După mai multe serii de amânări, de la 1 iunie 2018 folosirea caselor de marcat cu jurnal electronic a devenit obligatorie pentru contribuabilii mari şi mijlocii. Pentru contribuabilii mici, obligativitate intră în vigoare de la 1 august 2018.
Pentru explicaţii şi lămuriri despre acest subiect am discutat cu Lévai Levente, directorul comercial al Sintezis.
De ce se schimbă?
„Casele vechi erau cu două role. Una pentru client şi una care se ţine la contribuabil, pentru justificarea sumelor. În ultima vrema au apărut şi case mixte, cu jurnal electronic şi cu o rolă. Dar la sfârşitul zilei se tipăreşte tot ce s-a vândut într-o zi. La cele noi, vânzările se memorează în jurnalul electronic şi în fiecare lună, până în data de 20 se raportează la ANAF vânzările pentru luna anterioară”, ne-a explicat Lévai Levente, una dintre diferenţele dintre cele două categorii de case de marcat.
O altă diferenţă se referă la faptul că aparatele noi sunt prevăzute cu diverse modalităţi de comunicare. „Ideea de bază a fost să se introducă case de marcat online pe modelul din Ungaria, Cehia, Bulgaria, unde astfel de sistem funcţionează. Casele de marcat vor fi legate la serverul central al ANAF, care urmăreşte cu stricteţe încasarea TVA. Acest server nu este încă funcţional. Următorul pas va fi conectarea tuturor caselor la acest server, care încă nu există”, a precizat Lévai Levente.
Până atunci există obligaţia schimbării între 800.000 şi 1.000.000 de echipamente fiscale în România. „Nimeni nu ştie în acest moment câte case de marcat sunt pe piaţa din România. Deşi ANAF le fiscalizează, sunt multe cazuri de firme în insolvenţă, în faliment. Aceste case de marcat nu sunt defiscalizate.
Prețurile celor mai simple case de marcat pornesc de la 850 de lei cu TVA inclus. Un aspect foarte important este legat de sevice. „Dacă până acum nu exista obligativitatea încheierii unui contract de service, acum nu se fiscalizează casa de marcat pentru care nu există încheiat un contract de service. În acest fel se asigură, cel puţin o dată pe an verificarea casei de marcat”, a subliniat specialistul.
Sancțiuni amânate
Sancţiunile pentru nedotarea şi neutilizarea caselor de marcat cu jurnal electronic sunt cuprinse între 8.000 şi 10.000 de lei, precum şi suspendarea activităţii până la dotarea cu astfel de casă de marcat.
OUG 44/ 24 mai 2018 a apărut o aplicare a amânării sancţiunilor pentru nedotarea cu case de marcat cu jurnal electronic pentru contribuabilii mari şi mijlocii până la 1 septembrie şi în cazul contribuabililor mici până la 1 noiembrie. Deci există legea care te obligă la utilizarea caselor noi, dar nu se vor aplica încă sancţiuni.
Citiți principiile noastre de moderare aici!