Aleşii locali orădeni au aprobat miercuri ajustarea tarifelor practicate de către regia locală de transport, începând cu 1 iunie a.c.. PDL a fost singurul partid ce a votat împotriva acestei măsuri. Consilierul PDL, Claudiu Popa, a opinat că nu e momentul să se facă scumpiri. Liberalul Daniel Vulcu a ţinut însă să-i replice, spunând că nu e momentul nici pentru reducerile cu 25% ale salariilor bugetarilor sau cu 15% a pensiilor.
Astfel, abonamentul lunar valabil pe toate mijloacele de transport în comun creşte de la 45 la 50 lei. Iniţial, OTL ceruse o majorare de până la 60 lei, însă Direcţia Economică a Primăriei a redus diferenţa. Abonamentul nominal săptămânal valabil pe toate liniile creşte de la 20 la 25 lei. Creşte şi abonamentul valabil o singură zi pe toate mijloacele de transport, de la 7 la 10 lei. Se motivează această creştere bruscă a abonamentului de o zi prin faptul că acesta se adresează mai mult turiştilor.
Biletul cu două călătorii va fi 3,5 lei, în loc de 3 lei, cât e în prezent. De asemenea, biletul cu o singură călătorie, eliberat de automate, va fi 2 lei, în loc de 1,5 lei. Abonamentul lunar nenominalizat, valabil pe toate liniile, rămâne la 130 RON.
Anul trecut, directorul OTL, Csuzi Isvan, avea iniţiativa renunţării la abonamentele pentru una sau două linii. La începutul lui 2010, tarifele abonamentelor arătau aşa: pentru o linie – 36 lei, pentru două linii – 67 lei, iar pentu toate liniile 90 de lei. În schimb, s-a introdus un abonament unic, pe toate liniile, ce costa 45 lei. Opoziţia PDL îl acuza atunci pe Csuzi şi, inclusiv, administraţia locală PNL-UDMR, pentru faptul că urmăresc să scoată cât mai mulţi bani pe spatele călătorilor.
În replică, Csuzi arăta că „într-adevăr, vor plăti în plus preţul a trei călătorii, dar primesc în schimb un abonament pe toate liniile”.
Recent, OTL propunea ca abonamentul unic, de 45 lei, să fie ridicat la 60 lei. O majorare semnificativă, am putea spune, în condiţiile crizei ce afectează din ce în ce mai mulţi români, bugetari sau nu, în câmpul muncii sau pensionari. În cele din urmă, Executivul PMO a mai „tăiat” aripile OTL, propunând 50 lei pentru un abonament pe toate liniile. Tariful a fost aprobat miercuri de aleşii locali.
În procente, biletul cu două călătorii se scumpeşte cu 16,7%, cele cu o singură călătorie cu 33,33%, abonamentul lunar pe toate liniile, cu 11,1%, iar cel de o zi cu 42,9%. De asemenea, abonamentul nominal săptămânal va fi mai scump cu 25%.
Motive
Ridicarea tarifelor regiei locale de transport în comun e „susţinută de evoluţia inflaţiei de la ultima aprobare”, după cum se arată în Raportul de specialitate pus pe masa consilierilor locali. Iată logica ce a stat la baza noilor tarife, conform celor stipulate în documentele PMO: „stimularea vânzării biletelor cu două călătorii prin practicarea unui preţ la biletul cu o singură călătorie mai mare decât preţul unei călătorii pe biletul cu două călătorii (3,5 lei – un bilet cu două călătorii, faţă de 2 lei – preţul biletului cu o singură călătorie – n.r.); păstrarea ecart-ului iniţial între preţul biletului cu două călătorii şi preţurile abonamentelor săptămânale şi lunare nominalizate; rotunjirea unor preţuri, astfel încât să nu apară dificultăţi la caserii legate de subdiviziunile monedei naţionale; utilizarea redusă a abonamentului lunar nenominalizat care nu impune majorarea tarifului acestuia; caracterul ocazional al abonamentului de o zi pe toate liniile care se adresează în special turiştilor, majorarea acestuia putând fi suportată de beneficiarii serviciului”.
Un OTL mai modern…
În ciuda acestor scumpiri, OTL nu renunţă la investiţii în propria logistică şi infrastructură. Regia locală de transport a publicat pe SEAP (www.e-licitatie.ro) mai multe anunţuri de intenţie, privind achiziţia unui sistem de e-ticketing, pontaj pentru angajaţii regiei, climatizarea cabinelor şoferilor/vatmanilor, dotarea tramvaielor/autobuzelor cu afişaj electronic, acolo unde încă nu s-a implementat această facilitate. Preţurile estimative ale acestor achiziţii se apropie de 800.000 lei noi.
CĂLIN CORPAŞ
Citiți principiile noastre de moderare aici!