Manifestarea de luni a fost ultima actiune demarata în cadrul unui proiect intitulat „Problematica protejarii monumentelor de arhitectura din zone istorice”. Chiar daca numarul celor prezenti nu a fost la nivelul asteptarilor organizatorilor, nu au lipsit cei cu adevarat interesati de arta secession, tema întâlnirii de luni seara.
Cele patru documentare prezentate au avut rolul de a pune în valoare monumente arhitectonice realizate la început de secol XX în Oradea si în Arad.
Oradea de ieri si de azi
Gheorghe Lanevschi, directorul Muzeului din Arad, a prezentat într-un film documentar – care a primit chiar o mentiune la cea de-a V-a Sesiune secession, din 1997 – cele mai reprezentative monumente secession din Arad.
Grandoarea acestor imobile din urbea de pe malul Muresului se poate lesne observa, chiar daca starea lor actuala ar necesita numeroase reconditionari.
Despre cei mai înfloritori ani ai arhitecturii oradene a „vorbit” un filmulet de arhiva, de la începutul anilor 20, în care s-a putut observa un fragment dintr-o zi obisnuita a orasului. Cel de-al treilea film prezentat apartine doamnei Rodica Hârca, istoric la Muzeul Tarii Crisurilor.
Aceasta a încercat sa adune material cu cele mai reprezentative monumente seccesion oradene. În prima faza, a fost surprins cel mai complex monument: Pasajul Vulturul Negru. Pe lânga complexul Vulturul Negru au fost evidentiate si celelalte palate ale orasului, care reprezinta acum cartea de vizita a Oradiei.
Ultima parte a serii de film documentar a fost dedicata pavimentelor secession, un material din 1999, la care au lucrat specialistii Hochhauser Ronald, Vasile Sarca si Eugenia Pasca.
Laura Voicu
Citiți principiile noastre de moderare aici!