Zona unitară de termoficare, perimetru rezervat în regim de monopol pentru Termoficare SA, urmează să fie redefinită, în baza unui studiu de fezabilitate executat de firma bucureşteană ATH Energy Bucureşti. Viceprimarul Mircea Mălan şi directorul Termoficare SA, Stănel Necula, au expus, într-o coferinţă de presă, motivele pentru care e nevoie de această zonare, cum s-a stabilit şi ce înseamnă asta pentru clienţii sistemului centralizat.
Au acoperit exhaustiv partea teoretică a demersului, dar au omis ceea ce contează cel mai mult pentru orădeni: un studiu comparativ între zona unitară de încălzire aflată acum în vigoare şi cea pe care o propun dezbaterii publice, din care să reiasă clar zonele incluse în plus şi cele lăsate afară din harta monopolului CET-ului.
Bazin de consumatori
În introducere, vicele Mircea Mălan a punctat că, pentru ca un sistem de termoficare să funcţioneze echilibrat, este nevoie de capacităţi de producţie eficiente, reţele de transport şi distribuţie puse la punct şi de un bazin de clienţi care să fie deserviţi de acesta. „Zona Unitară de Încălzire (ZUI) asigură consumatorii. Aceasta stabileşte perimetrul în care se dezvoltă sistemul de termoficare centralizat”, precizează edilul. Acesta a atins şi problema debranşărilor, interzise în ZUI prin lege.
Necula apreciază că instituirea unei ZUI „este o situaţie temporară, până când sistemul centralizat va fi atât de performant încât va fi soluţia evidentă”. Nu a putut oferi un orizont de timp până la care s-ar întâmpla acest lucru la Oradea.
„În afară de faptul că defineşte geografic ZUI, proiectul precizează că toţi clienţii CET care rămân în afara zonei unitare vor beneficia de servicii la aceeaşi calitate”, insistă Necula. Cum se va asigura asta, în condiţiile în care Termoficare SA va scoate dintre priorităţile sale refacerea reţelelor din afara zonei unitare, rămâne un mister.
Cum?
Necula a arătat că includerea sau excluderea unor zone în ZUI s-a făcut în urma evaluării prin patru filtre succesive: pierderile pe reţelele de transport şi distribuţie, consumul raportat la metrul liniar de conductă, investiţia specifică necesară pentru metrul liniar de traseu şi numărul de locuinţe/persoane deservite.
Ca principiu, toate blocurile rămân în ZUI, iar 99% dintre perimetrele rămase în afara zonelor unitare este ocupată cu case. „Este o relaxare a opţiunilor pentru cetăţeni”, spune Necula.
Vicele a arătat că studiul de fezabilitate de amendare a zonei unitare este un document de lucru, care va fi supus dezbaterii publice, deci mai poate fi amendat.
12 PT
Cei doi s-au ferit să detalieze perimetrele incluse, respectiv scoase din zona unitară prin aceste SF, argumentând că informaţia este vastă, că „reglajele” s-au făcut la nivel de stradă.
Mălan a spus, totuşi, că 12 PT nu au întrunit condiţiile de eficienţă pentru a rămâne în ZUI. Acestea sunt: PT 809 Tricotextil, PT 821 Kogălniceanu, PT 825 Dorobanţilor, PT 703 Liceul Sanitar, PT 710 Mobila Vrancea, PT 406 Dacia, PT 206 Spitalul CFR, PT 204 Liceul de Muzică, PT 410 Tribunal, PT 308 Feleacului, PT 701 Vulturul Negru, PT 808 Şcoala Generală nr. 3 (str. Sucevei).
Necula insistă că acestea nu sunt singurele perimetre scoase din zona unitară. „În cadrul aceluiaşi punct termic, sunt reţele secundare care alimentează blocurile, şi care sunt eficiente, care au fost păstrate în ZUI, şi sunt reţele care merg la case, care nu au trecut de analiza eficienţei. Acestea au fost scoase din ZUI, oamenii sunt liberi să se îndrepte spre alte soluţii, dar nu sunt obligaţi să renunţe la cea de acum”, precizează directorul.
Materialul va fi pus în dezbatere publică săptămâna viitoare şi, în termen de două luni, este posibil să ajungă în plenul Consiliului Local.
Citiți principiile noastre de moderare aici!