Pasiune, muncă și curaj. Acestea sunt secretele succesului olimpicilor de la Colegiul Național „Onisifor Ghibu” din Oradea. Alex Topai și Adelina Beatrice Cordovan au luat locul I la etapa națională a Olimpiadei de Geografie, respectiv la Olimpiada Națională de Limba și Literatura Rromani maternă. Alex a reușit să se califice și în lotul național care va reprezenta România la etapa internațională a Olimpiadei de Geografie.
[eadvert]
Tinerii liceeni spun că nu există o rețetă universală care poate fi aplicată în cazul reușitei la aceste competiții, dar sunt câteva ingrediente de bază, pe care fiecare elev ar trebui să le pună în practică. Și cum cele mai bune sfaturi vin întotdeauna de la cei care au mai trecut prin astfel de experiențe, redactorul Jurnal bihorean&bihon.ro i-a întrebat care sunt calitățile unui elev care a obținut locul I la etapa națională a unei olimpiade.
De la atlase la olimpiadă
Alex Topai și-a descoperit pasiunea pentru geografie încă de la grădiniță, când, alături de părinți, răsfoia atlase și enciclopedii. Deși este elev în clasa a X-a la profilul matematică-informatică, el a ales să concureze cu alți colegi de-ai săi la cea mai dragă materie: geografia.
„Nu cred că a fost un moment special în care să fi început. Tot timpul mi-a plăcut geografia, iar când am fost mai mic, cărțile pe care mi le luam de obicei erau atlase. Îmi plăcea foarte mult să citesc. Pasiunea a continuat și în ciclul primar și în gimnaziu. În gimnaziu am fost la concursuri de geografie, precum Terra. Acolo am început să mă pregătesc serios. În clasele a VIII-a și a IX-a a venit pandemia și nu am mai putut participa. În acest an, am avut ocazia să iau parte la etapa națională, pentru care m-am pregătit temeinic”, a dezvăluit Alex.
Acesta este atras mai mult de geografia umană, unul dintre sub-domeniile principale ale geografiei, care studiază procesele ce au loc atunci când omul interacționează cu mediul înconjurător (lumea, popoarele, comunitățile și culturile). Principalele ramuri ale geografiei umane sunt geografia economică, geografia resurselor, geografia culturală și demografia.
„Îmi place mai mult geografia umană, pentru că include și o parte din istorie, iar eu sunt fascinat și de istorie. Mie îmi place să învăț și să descopăr lucruri despre fiecare țară, despre istoria ei, despre ce se întâmplă pe plan politic, geopolitică adică. Aceasta mă atrage foarte mult”, a mărturisit el.
Fiecare probă a olimpiadei a fost dificilă, spune el. Cea care le-a întrecut pe toate a fost proba practică.
„Materia a fost destul de stufoasă. Au fost subiecte chiar și din capitole care au fost scoase din cauza pandemiei. După proba practică, am avut o probă pe teren, unde ne-au plimbat prin București, a trebuit să luăm notițe și să fim atenți la tot ce ni se explica. Mie mi s-a părut o probă obositoare. Ne-am plimbat trei ore prin București, era și cald, era și multă lume, iar noi trebuia să fim atenți la toate. Aceasta mi s-a părut cea mai grea”, a mai spus el.
Îndrăgită de elevi
Profesoara Camelia Timofte este cea care l-a pregătit pe licean încă din clasa a V-a. Tânărul s-a calificat în lotul național al României și se pregătește pentru etapa internațională a Olimpiadei de Geografie.
Metoda de predare a Cameliei Timofte este foarte îndrăgită de copii. Cu o experiență de peste 25 de ani la catedră, profesoara Timofte a căutat mereu metode interactive a de a-și transmite materia.
„Trebuie să le vezi ochii! Dacă vezi că le sclipesc ochii, înseamnă că le place ce le spui. Și după 25 de ani de învățământ, mi-am format niște tehnici de predare, știu pe ce să mă axez, indiferent că le predau continente sau că le vorbesc despre țara noastră: Mi-am dat seama cam ce le place copiilor și după aceasta merg. Dar, repet, văd în ochii lor și astfel mă ghidez”, a declarat Camelia Timofte.
Profesoara a găsit la Alex o sclipire, o cultură imensă combinată cu inteligență.
„Foarte puțin a trebuit să-l ghidez. El este foarte pasionat. Geografia este o materie interdisciplinară. Dacă nu știi fizică, istorie, chimie, biologie, nu poți să înțelegi geografia, ci o înveți pe de rost. Ori, el le avea acestea toate și eu doar a trebuit să le leg. Atât. Nu am pornit cu el de la zero. El are foarte multe pasiuni, iar eu sunt onorată că a ales geografia pentru olimpiadă”, a spus profesoara de la Ghibu.
Locul I la rromani
Adelina Beatrice Cordovan, elevă în clasa a XI-a la profilul Filologie Intensiv Engleză, a obținut locul I la Olimpiada Națională de Limba și Literatura Rromani maternă. Beatrice este de etnie rromă și este pasionată de mică de limba sa maternă. Tatăl ei a învățat-o, pe lângă dialectul vorbit în comunitate, și limba literară. Profesorul Ionel Cordovan, tatăl olimpicei, este și cel care a pregătit-o.
„Studiez limba rromani din clasa a II-a. Practic, sunt în anul X de studiu și am încercat să devin cât mai bună. Nu mulți reușesc să vorbească limba literară, ci sunt influențați de dialect. Astfel, tatăl meu a încercat să mă trimită la olimpiadă încă de când eram mică. Din clasa a VII-a am avut ocazia să particip la olimpiada națională. În clasele a VII-a și a VIII-a am participat, după care a venit pandemia. Acum, sunt bucuroasă că la finalul liceului am reușit să particip și chiar să iau locul I”, a spus Beatrice.
Ea consideră că atât cântecele, cât și literatura și teatrul rrom sunt foarte frumoase, în ciuda imaginii pe care societatea o are față de acest popor.
„Este foarte diferită de limba română. Eu cred că este important să știm de unde venim, în același timp cu limba pe care o vorbim”, este de părere tânăra.
Elevii de la CN „Onisifor Ghibu” au făcut cinste județului nostru și la olimpiada națională de istorie. Indrie Patrik, din clasa a X-a, a obținut mențiune I, fiind pregătit de prof. Luminița Fesnic. La aceeași competiție, Roxana Nistor a luat mențiune II. Eleva este în clasa a IX-a și a fost pregătită de prof. Livia Ivan.
Prof. Iulius Timar, directorul Colegiului Național „Onisifor Ghibu”, i-a felicitat pe elevi și pe profesorii care i-au pregătit, spunând că au obținut rezultate pe măsura muncii lor.
„Mă bucur foarte mult de rezultatele elevilor, apreciez în mod deosebit munca colegilor profesori și sper ca la anul să avem mai multe locuri la faza națională”, a spus Iulius Timar.
Trimite articolul
XPentru a obține asemenea performanțe trebuie efort și multă muncă . Felicitări, sunteți niște copii și tineri minunați, demni de laudă.
Multă considerație și celor care v-au îndrumat, sprijinit și v-au fost alături :părinți, familie, învățători, profesori, mentori.
Exemplul vostru ar trebui urmat de cei cu pretenții dar care nu învață, cei care sunt sunt niște elevi submediocri dar îi urăsc pe cei care învață, de cei agitați, tupeiști și nesimțiți la clasă, pe stradă și acasă, pe cei needucați sau nesupravegheați de părinți dar cu ,,scuza” unei educații ,,moderne” când vorbim de fapt de părinți reduși intelectual sau puturoși, care nu realizează că ei ,,cresc’ niște posibil viitori infractori.