afaceri este un element important atât pentru promovarea unei firme noi cât şi la lansarea unui proiect într-o firmă existentă”, a subliniat consilierul CCI Bihor. Planul de afaceri include „cum” şi „de ce” va fi înfiinţată precum şi „unde” intenţionează să ajungă această afacere.
Întocmirea unui plan de afaceri are mai multe motive principale. În primul rând, oferă „harta” care ghidează traseul antreprenorului şi ajută antreprenorul să obţină finanţarea. De semenea, informează despre fondurile de investiţii şi capitalul de lucru necesare antreprenorului pentru afacerea lui şi modul de obţinere a acestora. Planul de afaceri îl ajută pe antreprenor să înregistreze şi să analizeze concurenţa.
Planul de afaceri trebuie să includă date despre întreprindere: descrierea intreprinderii şi a produselor acesteia, marketing, piaţă şi concurenţă, utilităţi, locul de instalare, forţa de muncă, etc, preum şi date financiare.
Planul de marketing este un alt element important al demarării unei afaceri. „Rolul marketingului în succesul companiei este deosebit de important, deoarece se referă la partea cea mai importantă a vânzărilor, promovarea eficientă şi stabilirea corespunzătoare a preţurilor produselor pe care le vinde”, a consluzionat Mihaela Secară.
Citiți principiile noastre de moderare aici!